Ska i dag bygga ett staket under ett befintligt altantak.

Enligt SkBv så är deras partier 119 cm höga. Är detta det mått man ska bygga efter eller ska man öka med lite "spelmån"?:S
 
Har inte använt dessa själv, men har läst om dom och så här skriver dom:
SKBV skrev:
Classic Vit - Skjutbara fönster och dörrar

Måtten som anges nedan är karmyttermått. För att kunna montera och justera partierna behöver öppningen vara totalt ca 10 mm större i höjd och bredd
 
Låter bra det. Han inte börja med räcket i dag så det får bli i morgon. Då lämnar jag 1200 till hammarbandet.
 
Fö#¤"^&%&¤%#ade j)%%&"##la SkBV!!!

Har byggt altanräcket klart och i fredags kom partierna. Monterade skenan uppe och nere och ställer i partiet och det faller ut!!!

Räcket är byggt med 1201 mm öppning, alltså EN millimeter för stort, men det saknas ca 8 mm för att partiet ska stå kvar i skenan. Nu blir det till att börja sala ner hammarbandet och så en massa smyglister för att dölja skiten.

Med facit i hand hade 1195 varit ett lämpligt mått.
 
Synd att jag inte såg detta tidigare, jag hade samma problem.
Jag fick klyvsåga en bit till varje parti.

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/120909-altantak-dimensioner-3.html

Kontaktade även skbv via mail och påvisade detta men fick aldrig svar...
Sen stör jag mig på skb att de säger att allt är fraktfritt men de tar ut en faktureringsavgift/expiditionavg. på 400SEK. Även låsen till mina classic har börjat rosta, det har jag mailat till dem om,men ej fått svar i det ärendet heller...
Och deras ord "kampanj" låter det som att det är bättre priser just då, men jag har sett att det är samma ord. priser ibland.
 
Redigerat:
vojma skrev:
Fö#¤"^&%&¤%#ade j)%%&"##la SkBV!!!

Har byggt altanräcket klart och i fredags kom partierna. Monterade skenan uppe och nere och ställer i partiet och det faller ut!!!

Räcket är byggt med 1201 mm öppning, alltså EN millimeter för stort, men det saknas ca 8 mm för att partiet ska stå kvar i skenan. Nu blir det till att börja sala ner hammarbandet och så en massa smyglister för att dölja skiten.

Med facit i hand hade 1195 varit ett lämpligt mått.
Tanken med att ha ca 10mm marginal på höjd och bredd är för att man med säkerhet ska få plats med fönster/dörrpartiet och att man ska kunna justera in det i exakt våg. Skulle du försökt bygga exakt mått så är risken stor att det blir någon milimeter fel eller lite sned lutning någonstans och fönsterpartiet får inte plats eller så sluter inte fönstret tätt när du stänger det. Och du har inget spelrum att justera in det. Det är meningen att man ska lägga in några kilar på några millimeter där det behövs när man justerar in det till exakt mått om det nu är 1195mm och ser att fönstret/dörren rullar lätt och sluter tätt. Sen måste man nog räkna med att lägga lite fog i de springor som blir kvar. I värsta fall smyglister eller kvartsstav.
 
Redigerat:
MickeK skrev:
Tanken med att ha ca 10mm marginal på höjd och bredd är för att man med säkerhet ska få plats med fönster/dörrpartiet och att man ska kunna justera in det i exakt våg.
De som kan snickra får lida pga de som inte kan. :cool:
 
Exakt. 99 av 100 hemma snickare skulle misslyckas med exakta mått och skylla allt på Skånska byggvaror när det inte passar så det är bättre för dem att rekommendera lite marginaler. :D
 
MickeK skrev:
Exakt. 99 av 100 hemma snickare skulle misslyckas med exakta mått och skylla allt på Skånska byggvaror när det inte passar så det är bättre för dem att rekommendera lite marginaler. :D
Vadå exakta mått? Det är ju en justermån dörr/ profilerna, hade skbv angit detta mått istället hade det varit frid och fröjd. dvs. inbyggnadsmåtten är på tok för stor justermån, som skbv anger i beskrivningen.
 
cust3000 skrev:
Vadå exakta mått? Det är ju en justermån dörr/ profilerna, hade skbv angit detta mått istället hade det varit frid och fröjd. dvs. inbyggnadsmåtten är på tok för stor justermån, som skbv anger i beskrivningen.
Med exakta mått menar jag om tex ett parti har inbyggnadsmåttet 1995 x 2300 mm så är det det exakta måttet för att få in partiet. De inbyggnadsmått som anges är väl det minsta mått du kan ha för att få in profilerna? Om du inte lyckas bygga exakt inbyggnadsmått med exakt räta vinklar och gör den 1mm för litet så får du väl inte in profilerna? Menar du att det finns justeringsmån till att göra partiet mindre än uppgivet inbyggnadsmått utan att kapa profilerna? Jag vet att man kan kapa skenorna men då sluter inte dörrarnas tätning helt tätt då du stänger dörren.....
 
MickeK skrev:
Med exakta mått menar jag om tex ett parti har inbyggnadsmåttet 1995 x 2300 mm så är det det exakta måttet för att få in partiet. De inbyggnadsmått som anges är väl det minsta mått du kan ha för att få in profilerna? Om du inte lyckas bygga exakt inbyggnadsmått med exakt räta vinklar och gör den 1mm för litet så får du väl inte in profilerna? Menar du att det finns justeringsmån till att göra partiet mindre än uppgivet inbyggnadsmått utan att kapa profilerna? Jag vet att man kan kapa skenorna men då sluter inte dörrarnas tätning helt tätt då du stänger dörren.....
vi pratar höjdmässigt, inte breddmässigt...
Breddmässigt ger u-profilerna bra marginaler, där är det inget problem....
Det är fel angivet inbyggnadsmått av skbv punkt slut!

Och föresten....Anger man ett inbyggnadsmått med tolerans+/- måste det väl för 17 finnas täckning i justermånen, konstruktionsmässigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sauza
  • Laddar…
Ok, höjden är fel enligt deras uppgivna mått. Jag håller just nu på att bygga ett ute rum så jag vore tacksam för info. De uppger att höjden (inbyggnadsmåttet) är 1995mm, de säger att man ska ha 10mm extra för att justera in, dvs 2005mm ska jag fösöka bygga och mäta in så bra som jag kan för att få in dörrpartiet. Så tolkar jag deras byggbeskrivning...

Du med erfarenhet av dessa partier kan väl tipsa mig om jag ska minska på höjden, kankse bara bygga 1998mm och bara ha 3mm justeringsmöjlighet ?
 
Jag gjorde inbyggnadsmåtten + 10-15mm som beskrivits, men då fick jag klyvsåga 10mm´s bitar och passa in ovan den övre profilen så att inte glaspartierna "ramlade" ut.

Gör så nära inbyggnadsmåtten du kan, men tendera åt plushållet.
Strunta i de extra 10-15mm som skbv beskriver, för då får du slita ditt hår när du ska montera partierna....
 
Redigerat:
  • Gilla
Sauza
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Jag gjorde inbyggnadsmåtten + 10-15mm som beskrivits, men då fick jag klyvsåga 10mm´s bitar och passa in ovan den övre profilen så att inte glaspartierna "ramlade" ut.

Gör så nära inbyggnadsmåtten du kan, men tendera åt plushållet.
Strunta i de extra 10-15mm som skbv beskriver, för då får du slita ditt hår när du ska montera partierna....
Ok! Tack för informationen. Jag försöker bygga så när inbyggnadsmåttet som möjligt med max 3-4 mm för mycket i höjdled och hoppas att jag får allt i våg så det inte behöver justeras med klossar sedan. Men bredden då ska jag sikta på 10mm extra där eller kommer jag få klyva passbitar på sidoprofilerna också? Jag har beställt deras isolent plus design, där rekommenderar de dessutom ytterliggare 5mm (Dvs 15mm utöver inbyggnadsmåttet) för att få plats med några fästen/klipps som ska ligga bakom sidoprofilerna. Dessa fästen ska sedan hålla fast några plast lister som sätts på från utsidan för att få ett snyggare avslut mot stoplarna från utsidan.
 
lägg dig på inbyggnadsmått +3-4mm på bredden med, då slipper du komma för nära kanten med låsen på de vertikala u-profilerna.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.