Det blev en MSA Advantage 200 för mig. Den funkar fint, lätt att andas i, sitter bra och jag märker inte av att något damm kommer in. Nackdelen är väl att man låter som Darth Vader i den :).
 
Har själv en sådan både med partikel och gasfilter. Helnöjd, funkar bra även med glasögon.

"May the force be with you" ;)
 
Är MSA Advantage 200 en lämplig mask om man skall plocka ner eternitplattor (inga mängder)?
 
  • Gilla
AxH
  • Laddar…
Partikelfiltret tar i stil med 99.9% av alla partiklar så det låter lämpligt. Se till att ha en vattenspruta i närheten så du kan få luftburet damm att lägga sig genom att spruta finfördelat vatten.
 
pezlin skrev:
Är MSA Advantage 200 en lämplig mask om man skall plocka ner eternitplattor (inga mängder)?
Ja, den är lämplig. Du skall ha filter med filterklass P3. Eterniten skall brytas loss i så stora bitar som möjligt. Ingen sågning, slipning eller annan dammskapande bearbetning skall ske. Vattenbegjutning är lämpligt.
 
Och se till att göra täthetstest, luften får mer motstånd att gå genom filtret än genom eventuella otätheter, och precis som det mesta här i världen så väljer luften den lättaste vägen.
 
Daniel78 skrev:
Och se till att göra täthetstest, luften får mer motstånd att gå genom filtret än genom eventuella otätheter, och precis som det mesta här i världen så väljer luften den lättaste vägen.
Hur gör man det?
 
Håll handen för filtren och dra in. Det ska inte gå, förutom volymen inuti masken då som du kommer suga in.

Är det eternit som ska rivas så kan den vara skruvad med eternitskruv med fyrkantsskallar. Skruven ser ut som en fransk träskruv med bricka. Tänk på att eternitplattor är rätt tunga. Engågsoverall kan vara bra att ha också så man inte dammar ner sina kläder och släpper ut dammet inomhus sedan.
 
pezlin skrev:
Hur gör man det?
Jag har beskrivit hur man gör detta med Sundströms hel/halvmasker tidigare i denna tråd, hur man gör på en MSA mask ska stå i instruktionerna som följde med masken, men det borde gå till på samma sätt som med Sundström-masker.
 
hecke skrev:
Jag mailade faktiskt MSA Sverige häromdagen för att få reda på återförsäljare som har fler filter än Jula som endast har en del av sortimentet. Jag är på jakt efter bl.a. FLEXIfilter.
Postar i denna tråd om jag får något svar.
Har du hittat flera ställen att köpa filtrerna på?
 
Redigerat:
Procurator säljer MSA men då måste man kanske ha konto, jag vet inte hur kinkiga dom är.
 
  • Gilla
TräNa
  • Laddar…
Real7 skrev:
Procurator säljer MSA men då måste man kanske ha konto, jag vet inte hur kinkiga dom är.
Jag har handlat i deras butik i Kalmar flera gånger och då alltid som privatperson, det har aldrig varit några problem.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Är det eternit som ska rivas så kan den vara skruvad med eternitskruv med fyrkantsskallar. Skruven ser ut som en fransk träskruv med bricka.
Jag har för mig att 13 eller 14mm tolvkantshylsa passar utmärkt på eternitskruvarna.
 
Tack real7 och demmpa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.