Hej

Efter att ha letat i ett antal månader efter en passande vattenmantlad kamin utan att hitta något som lockar har en annan tanke börjat smyga sig på.

Hur skulle det vara att köpa en gammal renoverad gjutgärnskamin och bygga en egen vattenmantel till den? Någon som har erfarenhet? Eller länkar till någon bra sida / bok om ämnet?

Vad bör man tänka på? Många kaminer verkar inte ha någon särskilt avancerad lösning utan lågorna slår direkt mot en kall vattentank vilket knappast är särskilt effektivt ur miljö eller vedbärarsynpunkt.

Skulle man kunna tänka sig en hög (typ norsk) kamin och där dra ett eller flera tjokare kopparrör upp längs hela kaminens insida? Eller bör man ha en konstruktion mer som i vedpannor där rökgaserna slår emot och tvingas runt en utskjutantde vattenbehållare?

Någon som har ideer?

Tim
 
En tanke som slår mig är att din vattenmantel bör vara lätt att sota. Minsta sot minskar värmeöverföringen drastiskt (någon annan kan säkert bidra med siffror). Låter krångligt att bygga något själv...
 
Det har du rätt, det hade jag inte ens tänkt på sotningen. Man får nog se till så att den på ett någorlunda smidigt sätt går att öppna uppeifrån.

Men borde det inte vara rätt att den kommer att sota igen mindre om inte flamorna får slå mot den kalla ytan?

Kan man göra "som man vill" med rökgaserna? Altså ovanför flammorna? Helst vill jag ju att rökgaserna skall kylas ned mycket så att jag kan elda på med mycket syre (med den bättre verkningsgraden det ger) utan att för den sakens skull elda för kråkorna.

Kanske man kunde tvinga rökgaserna att gå i ett u runt en vatt fyld skiva.

Eller forma insidan av skorstenen som en spiral i ett vattenfyllt bad innan den går in i murstocken?

Eller kommer dessa åtgärder att försämra draget så kaminen ryker in? Murstocken är runt 5 meter från inner taket.

Jag håller med om att det känns jobbigt att göra själv men det är två saker jag inte gillar med de kaminer jag har hittat hinintils.

1 De verkar inte vara så rasande smart konstruerade
2 De är för moderna, vi bor i ett gammalt hus och letar efter något i gjutjärn med klassiskt utseende.

Tim
 
  • Gilla
Db77
  • Laddar…
Ett enkelt sätt kunde vara att omsluta rökröret med en vattenbehållare, så att du alltså låter röken värma vattnet. Då får du något lättsotat, kyler inte ner elden och har en konstruktion som faktisk är möjlig att utföra... ;-) Man skulle kunna utföra den som två halvor, alltså två behållare som har ett halvt rör insvetsat så att man kan sätta ihop de två halvorna kring rökröret. För att få någon som helst verkningsgrad bör behållaren vara lång (lång anliggning mot rökröret) snarare än bred.


Visst kan man för övrigt göra som man vill med rökgaserna, men om du leder dem i alltför mycket kringelkrokar så minskar nog draget i mesta laget. Men just att leda röken en längre väg har länge varit ett knep för att få mer nytta av eldens värme, se kakelugnar och äldre kaminer.
 
  • Gilla
Charlieoskar och 1 till
  • Laddar…
Är det nån här som byggt nåt liknande som tysken i länken ovan?
Hur funkar det?
Funderar själv på nåt sånt, vad tror ni? Eller hur kan man göra men sin kamin för att vattenmantla den o vad ska man tänka på?
 
Har vattenmantlat min contura 350. Mer info finns under tråden" vattenmantla befintlig kamin"
 
Snål som jag är ville jag inte betala hela den svindyra "effektavgiften" som min fjärrvärmeleverantör räknar ut de kallaste månaderna. När jag flyttade in låg denna avgift på 12 000kr per år! Fast kostnad alltså, utan förbrukning. (+ ca 40 000kWh)

Så jag köpte en egenbyggd kamin på blocket för 1500kr. Med den fick jag med ett rökrör.
Placerade denna fyrkantsjärnlåda i öppenspisen. Runt rökröret som var 120mm svetsade jag ett ca 1m långt rör som var ca 160mm. Dvs själva vattenmantlingen runt rökröret. Samt köpte 2 vanliga "järnrörsskarvar" och svetsade fast en uppe och en nere så att jag kunde ansluta kopparrören med klämringskopplingar.

Eftersom jag har fjärrvärme och dessutom inte vill köra in radiatorvatten på rökröret när jag inte eldar satte jag en shunt och cirkulationspump för att kunna styra när jag vill köra ut värmen på radiatorkretsen.

Hur fungerar det då? Sådär kan jag säga. Just nu har jag bara en termostat som öppnar shunten vid 65° och släpper ut värmen i radiatorsystemet. (tempen pendlar då mellan 65° och 40°) Jag upplever att det tar ganska lång tid att värma upp det lilla vatten som cirkulerar i vattenmantlingen. Kanske fungerar bättre om jag sätter in en regulator som håller konstant 60° när jag eldar. Vet inte om jag har fått mycket sot pga av den låga vattentempen. Men samtidigt ger det ju bara (0,12m x 3,14 x 1m) ca 0,35kvm anliggningsyta mot vattnet så jag kanske inte ska förvänta mig så mycket heller. Vad jag kan se på fjärrvärmemätaren så brukar det gå ca 2-3kw mindre när jag eldar.

Hade jag kunnat vattenmantla rökröret längre så jag kunde ta reda på mer energi från rökgaserna tror jag det hade fungerat bättre.

Vill någon se bilder eller veta mer hur jag gjort kan ni höra av er.
 
Jag har en plattvärmeväxlare bakom kaminen (500mm x 300mm x 30mm) ca 0,15kvm anläggningsyta, det är som dubbelplåt den måste värma igenom. Jag tar från fjärrvärmeväxlarn genom en t-koppling in till kaminens plattvärmeväxlare och ut till fjärrvärmeväxlarens returen, så radiatorvattnet cikulerar hela tiden genom plattvärmeväxlare. Det blir en temperaturhöjning från plattvärmeväxlare med ca 6-10 grader beroende hur hårt man eldar som blandas ut med radiatorvattnet. Det blir ungeför samma för mig att fjärrvärmemätaren visar ca 2-3kw mindre när jag eldar.

Jag är inte riktigt nöjd med det så vissa gärna hur du har gjort med bilder
 
Bifogar några bilder och en flödesbild.
Som ni ser har jag bara en termostat som öppnar ventilen mot radkretsen vid ca 60° på rörrörsvattnet.

Fördelen med detta är att jag värmer inte upp rökröret med fjärrvärmen när jag inte eldar eller när elden håller på brinna ut. Men ska sätta dit en riktig regulator bara jag får tag i någon gammal till billigt pris.

(ber om ursäkt att fotona hamnade åt fel håll men orkar inte ändra det nu)
 
  • Flödesbild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00549.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite länge sen men vad för rör svetsade ni på rökröret? Går det bra med koppar rör?

Tänkte kan man dra koppar rör runt rökröret? Blir mer yta som ligger mot eller det blir mer sot?
 
shit vad länge sedan jag var inne här. Nä jag tog ett större stålrör runt och svetsade bara "gavlarna" så hela ytan blev vattenmantlad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.