Hej!

Jag har ett 1800-talshus som är timmer+panel. Insidan är lerklin + masonit. JAg håller på att regla alla ytterväggar för att dra ny el på infälld pex-slang för att dra nya rör till radiatorer. Huset har varit tomt i många år och behöver dessa delar åtgärdade. Jag har blivit tvungen att knacka bort lerkliningen på några väggar pga fuktskador av gamla läckande radiatorer.

Jag tänkter isolera innifrån med 70s isolering + plyfa och gips. Men hur gör jag med debn berömda plasten? Ska jag eller ska jag inte plasta? Jag menar vi kommer ju att duscha och laga mat i kåken och den fukten vill jag inte ha in i väggarna så klart. Om jag kör med isolering + plast + plyfa + gips samt sätter lyftintag till varje rum typ fresh 90 så borde väl stommen få en bra miljö + att vi får in frisk fin luft genom ventilerna? Hur skulle ni gjort?
 
Personligen skulle jag inte isolerat överhuvudtaget... :)

Men om det inte är en option så:
Drevat stommen där det behövs, vindpapp, reglat ut 45, sprutat cellulosa (alternativt satt Vital), ytbeklädnand.

Skippa plasten, tilluft i sovrum och vardagsrum och eventuella andra rum med eldstad (dock inte köket även om vedspis finns), ventilera badrum (PAX funkar fint) och använd köksfläkt så åker nog fukten ut.
 
Haller med GzO. Ingen plast. Lerkliningen suger fukt som sedan ska transporteras ut i timmret och sedan ut i naturen. Om jag hade byggt nytta hade jag lagt badrum och kok mot husets sodra vagg.
 
Vi plastade, 20+ år sedan. Allt såg nygjort ut och timret var jättefint när vi rev lite förra året för att sätta in en dubbeldörr istället för fönster i köket. Rätt, fel? Jag vet fortfarande inte men jag ångrar mig inte.

Helene
 
Mjoo, det kan det säkert göra, speciellt mitt på en vägg som i ert fall. Problemen kommer, om dom kommer, där man inte lyckats få det tätt som till exempel uppe i taket i hörnen.
 
Ingen plast, använd isoleringsmaterial som andas, vital, träfiber, spån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.