Hej!
Är ny här på forumet och vet inte riktigt om jag skriver i "rätt" kategori....
Jag och min familj (man och två barn) bor i en mindre kommun i södra Sverige. Invånarantalet är ca 7000. Vi äger en villa sedan 1996. Villan byggdes 1974. Vi är nu sugna på att flytta. Nytt eller gammalt är frågan. Vi har varit på en hel del husvisningar och även funderat på att bygga eget.
För tillfället har vi fått nys om ett nybyggt hus (ej färdigt) där ägaren vill sälja. Vi har tittat på det och tycker om det. Huset är ett sluttningshus på 100 kvm/våning. Väggar, trappa, ledningar och bergvärme finns på plats. Men golv, tapeter, kök och badrum fattas. Nu till frågan! Vad kan man vänta sig att betala för ett sådant hus? Mannen som äger huset har haft en mäklare där som värderade huset till 2,5 mkr (helt färdigt). Vi skulle vara beredda att göra en hel del själva om ägaren kan tänka sig ett rimligt pris. Idag fick vi beskedet från ägaren - att han vill ha 2,8 mkr (helt färdigt alltså). Vi häpnade!!! För oss är det för mycket pengar. Här i kommunen kostar en tomt med VA ca 60 - 70000 (beroende på storlek naturligtvis). Vårt eget hus som är ungefär samma kvadrat som det nya värderas till ca 1,1 mkr.
Är det någon här som kan ge råd/tips om hur vi ska gå tillväga? Vi har sagt till mannen att vi behöver tänka på saken. Jag menar - till det priset skulle vi kunna bygga ett helt nytt hus där vi är med från början. Tacksam för svar eller funderingar.
 
Bygg nytt!
Finns väl ingen anledning att betala överpris... eller?
Bra läge kanske?
Men kostar tomterna bara 60 - 70000 - så skulle jag bygga nytt alla gånger :)
(I vår lilla stad kostar en tomt drygt 1 miljon)
 
ja det låter som ett överpris på det gamla huset.
kolla runt i småhusbranschen du får mycket för dom pengarna då tomten är så billig
 
Läget på det nya huset är relativt bra. Ligger kan man säga på "gräddhyllan" i vår kommun. Men samtidigt finns det hus till salu på "gräddhyllan" som är värderade till 3,2 mkr - det kan jag förstå eftersom just det huset är 180 kvm, 2 - plan, i toppskick och underbar utsikt över sjön. Men det hus vi är intresserade av - 2,8 mkr för 100 kvm/våning och delvis skymd sikt över sjön...njaa, tror att ägaren försöker köra en "grej" med oss. Men ni har rätt - antingen fösöker vi pruta eller så får vi på allvar börja tänka på att bygga nytt. Tack för svaren :D
 
Hmm, det låter som om det är i Mullsjö kommun. Är det så och om mannen ifråga heter M**s i förnamn så borde ni nog inte ens fundera på hans hus. Om jag inte är helt felunderrättad så har tidigare försäljningar av hus i 3-miljonersklassen i detta område misslyckats och åtminstone ett av husen hyrs per idag ut.

Rekommendation är nog att ni kan fundera på att bygga ett nytt hus om ni har lite pengar sparade och att ni inte är fullbelånade på det befintliga huset samt att det är säljbart i den prisnivå ni kan acceptera. Tänk bara på att i kommuner lika Mullsjö så är ett hus med pris över 1,5 miljon i regel svårsålt. Undantag finns givetvis alltid om rätt köpare dyker upp men betänk detta då ett nybygge i regel kommer att kosta mer än 1,5 miljon kronor.
 
Hmmm oj det var inte dåligt.....japp jag bor i Mullsjö. Men husägaren du pratar om är inte den som säljer detta hus. Dock är det så att det inte bara är 1,5 milj villor som är svårsålda i Mullsjö just nu, har sett att även villor för 1 - 1,5 mkr ligger kvar lääänge. Kan ju bero på att man inte har möjlighet att få lån lika lätt idag.
Vad gäller oss - om vi får vårt nuvarande hus sålt får vi nog en slant över, så lån är inga problem. Man vill ju dock kunna unna sig annat i livet än att lägga alla pengarna på huslån. Vi får se hur vi gör - har inte bråttom iallafall. Vi får väl fortsätta kolla runt och tänka på saken ;)
 
Jag är själv en gammal Mullsjö-bo och går också i nybyggnadstankar. Inte heller jag har speciellt bråttom. Jag har planerat och diskuterat hus med olika husbyggare/hantverkare i snart fem år. Jag är inte direkt personen som gör något överilat eller förhastat så det får ta den tid det tar. Jag har hittat ett par husbyggarföretag där jag kan acceptera deras standard och produktionskostnadskalkyler.

Det största dilemmat för stunden är att jag inte riktigt är förtjust i någon av de byggbara tomterna i Mullsjö. Överlag tycker jag att tomterna är i minsta laget och utöver det tycker jag att områdena Torestorp och Ruder ligger lite dumt till. Detta är ju dock en smaksak. Jag tillhör invånarskaran som önskar att tomter för byggnation kommer att beredas på Kärleksudden samt mellan 185:an och Väster Kärr strax utanför VIP-rondellen.
 
Cilla111 skrev:
Är det någon här som kan ge råd/tips om hur vi ska gå tillväga? Vi har sagt till mannen att vi behöver tänka på saken. Jag menar - till det priset skulle vi kunna bygga ett helt nytt hus där vi är med från början. Tacksam för svar eller funderingar.
I ert fall så tycker jag allt handlar om läget. Varför betala mer än vad man kan bygga nytt om man kan välja platsen själv? (Sen dessutom planlösning, ytskikt etc. ) Är det så att läget är fantastiskt så då kan ni väl fundera på om det är värt det annars så skulle jag personligen råda er att antingen leta efter ett nytt hus eller en tomt som ni verkligen vill ha och bygga ett nytt hus för samma peng eller avvakta för priserna lär väl knappast stiga i den närmaste framtiden.
 
Vi tycker inte att läget är värt 2,8 mkr eller huset heller för den delen. Nä vi har bestämt att tala om för säljaren att vi inte är intresserade för det priset, om han sen är villig att "pruta" det återstår att se, vi sitter som sagt inte i sjön...
Har börjat kolla runt (igen) på olika hushemsidor - kolla kan man ju alltid. Faktum är att vi skulle kunna få ett nytt hus för samma pengar eller tom billigare och där vi själva har bestämt planlösningen. Problemet där vi bor är väl (som tidigare inlägg nämnde) att det finns tråkiga tomter här i kommunen. Tomter som har fel läge för oss eller inte passar på annat vis. Man får väl kompromissa antar jag. Tack för tips och tankar :D
 
Om ni redan har ett hus så kan det ju vara ett alternativ att köpa något gammalt vattenskadat ruckel i bra läge för en billig penning, och sedan bygga om och till det medans ni bor kvar i ert gamla hus.
 
Ja det är ju oxå en ide.....d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.