Har bytt fönster och ska sätta in ventilation eftersom dom gamla fönstren var "självdragande".
Sågade ut med hålsåg och innanför gipsväggen ligger det en balk c:a 60 mm hög och cirka 120 mm bred mitt i hålet.
Den ligger ungefär 300 mm från taket och ligger c:a 50 mm under fönstrets översta kant.
Jag måste ju givetvis ta bort balken där hålet är men frågan är:
KAN BALKEN VARA BÄRANDE ???

Jag tror ju inte det eftersom den ligger"under fönstrets översta kant" men eftersom jag är långt ifrån någon expert så behöver jag hjälp på frågan så snälla svara så fort det går för jag hade tänkt fortsätta i kväll.

Om den inte är bärande vad kan det vara då ?
Eller är det vanligt med sådana här balkar innanför gipsväggar ?

Huset är byggt i slutet av 70-talet.
 
ta dit en byggare och kolla.du ska kunna byta balk,men då behövs e,v stötta m,m men be byggaren om råd först.
 
Tror inte det är någon fara.
Kan du se i takfoten om det ligger en takstol över fönstret?
 
Förmodligen är det en kortling eftersom det största måttet på regeln ligger ned och inte står upp.
Inom hållfasthetslära är det givet att bärförmågan är högre för höjden än för bredden!
men i ditt fall borde det vara så att den inte är bärande.
Tänk dig in i snickarens situaition när han byggde huset, hade han kunna stält den upp?
om var snickare och kunde ställa den upp, men valde att lägga den ned så är den förmodligen inte bärande.
Detta är bara teori kring hur man borde tänka och har man inte kunskapen så är det lätt att göra fel och ändå bygga en bärande del på ett felaktigt sätt så jag tycker som föregående svar, titta om det står någon takstol direkt ovanför!
sen antar jag att det finns ett hammarband högre upp, detta har till uppgift att sprida lasten till de stående reglarna i yttervägg.(så vida du inte tagit bort/kapat några stående reglar)
summasumarum så borde inte "kortlingen" vara bärande

Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.