Inkommande ledningar är svart,vit och röd.
Dessa har ej tidigare varit kopplat(inte så länge jag har bott i huset).
Kan jag ta reda på vilken som är jord?
Huset är byggt på 60-talet.
 
Inkommande? Är det inkommande till elcentralen?

Hade det varit till ett uttag så hade troligtvis röd varit jord.

//Patrik
 
Nä, felformulerat av mig.
Sitter en dosa i väggen.
 
Enda säkra sättet är att följa trådarna (så det är rätt kopplat) tillbaka till centralen, där färgerna kan identifieras. Röd är vanligt förekommande i äldre installationer med skyddsjord, men ofta är den tändtråd också i installationer utan jord.
 
wanegardh skrev:
Inkommande ledningar är svart,vit och röd.
Dessa har ej tidigare varit kopplat(inte så länge jag har bott i huset).
Kan jag ta reda på vilken som är jord?
Huset är byggt på 60-talet.
Antagligen är röd jord, svart nolla och vit fas...

Funkar det inte att mäta spänningen mellan röd och svart (0v) och röd och vit (230v), svart och vit (230v)?
 
Du får inte reda på vad som är jord och vad som är noll genom att mäta. Man får följa trådarna bakåt för att vara säker
 
Tiger79 skrev:
Antagligen är röd jord, svart nolla och vit fas...

Funkar det inte att mäta spänningen mellan röd och svart (0v) och röd och vit (230v), svart och vit (230v)?
Ja det stämde.
Tack för hjälpen.d^_^b
 
Men hur avgjorde du vilken av dem som var jord resp, nolla?
 
Har du JFB, löser den ut om du försöker koppla in last till jord, vilket kan vara ett sätt att reda ut detta. Annars kommer du att leva i ovisshet.
 
snaggletooth skrev:
Har du JFB, löser den ut om du försöker koppla in last till jord, vilket kan vara ett sätt att reda ut detta. Annars kommer du att leva i ovisshet.
Ja så har jag gjort och jfb har löst ut.
Men jag ska följa trådarna för att vara helt säker.
 
Om jordfelsbrytaren löste ut när du provade fas-jord så är det nog rätt.

Faran är om röd är en tändtråd, om du bara mäter med mätinstrument så verkar det vara en jord/nolla ända till någon tänder lampan som den är en tändtråd till, då kan det gå såhär: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12119184.ab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.