Vilka hustillverkare skickar med en prislista med sin katalog? Finns det fler än smålandsvillan som har sina prisuppgifter på nätet? Det tar ju alldeles för lång tid att få reda på något om man ska ringa till alla och fråga, och e-mail verkar de ju inte veta vad det är för det får man ju inga svar på. Tacksam för många och långa svar. Ni som har eller har haft kontakt med eksjöhus kan gärna bombadera mig med prisinfo, för de har ju ingen prislista :( .
 
Problemet är att i princip alla hustillverkare skräddarsyr sina hus idag, med speciella planlösningar, värmesystem och inredningsdetaljer.
Därför är det helt omöjligt att lämna ett pris som någon har nytta av.

Har man däremot anammat Henry Fords princip som när de började kränga T-Forden: "Du kan få den i vilken färg som helst, bara den är svart" - som Älvsbyhus och Smålandshus - så kan du naturligtvis få ett pris direkt.

Många på forumet har ju tagit sig tid att ta reda på priser och sedan posta dem här, det märker du om du letar i tidigare trådar.

Det är för övrigt så jag tycker det ska gå till: Alla frågar om pris och postar dem här. Sen kan man jämföra. Då kan man ju få reda på om vissa kontor är dyrare än andra från samma leverantör t.ex...

Det bästa du kan göra det är kanske att bestämma dig för vilken typ av hus du vill ha till att börja med.
Sen kan du kika på vilken tillverkare som verkar intressant.
Efter det kan du välja modell.
SEN kan du börja luska priser :)

Till att börja med behöver du bara veta att det kostar brallan att köpa hus ;D
 
Det kostar mer än brallan... ;D
 
släng i skjortan också  ;D

Det är som Karl XII säger, man jämför äpplen med päron om man bara stirrar på priset.

Vi har tagit kontakt med en arkitekt för att kunna skissa fram en tänkt planlösning för våra behov med den tomt vi har (naturtomt). När vi har kommit fram till en lämplig planlösning då är det dags att kolla material (sten/trä) och leverantör med priser och hela härligheten.
 
Sidensjöhus skickar med prislista, men där ska man vara noga med att läsa det finstilta, det var mycket som inte ingick i det fasta totalpriset... Bra hus/Larsson hus kan ge skapliga ca priser per telefon om du har en ritning och kan ange ungefärliga mått och kvm, sen om det stämmer vet jag inte (byggde inte med dom) Myresjöhus har nån caprislista också, men ville inte skicka den så där var det 20 prisfrågor, å sen lät han så sur så det blev inget myresjöhus heller...
 
;) Kan tillägga att sidensjöhussäljaren var riktigt efterhängsen och ringde stup i kvarten och tjatade om vi hade bestämt oss eller inte, till slut sa jag att vi hade köpt ett faluhus, vilket vi inte heller gjorde eftersom han i sin tur aldrig kunde ge oss en bra offert... Usch det är en djungel det här...
 
Hjältevadshus och Älvsbyhus har prislistor.
Myresjöhus har prislista i sin nätkatalog men de har inte givit några priser det senaste året på grund av att de "håller på att uppdatera sin prislista".
 
A-hus lämnar gärna, och snabbt, pris via e-post eller via brev.

:)
 
Håller med Jureit, därför slängde vi alla kataloger, ritade själva och frågade några som kunde bygga det.

Ett totalt delad entreprenad, där vi kan styra våra hantverkare att göra det vi vill att dom ska göra, resten gör vi själva.
Det kommer att ta tid, det vet vi, men det blir bra gjort.

Det förvånar mig att det är så få som vågar att inte ta ett kataloghus. I verkligheten, kostar inte mycket mer.

Det vi har upptäckt är att hustillverkare skrämmer alla för att göra det. Det passar bara bra för deras maskiner och bandtillverkning.

 
Tycker väl att alla kataloger är att betrakta som en bra startgrund. Titta igenom dem och kombinera ihop det köket från den med det vardagsrummet från den osv så har man en bra bild av vad man faktiskt tycker om.
 
Det är långt i från alla arbetsgivare som går med på att man går ner i tid, och nånstans ska man ju hitta familjens försörjning oxå... Men det är klart läser man under tråden "vad har ni för inkomst" så har ju helt klart ett par av oss "gift oss med rätt partner"...
 
Det vi inte tyckte om om hustillverknarnas "kataloghus" är att man inte flytta väggarna som man ville.
Vi försökte ett antal gånger när vi hittade ett hus som vi tyckte om.
Ett exempel var när vi försökte flytta ut en yttervägg för att få större vardagsrum och kök.

Det gick inte sa säljaren, vi kan inte bygga så.

Det visade sig när vi frågade en annan byggentreprenör att det gick alldeles utmärkt. Det var bara att lägga till en limbjälklag.

Därför bestämde vi oss för att rita själva och anpassa huset till oss och inte tvärtom.
Jag förstår att det är ganska mycket jobb i början när man ritar, men samtidigt har varit roligt.
När vi var klara lämnade vi ritningar till en hustillverkare som var villig att bygga huset efter vår ritning.

Jag har inget emot "katalog hus" det jag inte gillar är inställningen på många säljare/hustillverkare, den illvilja att ändra mera än inte bärande väggar.

Vår erfarenhet är att när vi ville göra en ändring sa säljaren mer eller mindre att vi "trampade på tårna" på arkitekten.
 
Tja jag vet inte om det är riktigt så enkelt, men visst tjänar du 50000 i månaden så går du inte i konkurs av att jobba halvtid, sen kan det ju vara en fördel om man är händig/intresserad av att snickra också. Jag är jätteimponmerad av alla som bygger själva, men har man tummen mitt i handen så...
 
Ja och tyvärr så blir nog priset i slutändan högt, antingen i form av räntor, eller sjukskrivning pga ryggskott.... Och på toppen sitter en trave säljare som skriver lite kontrakt och ringer några samtal och tjänar fett! Inressant det som von sassen skrev att husförsäljare inte räknas som ett yrke... hm hm vem ska man då våga köpa hus av??
 
Tack och lov för att läkarna kan både latin och har sifferkoder för det där... ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.