Gissar att det finns massa trådar om det här, men varje fråga kan ju inte krävas va en ny. Dessutom mitt första inlägg ;-)

Jag och min sambo är i bygga-nytt-tankar. ¨

Vi känner jättemycket för putsat hus, dock är motiveringen ganska klen från oss båda, "det ser exklusivt ut", men hur är det rent praktist med skillnaderna, fördelar/nackdelar, prisskillnader etc? Kan man använda putsad fasad överallt etcetera etcetera....

Sen undrar jag om någon har negativa erfarenheter av arrendertomt?

Tack på förhand.

MrJ


 
Känner igen tankegången,vi har också varit där!

Fördelarna med puts/betong är ganska många,det var därför vi valde betong.

- Med rätt teknik får ni ett mycket energisnålt hus.
- Tänk vad skönt ni har det på altanen,när eran granne målar om sitt trähus om sisådär 6 år.
-Det är snyggt!! Väldigt viktigt!!
-Vi valde att köpa Betong väggar från Hedared Sand & Betong,det var det mest lönsamma för oss..

Om man tittar till nackdelarna så är det väl priset vid byggtillfället,för om man slår ut det på 10-15 års basis så är det nog ungefär samma pengar..

Vissa kommuner tycker inte att husen smälter in i samhällsbilden..

När det gäller att bygga på en arrende tomt,så finns det både för och nackdelar...

För delen är väl en,lägre taxeringsvärde...

Nackdelarna är väl fler.

-Gäller att binda upp ett långt arrende avtal..
-Banken är inte så glada i att ge Byggkredititiv,då man inte får belåna tomten..
-Det är ganska skönt att slippa vara beroende av en tomtägare..
 
Johann, inte skall du be om ursäkt för att du startar en ny tråd, även om man kan söka lite först....

Puts no doubt - looken är avgörande för oss. Varför skulle den motiveringen vara klen? Puts har en nackdel att skador kan uppkomma lättare än på trä, det lossnar en flisa, men hur ofta händer det? Det är lätt att laga också. Annars uppfattar jag att färgen håller bättre på puts. Skulle förorda en vit/grå lösning så slipper ni undra om den knallblåa putsen inte ser lite blek ut efter sommaren.....

Så här tycker jag skillnaden visar sig mest:
Tilhi_iso.jpg

jämfört med
framsidaPICT0061.JPG
förvisso olika arkitektur men visst är det snyggare med putsen

Välkommen i gänget av oss som ställer novisa men kul frågor!
 
Visst är det snyggt med puts, men en träfasad ger ett mer hemtrevligt utseende enligt min egen smak...
 
Smaken är olika men jag tycker trä blir lite för Svenssonaktigt. Är det någon som vet vad putstillägget blir på ett trähus av standardkaraktär? Det kanske inte gör så mycket i slutändan mtp värdehöjningen?!
 
Goder morgen!

Tack för svar..hittade huset vi ska bygga! Tokigt rätt blir det!

Så ny fråga...funderar på om det går att putsa i efterhand på ett trähus, dvs panel, då vinner vi ju bara det visuella, men det vi ju som sagt det viktigaste för oss. Det handlar om att vi nog inte har råd vid nybygget att välja putsat.

 
kalleanka70 skrev:
Smaken är olika men jag tycker trä blir lite för Svenssonaktigt. Är det någon som vet vad putstillägget blir på ett trähus av standardkaraktär? Det kanske inte gör så mycket i slutändan mtp värdehöjningen?!
Vi fick ge c:a 100.000:- för putsad fasad. Dock inte på gavelspetsarna. Det skulle kosta ytterligare 50.000:-.
 
För ett tvåplanshus kan vi räkna med ett tillägg för puts på ca 200 tkr enligt vår hussäljare.
 
kalleanka70 skrev:
Smaken är olika men jag tycker trä blir lite för Svenssonaktigt. Är det någon som vet vad putstillägget blir på ett trähus av standardkaraktär? Det kanske inte gör så mycket i slutändan mtp värdehöjningen?!
Vad får dig att tro att du kan räkna hem 2-300 kkr i värdehöjning bara för att kåken är putsad?
 
KarlXII skrev:
Vad får dig att tro att du kan räkna hem 2-300 kkr i värdehöjning bara för att kåken är putsad?
Det är fortfarande en fråga om smak men ett putsat hus värderas högre än ett trähus, allt annat lika, i alla fall enligt min mäklare.

Vill en köpare ha trähus så vill han det och anser inte putsen är mervärde, men om man vänder sig till den stora skaran köpare idag  så tror jag putsen räknar hem sig på värdehöjning och underhåll. Tror mycket väl att putsen kan dra upp priset 200 tkr.

Se även:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1079331441
 
Har hört ett rykte om problem med alger eller mögel på putsade träkåkar. Såg dessutom att LTH V annonserade en doktorandtjänst avseende alger eller mögel på mineraliska material.......

Så varför inte tegel?
 
Jag kan inte se något mervärde i en putsad trähus där putsen är en ytterligare sikt av många i en trävägg (puts+ träpanel+plast+isolering+gips med mera...). Puts på tegel eller annan mineraliskt byggsten har däremot ett värde för mej - det är en tung och relativt homogen konstruktion som akumulerar värme  bra och er inte så känslig för fukt (jämfört med en träkonstruktion). Att jag inte behöver måla om den putsade fasaden  inom den närmaste framtid ( kanske 10-20 år) är ett plus men jag skulle inte vilja betala 200tkr extra bara för det ;). Ett putsad trähus är för mej fortfarande ett trähus som låtsas vara en tegelhus.
gaia (som föredrar en äkta vara)
 
Gaia - jag håller med dig till fullo i detta, när jag snackar puts då är det sten i botten, typ Ytong. Nya hus verkar det korkat att lägga puts på trä men det finns många gamla hus med vass och tidningspapper i väggarna och där kan det ju vara idé om man vill piffa upp det lite.
 
Hej Kalleanka!
Om du menar dom där gamla reveterade trähus så klart ska man behålla och reparera kalkputsen på dom.
Nu sitter jag i en 60 år gammal putsad tegelhus. Vi hoppas att det dröjer innan det ser riktigt slitet ut ;).
Jag tycker att trähusbygge kräver mer kunskap och noggranhet + rätt noga underhåll och det ger också fler chanser att göra förodande fel än det är i fallet typ ytonghus. Därför valde vi ett tegelhus när vi skulle köpa gammalt - ej besvikna än ;). Svårt att säga om vi har betalt mer än för ett liknande trähus. Vi tyckte i alla fal att det var ett mindre riskfylld köp ;). Det finns nog ingen "äkta putssvamp" som kan äta upp väggarna ;D.
gaia
 
Här finns ett alternativ till puts. Cementblock redan med färgat puts.

sthorn.jpg

strfarg.jpg


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.