Jag uppfattar det som en balk med 5 m spännvidd som ska bära en last av 121 kN, (41 kN punktlast i mitten, resterande jämnt utbredd).

Hållfasthetsmässigt krävs en balk, i stål S355, av ungefärlig dimension HEB180 eller VKR220x120x10.

Nedböjningen för dessa stålbalkar ligger troligen i närheten av din limträbalk 90x450, (beroende på limträkvalitet).

Varje upplag ska bära drygt 60 kN. Där blir det väl stålpelare?
 
Från början så finns det två öppningar i den bärande väggen med en pelare/väggstump i mitten. 41 kN är den totala lasten på pelaren/väggstumpen i mitten. Sedan sitter det en kertobalk på vardera sidan. Halva lasten från balken kommer till pelaren/väggstumpen från vardera sidan. Linjelast 16kN/m. Husmodulbredd 2,55m (Älvsbyhus). 2x2.55/2 x 16 = 40.8 = 41 kN.

Och då skall ju pelarna i respektive ytterände ta lika mycket (41kN) om jag tolkar beräkningen rätt eller har jag fel?
 
Redigerat:
Så det är ingen punktlast i mitten utan ett upplag?

Med 41k N på totalt tre upplag blir den totala lasten 123 kN. Fem meters spännvid och 16 kN utbredd last ger dock blott 80 kN.

Får inte riktigt ihop det. Du kanske har en skiss att dela med dig av?
 
Jag har en ritning på hur det ser ut från början på respektive öppning. Hur bifogar man en pdf?
 
Menar du att två st Kertobalkar, (L = 2,55 m), som bär 41 kN vardera ska ersättas med en fritt upplagd balk med spännvidd 5,1 m och 82 kN utbredd last?
Pelaren/väggstumpen tas bort?
Ingen punktlast?
 
ja det är två kertobalkar som bärs av en pelare i vardera ände. Dom möts på respektive sida av modulskarven i huset och byggs samman som en väggstump.
Om jag räknar på linjelast 16kN per meter så får jag 2,55*16=20,4kn (husmodulerna är 2,55m breda) på varje pelare. Och eftersom det i det här fallet är fyra pelare som tar 20,4kN styck så blir det ju ca 41kN som balken skall bära på mitten om man tar bort väggstumpen. och då ökar ju givetvis trycket på dom två nya pelarna som skall bära 5m spännvidd och då borde det ju blir det dubbla mot vad det är idag eller har jag fel.
 
Fredrik Olofsson skrev:
Jag har en ritning på hur det ser ut från början på respektive öppning. Hur bifogar man en pdf?
Tryck på "utökad svarsruta", bläddra till filen, ladda upp den.

Varifrån kommer 16 kN/m?
 
16kN kommer från tillverkaren av huset.

Bifogat finns ritning på hur en öppning med avlastande kertobalk ser ut. det är två sådan jämte varandra som byggs ihop på mitten och bildar en väggstump på mitten.
 
Har jag fattat rätt?
1. Hustillverkaren säger att Kertobalkarna är dimensionerade för 16 kN/m.
2. Du vill ta bort väggstumpen och ha en stålbalk med spännvidd 5,1 m i stället för de två Kertobalkarna.

Jag får det till att den nya balken ska bära 16x5,1 = 82 kN, utbredd last.
 
1. Ja
2.Precis

och som punkt 3 så bär varje pelare enligt ritningen om jag räknar rätt 20,4kN eftersom dom tar halva lasten var på 2,55m spännvidd.
 
Flera frågor:
Du skrev att du gjort en beräkning av en limträbalk 90x450, har du kvar den?
Vilken nedböjning gav beräkningen?
Rekommenderar den max nedböjning L/400?
Vilken pelarlast gav beräkningen?

Frågar bara för att minska risken för missförstånd.
 
Det är just det som är problemet. Den beräkningen gäller inte idag längre. Idag skall man tydligen ha en balk som är 115*450. Enligt dom tidigare normerna så kunde jag använda mig av en balk som bara var 90mm bred.
Om man skall ha ett riktvärde på en limträbalk enligt dom nya normerna om man höftar efter moelvens lagerbalkprogram så ger det en nedböjdhet på 12mm och L/426 på en balk som är 115*450mm. Beräknad dimensionering av pelarlast är 46,7kN
 
  • Gilla
Vante
  • Laddar…
Möjliga balkdimensioner är:

IPE270, lättast, smalast, högst
HEA220 bredast
HEB200, tyngst, lägst

Alla tre är bredare än 90 mm. Om du absolut vill ha en balk som är högst 90 mm bred så får du gå til sme´n och be honom/henne svetsa en balk med flänsar 90x20 och balkhöjd 260 mm, gärna en lådbalk med dubbla livplåtar för att slippa risk för vippning.
 
Det blir en redig balk det! Fundera lite på hur du tar ner lasterna i backen också. Sen är det ju det där med fast inspända upplag som kan vara intressant att fundera på.

Granngubben: Kan du inte göra motsvarande beräkning som du gjorde åt den andra balkmannen?

Det är ju egentligen synd att lägga den fritt.
 
Locke skrev:
Det blir en redig balk det! Fundera lite på hur du tar ner lasterna i backen också. Sen är det ju det där med fast inspända upplag som kan vara intressant att fundera på.

Granngubben: Kan du inte göra motsvarande beräkning som du gjorde åt den andra balkmannen?

Det är ju egentligen synd att lägga den fritt.
Vad menar du med fast inspända upplag? Varför är det synd att lägga den fritt? Nu hänger inte jag med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.