En släkting håller på och renoverar ett rum, de har successivt dragit in jord i de rum de renoverar, ibland flyttat ett uttag osv.

Nu är det ett rum där det bara är helt omöjligt att få ut trådarna ur ett rör. Det gäller taklampan. Jag var där och försökte hjälpa till igår. Trådarna rör sig inte en millimeter om man drar, även att skjuta på i andra änden hjälper inte. Det finns inte en chans att komma åt utan att förstöra taket som är ett riktigt gammalt och fint paneltak. Alternativt riva upp golvet i 2 rum på andra våningen.

Nu är släktingens tanke att fuska lite. I röret går idag 3 trådar, PVC isolerat, men alla har samma färg. Det är 3 trådar efterssom det varit 2 separata tändtrådar (krontändning). Han tycker att man borde kunna tejpa gröngult i ändarna på en av trådarna, och blått i ändarna på en av de andra trådarna, och så är problemet löst, inte snyggt, regelvidrigt. Jag tycker inte man kan göra så, kanske borde ställa in sig på att få en utanpåliggande kulo i taket.

Men hur gör en elektriker i ett sådant läge? Kör man stenhårt enl. reglerna, eller gör man det bästa av situationen?

Jag har lite svårt att argumentera för på vilket sätt den tejpade ledaren skulle kunna förväxlas eller på annat sätt bli farlig. Men jag är inne lite på att ingen av oss kan säkert veta att det inte finns handfasta situationer där en sådan märkt tråd skulle kunna bli farlig. Och att man därför bör följa reglerna utan att ifrågasätta.

Vi diskuterade också att driva lamputtaget för LED belysning med lågvolt, inte så populärt i hela den familjen men kanske enklaste sättet att få till en rimligt regelrätt lösning.
 
Är det till 100% säkerställt att trådarna bara går till detta lamputtag och isolationen är OK trots att de sitter pall så skulle jag döpa om en av trådarna till gulgrön.

Provat blåsa in lämpligt medel med tryckluft i rören? Gjorde nyligen ett jobb i ett kontorshus där man dragit kabel med såpa som torkat ihop = totalstopp. Tryckluft och lite vatten löste problemet
 
OK, Låter som jag kanske är lite "konservativ". Iofs jättebra om man kan lösa det. Jag har iofs inte provat att köra in en dragfjäder i röret, med trådar i, OM trådarna bara ha "limmat ihop" så borde man ju kunna få igenom en fjäder. Jag har antagit att det är något i stil med en knäck på röret.
 
Jag skulle vara orolig för att det trots allt sitter en dosa på vägen som man inte har full koll på att det inte är en gren på som drar iväg till en dosa till.
 
Nej, det kan nog anses bevisat, röret går uppåt från en kopplingsdosa. Rent teoretiskt skulle den kunna ha en dosa i en vägg uppe på andra våningen, men de rummen har renoverats grundligt, några okända dosor skulle ha upptäckts. Dessutom vore det extremt ologiskt om tändtrådarna till den här lampan skulle vara uppe och vända i en dosa en våning upp. Det är också "bevisat" att det inte finns någon dosa som har med det här att göra på andra sidan den aktuella väggen.
 
Kan det vara en skruv eller spik i paneltaket som har träffat röret så att det är stopp? Prova isf. att tvinna ihop samtliga tre ledare och sen kan du summra mellan dessa och alla spik/skruv i taket den troliga vägen röret går... Annars megga ledningarna och är det ok så kan du kanske trä på gul/grön krymslang över den fk som ni vill ha som jord. Regelrätt? Vet inte men är all isolation ok så varför inte? Annars helt klart kulo alt. list.
 
Jo en meggning ingår nog i planen om trådarna överhuvudtaget skall användas. Jag har i vårt hus råkat ut för en hel del knäckta rör, därför inbillar jag mig att det är det i det här fallet också. men det där med såpa som ev. kan lösas upp med vatten är en tanke.
 
Metall/eldetektor för att följa exakt var röret går är kanske bra när det gäller att t.ex. leta spik?
 
Om det vore en spik så borde inte alla 3 trådarna sitta helt fast, de här rör sig verkligen inte en millimeter åt någondera hållet.
 
Knäckt böj...
 
Jag satsar på en dolt dosa! Hur skulle knäcket uppstå annars efter dragna ledningar?
 
hempularen skrev:
Nej, det kan nog anses bevisat, röret går uppåt från en kopplingsdosa. Rent teoretiskt skulle den kunna ha en dosa i en vägg uppe på andra våningen, men de rummen har renoverats grundligt, några okända dosor skulle ha upptäckts. Dessutom vore det extremt ologiskt om tändtrådarna till den här lampan skulle vara uppe och vända i en dosa en våning upp. Det är också "bevisat" att det inte finns någon dosa som har med det här att göra på andra sidan den aktuella väggen.
I mitt hus är det precis så: tändtråd går från brytare på undervåningen via några vägguttag på övervåningen till lampan på undervåningen. Detta är i garaget, som har två lampor på samma tändtråd...
 
Hos en kollega går tändtråden från brytare i köket till en dosa i hallen, sedan vidare till vardagsrummet, därefter vidare till yttliggare en dosa i ett rum i andra delen av köket och sedan slutligen till taklampan i köket. Detta istället för att gå från brytaren och någon meter upp till takdosan direkt. :p

//Patrik
 
snaggletooth skrev:
Knäckt böj...
Ja, från vinkeln vägg/tak kan det vara möjligt att det är ett knäck på röret.
Pularn, är väggarna öppna eller?

//Patrik
 
Låter onekligen som en knäckt böj. Inte så mycket att göra åt om man absolut vill dra om. Öppna väggen eller gå utanpå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.