Jag förstår inte riktigt din matematik, men i grund och botten är det enkelt, får du inte ihop det ekonomiskt, så stå över.

Vilket hus är det förresten? Ligger det ute till försäljning? Du går gärna lägga upp eller pm'a mig en länk.
 
R
Jag räknar som en ekonom (och som banken gör) 85 % av bostadens värde får jag låna i bank. 15 % måste jag lägga själv. Om jag sedan renoverar huset kan jag värdera om det och höja lånet upp till 85 % av det nya värdet. Allting utöver 85 % av husets värde efter renoveringen får jag slanta ur egen ficka. Och hur mycket som helst har jag inte på banken fritt disponibelt. Och jag kan inte sätta allt jag äger i ett hus, man måste ju ha lite över till annat.

Jag skall leta upp en länk snart, jag har den inte i favoriter, tyvärr. Sitter med prospekt.
 
Richard Andreasson skrev:
Jag räknar som en ekonom

Mmmmm, det kan nog förklara ett och annat.... ;) (Hoppas inte du misstycker, kunde inte låta bli :) )

"Köket behöver ordnas, en stor spann målarfärg behövs till alla j*vla furupaneler, badrummet renoveras, fasaden målas + detta. Notan borde sluta på snart 1,5 miljoner."

Jag fick bara inte riktigt ihop detta utifrån den information som framgått hittills. 50kvm/plan förstod jag att det var, kanske något större på markplan om det var boyta på övervåning som angavs, och att du inte är ute efter någon lyx. Så om taklyftet kostar en halv miljon så blir det väldigt lyxigt kök och badrum, men badrummet är ju kalkylerat på under 100', så 1,4 mille för ett kök, taklyft och lite målarfärg?????


" Det är ett Älvsbyhus ungefär i kostnad"

Men då har du inte räknat in tomt, avgifter och färdigställande, inte direkt nyckelfärdigt. Med ett nytt färdigt hus på en tomt i samma område som ditt prospekt landar du väl långt över 3 miljoner?
 
R
thomasx skrev:
Mmmmm, det kan nog förklara ett och annat.... ;) (Hoppas inte du misstycker, kunde inte låta bli :) )

"Köket behöver ordnas, en stor spann målarfärg behövs till alla j*vla furupaneler, badrummet renoveras, fasaden målas + detta. Notan borde sluta på snart 1,5 miljoner."

Jag fick bara inte riktigt ihop detta utifrån den information som framgått hittills. 50kvm/plan förstod jag att det var, kanske något större på markplan om det var boyta på övervåning som angavs, och att du inte är ute efter någon lyx. Så om taklyftet kostar en halv miljon så blir det väldigt lyxigt kök och badrum, men badrummet är ju kalkylerat på under 100', så 1,4 mille för ett kök, taklyft och lite målarfärg?????


" Det är ett Älvsbyhus ungefär i kostnad"

Men då har du inte räknat in tomt, avgifter och färdigställande, inte direkt nyckelfärdigt. Med ett nytt färdigt hus på en tomt i samma område som ditt prospekt landar du väl långt över 3 miljoner?
Misstycker? Absolut inte. Mina ingenjörsvänner brukar skicka mig galenskaparsketchen "Trögfattarföreningen" med jämna mellanrum, så jag är van.

Alltså, badrummet går väl kanske på 100 000. Och taklyftet en halv miljon i bästa fall, jag kalkylerar med något mer, eftersom man skall fixa ytterväggar och annat också. Sedan köket som i och för sig går att göra i okej skick för 15-25 000 (bra stommar, hemska luckor). Så målarfärg på det också. Okej, vi hamnar väl kanske på 1 miljon, men det är ju bara felen jag känner till. Jag menar, en dränering och lite annat på det och vi ligger närmare 1,5.

Jag menar på att det skulle kunna gå nästa på ett ut att köpa huset, riva det och bygga ett nytt som att ordna till det som redan står där.

Jag skall i alla fall dit och titta lite mer imorgon på en privatvisning, så kanske jag kan se några enkla lösningar på plats.

Jag tackar för hjälpen också, det är tur att det finns tålmodiga och kunniga människor för oss amatörer.
 
500 000 + 100 000 + 20 000 + målarfärg = 1 000 000? Det blir mycket målarfärg för 380 000 kronor....

Plus att man om man renoverar kan man ta en sak i taget i lugno ch ro och spara ihop en hel del av pengarna under tiden. Som ekonom borde du se fördelen av att slippa låna 1,5-2 miljoner på ett bräde med allt vad det innebär av höga räntekostnader som kanske är på gång just nu.
 
R
Anna_H skrev:
500 000 + 100 000 + 20 000 + målarfärg = 1 000 000? Det blir mycket målarfärg för 380 000 kronor....

Plus att man om man renoverar kan man ta en sak i taget i lugno ch ro och spara ihop en hel del av pengarna under tiden. Som ekonom borde du se fördelen av att slippa låna 1,5-2 miljoner på ett bräde med allt vad det innebär av höga räntekostnader som kanske är på gång just nu.
Felmarginal? Man hittar något när man håller på och vips så är det 10 000 där, 20 000 där och 100 000 där.

Jo, visserligen, men jag måste ju ha någonstans att bo. Och det mesta av kostnaderna är för att göra huser beboligt. Jag köper så att säga inte hus för att jag råkar ha en massa pengar över, jag köper det för att bo.
 
Hur gick visningen idag? Några nya insikter, uppslag och ideer?
 
R
thomasx skrev:
Hur gick visningen idag? Några nya insikter, uppslag och ideer?
Tyvärr är det värre än jag trodde... Jag får lägga till några poster på vad som behöver göras. Avfuktare i garaget och nya garageportar, bland annat. Sedan är badrummet defenitivt och otvivelaktigen i behov av omedelbar räddning. Det känns som att höja taket är mitt sista problem i sammanhanget.

En tanke som jag har är dock att bo där över vintern och till våren börja bygga ett nytt hus ovanpå garaget (anpassat för det) och sedan hyra ut detta hus till någon billigt. Efter att ha åtgärdat alla akuta brister, såklart

Jag skall förmodligen på en annan visning i slutet av veckan på ett annat hus, kanske är det lägligare. Men 149 kvadrat känns lite stort, tycker jag (ligger väl inom budget, dock). Det är färskare (och ligger lite längre från stan, tyvärr).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.