Hur kan man undvika att pexslangen vrids när man spänner halvkopplingar?

Blir svårt att dra slangarna snygga när man avslutar genom att vrida den när man spänner sista biten.

Snabbt svar uppskattas, monterar just nu.
 
Jag använde en aning Unipac på ytan mellan muttern och plattan med stödhylsan för att minska friktionen. Observera att det i Uponors anvisningar står att man inte skall smörja på något.
 
ja du ta en polligrip och håll i slangen direkt efter muttern ( på det lite hårdaare matrialet.)så ska du se att dom inte vrider sig :)
 
Jag har monterat rätt många av både Uponor och LK, aldrig varet med om att det vrider sig.
Sist en 8st från LK, 16 och 20mm alupex, visseligen lite hårdare än pexen
 
Tack för hjälpen. Unipac fungerade hyffast, polygrip är säkert bra om man inte behöver hålla emot något med andra handen redan.
 
Vad är det för halvkopplingar som används egentligen? Har monterat Uponorprylar i hela huset och aldrig varit med om att det vrider sig...?
 
Jag använder Uponor. Har också funderat lite på när detta inträffar - för det händer inte jämt.
 
Känns spontant som man kanske drar för hårt om pex-slangen vrider sig.
 
Jag har för hört att PEX-slangen är diffusionstät. Det ligger någon typ av gastätning i yttermembranet. Det skyddar elementvattnet mot att syre ska tränga in och göra så att elementen rostar inifrån. Jag fick en föresläsning för några månader sedan om hur viktigt det var att avgrada golvvärmeplåtarna för att detta skikt inte skulle skadas.
Om detta är sant, - vet inte, men jag tycker att det låter rimligt.

Jag skulle därför vara försiktig med polygrip, då den ganska lät kan ha sönder isolerskiktet.
 
Avgrada golvvärmeplåtar? Jag trodde alla plåtar hade brottanvisning på två ställen så man bara kan knäcka dom över knäet eller "riva" av dom? Annars är det ett gott skäl att använda Wirsbos plåtar som har detta. Blir inga vassa kanter om man delar på dessa ställen.

PEX för golvvärme är diffusionstät, men om man skulle råka göra ett litet hål på detta lär det inte spela någon roll. Jag skulle dock dra mig för att använda polygrip för att hålla i röret - känns som att något annat är fel....
 
Krilleman
Det systemfel menar med att hålla i med polly är nog på en vanlig R15 slang (typ stålomspunnen) Där finns det hårdplast innan pressningen som går över till pex. Inte för det är mer att rekomendera enligt mig. Men men.

Halvkopplingar har en större tendens att snurra med slangen, eller för den delen röret, än en vanlig klämringskoppling. Smörj lite på både gänga och glidytan (själva kontaktytan mellan klämringen och muttern på halvkopplingen. Ibland kan det underlätta att för-dra halvkopplingen så den nyper sen slutmontera den på plats!
 
:) funkar fint krilleman. men man ska ju inte spänna i hjäl sig på att hålla stålspunna slangen :) bara lite på det sista .. lilla lilla... aha fatta inte ni mena alupex.. vete fan vad. jag tänkte på.. .. .annars funkar ju geggan.. fint :) unipack.. kärt namn
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.