Vi har för tätt hus så jag tänkte såga upp hål i väggarna för nya ventiler men är lite fundersam på tätningen så att det inte blir något fel.

Hålsågen är 102mm och kanalen 100mm så det blir ett litet glapp i väggen, räcker det med att täta med silikon runt glappet i väggen eller är tanken för att skydda både för kallras, fukt mm att man använder pistolskum eller dyl?

Någon som kan ge råd så jag gör rätt från början?
 
Jag vill ha svar på samma fråga ungefär.

Jag har köpt friskluftsintag som jag ska montera ovanför fyra fönster.

Hur gör man bäst för att få genomförningen genom ångspärren tät mot kanalen?

Planen jag har just nu är att skära ett hål i plasten som är lite för litet och sedan täta mellan plasten och gipset genom att tejpa tejpremsor på plastens utsida och dra in dessa på gipsets insida. Sedan tänker jag foga med latex eller silikon mellan kanal och tejp/plast när jag monterat kanalen.

Är detta ett ok sätt eller finns det bättre?

Hur har ni andra gjort?

Huset är en villa Nybro från Smålandsvillan och jobbet ska göras på övervåningen.
 
Jag har skurit hål genom plasten runt 10-15mm mindre än genomföringen och pressat densamma genom plasten. Den sitter sedan spänd mot genomföringens utsida. Samma metod för downlight-pottor.
 
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
Annars kan man klippa ut en ring av plasten. Bara ifall man borrade igenom plasten. Sen stoppar man biten mellan plasten och gips/spån och trär röret igenom.
 
Sannolikheten att varm luft ska pressas in i isolering vid en liten glipa i plastskiktet vid ventilen och en tilluftsventil som är öppen, är väl minimal? Och det vanliga med för täta hus med mekanisk frånluft är väl ett undertryck.
Så det ska inte kunna hända så mycket om du inte får det hermetiskt tätt.
 
Skulle det vara så petigt skulle ingen hustillverkare skära hål för eldosor. Medan det är en regel hos de flesta.
Skapar man ett litet undertryck är det inga problem.
Det kan bli problem (KAN) i hus med självdrag.
 
Tack för all input. Nu känns det tryggt att borra lite sköna hål i väggarna!
 
BigGitt skrev:
Skulle det vara så petigt skulle ingen hustillverkare skära hål för eldosor. Medan det är en regel hos de flesta.
Skapar man ett litet undertryck är det inga problem.
Det kan bli problem (KAN) i hus med självdrag.
Ett hus med självdrag är väl sällan byggt så sent att det är helt inplastat, såvida man inte i efterhand har gjort det vid renovering och inte kompletterat med mekanisk frånluft.
 
AndersS skrev:
Ett hus med självdrag är väl sällan byggt så sent att det är helt inplastat, såvida man inte i efterhand har gjort det vid renovering och inte kompletterat med mekanisk frånluft.
Där har du fel. Mitt hus från 1976 har både plast som självdrag. Dock byggde vi om till i princip mek vent. Pga tryckimr syllar, monterades undertrycksvent av uppreglade golv (Anticimex).
 
AndersS skrev:
Ett hus med självdrag är väl sällan byggt så sent att det är helt inplastat, såvida man inte i efterhand har gjort det vid renovering och inte kompletterat med mekanisk frånluft.
Vårat radhus från -73 har plast...

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Har precis samma fundering. Men i mitt fall gäller det ett nybygge, fritidshus. Har därför funderat på om jag ska sätta in ventilerna redan nu medan huset är oisolerat och inte plastat för att underlätta. Vad tror ni om det?
 
B
Kul, söker svar på precis samma fråga. Nybygge, fritidshus som snart är diffusionstätt. När ska man trycka in friskluftsventiler?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.