Jag och min fru ska köpa ett annat hus nu i slutet av året.Och i detta huset ligger det fiskbensparkett av ek i tre av rummen. Nu är vi sugna på att slipa golvet i dessa rummen och behandla det så det blir ljust eller rent av vitt, men givetvis ska ådringen synas igenom.

Så jag har några frågor om detta.
1. Är det möjligt att färga ett ekgolv ljust?
2. Finns det något ungefärligt pris per m2 som är skäligt att betala för både slipning och behandling? Det handlar om ca 9+18+22 m2.
 
Ett nyslipat ekgolv är ju i sig ganska ljust. Se till att lacka med ett modernt ljusbeständigt lack, gärna med lite vitt pigment i, så at det inte gulnar igen.
 
Måste man lacka det? Vill gärna ha det matt:)
 
Man kan lackbetsa golvet i valfri nyans. Du kan också vitolja det. Vårt golv var också väldigt ljust när vi slipade det, nästan som ask, men när vi väl la på lack så blev den gyllenbrun, precis som nyköpt golv brukar ha i färg.

Om ni vill ha det lackat så tänk på att det inte går att få den matta yta man kan få med nyköpt golv. De är UV-härdade i fabrik och således väldigt svårt att göra hemma...

Vad jag förstått så brukar man inte blanda i pigment vid lackering då det försvagar lacken. För mycket ämnen som gör lacken matt har också en tendens att inte hålla. Detta är vad jag fått höra, kan inte garantera att det finns bättre metoder.
 
Det går väl att vaxa golvet också, men då blir det mycket ömtåligare, så lack är det som gäller om man vill ha ett lättskött golv. Men det finns matt lack numera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.