R
Jag fick en fundering nu och det är angående metallcirkelsåg. Jag har flera större metallskivor (3-4mm tjocka) som jag gärna skulle vilja skära upp i delar, och med raka snitt. Det blir svårt med en vinkelslip.

Krävs det just en metallcirkelsåg, eller går det med en "vanlig" cirkelsåg (som man satt på med lämplig skiva)? Men det är förstås skillnad på vanliga cirkelsågar och metallcirkelsågar.. :(
 
  • Gilla
Niklas92
  • Laddar…
Enklast måste vara att ta med sig plåtarna och åka till en plåtslagare eller verkstadsfirma och be dom klippa till plåtarna.
Då får du raka snitt och måttexakt.
Annars går det att klippa till dom i en bänkplåtsax.
 
R
Skivorna är i alla fall 1200x2400mm minst. Ganska stora saker. Det bästa vore att göra som du säger, men det känns jobbigt och besvärligt att få iväg dem pga storleken :(
 
Du behöver en Evolution Rage. Jag köpte min från Toolstop.co.uk Tyvärr är maskinen inte riktigt i proffsklass, men den gör jobbet utan att protestera alltför mycket. Maskinen är relativt billig och fungerar även till en massa andra saker där man inte vill ta fram finsågen, tex när det finns spik i virket. Inte så ovanligt när man renoverar. Om man vill lägga mer pengar så har Flex en lite seriösare maskin för ändamålet. Den är betydligt dyrare.
 
R
End skrev:
Denna kanske skulle vara något?
Om du redan har LXT batterier så blir det billigaste lösningen.

[länk]

Denna finns ju på Toolstop och kostar dryga 1000-lappen. Man verkar kunna lägga upp reglar utmed plåten så man kan styra verkyget till raka snitt. Och man kan väl ha den till lite mer oömma kapningar i trä där det bland annat finns risk för spik m.m.

Frågan är om man även kan byta till en klinga lämplig att såga i trä med? Men helt klart intressant! :)
 
Evolution Rage fungerar bra i både metall och trä, jag klöv plankor med den där jag visste att det fanns spikar som inte gick att få ut på något vettigt sätt. Tror den är specad till att ta 5mm stål.
 
R
Mr Handyman skrev:
Evolution Rage fungerar bra i både metall och trä, jag klöv plankor med den där jag visste att det fanns spikar som inte gick att få ut på något vettigt sätt. Tror den är specad till att ta 5mm stål.
Jo, men jag vill kunna såga lite drygt 2meter långa och hyfsat raka skär och då blir en Evolution Rage lite klumpig :(
 
RtZ skrev:
Jo, men jag vill kunna såga lite drygt 2meter långa och hyfsat raka skär och då blir en Evolution Rage lite klumpig :(
Och du är helt säker på att du är med på att jag menar cirkelsågen och inte kap- och gersågen?
 
R
Mr Handyman skrev:
Och du är helt säker på att du är med på att jag menar cirkelsågen och inte kap- och gersågen?
Nä, jag var tydligen inte alls med :D
Kollade upp det en gång till och nu hittade jag deras cirkelsågar! Missuppfattade inläggen totalt eller så är jag bara enveten :@

Billig och oöm, skulle jag vilja säga. Något man kan ha till lite "grövre" jobb! Men är också intresserad av den där Makitan jag beskrev lite ovan. Man kan byta blad på den, så att det fungerar i trä m.m. också?
 
R
Men jag måste tillägga en fråga. Är inte hemma på det där med Li-ion batterier, men dessa finns inte i "universalmodell" utan är helt märkesspecifikt? Ett 18v för en Hitachi borr passar inte på en Makita (som ex denna), fastän Makitan också har 18v???
 
R
Jag beställde nu "Evolution Rage 185mm TCT Multipurpose Circular Saw 240V" från Toolstop. Det var denna jag kände att jag behövde. Men varför sa ni inte det med en gång...!? :D
 
Det var ju det jag sa redan i början av tråden! Jag har även Panasonics motsvarighet till batterimakitan. Det går utmärkt att byta klinga till en träklinga, och sågtypen är oerhört användbar. Men till dina plåtar är den alldeles för klen. Du har valt rätt såg till uppgiften.


Skickat med Ett knepigt tangentbord
 
RtZ skrev:
Men jag måste tillägga en fråga. Är inte hemma på det där med Li-ion batterier, men dessa finns inte i "universalmodell" utan är helt märkesspecifikt? Ett 18v för en Hitachi borr passar inte på en Makita (som ex denna), fastän Makitan också har 18v???
Nej dom är märkesspecifika.
'Alla' tillverkare har olika varianter och mått för att fästa batteriet i maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.