Har bifogat bilder till den här tråden.

Behöver tips på hur man kan lösa detta, det här är från min lägenhet i brf.
Jag behöver på något vis få tag i tallriksventil som passar, diametern är 120mm,
diametern på "kakelhålet" är 170mm, så helst behöver jag ju en ventil med bred ram så man täcker det fula.

Är det någon som har tips? Som inte innebär att kaklet måste rivas..:/
badrum%20001.JPGbadrum%20002.JPG
 
  • badrum 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att du måste göra en injustering efter byte av don, annars är risken stor att du antingen får för dåålig ventilation eller så får du för mycket. Är det feljusterat så påverkar det hela huset.
 
Jo jag vet det.. desvärre är det nog ännu sämre som det är nu, totalt otätt och ingen kontroll alls.
 
Åk ner till DUVA i Västberga och prata med Ove.
Han har det du behöver på hyllan.
Du behöver förmodligen bara en täckplåt/platta som monteras med en ram som trycks in i röret, ramen måste passa din ventil annars köper du en ny ventil.
 
Vad betyder en injustering av donet?
 
Att det justeras in till rätt luftflöde.
 
aha, att skruva på den runda grejen alltså? Vi brukar göra det lite på en höft och efter säsong. Eller finns det mer exakta metoder?
 
Ja.
I ett flerbostadshus är ventilationen normalt gemensam för flera lägenheter. Eftersom luften tar lättaste vägen måste anläggningen justeras in så även ventiler långt bort fungerar. Det innebär således att de flesta ventilerna är justerade och man ska inte ändra på inställningen eftersom det kan påverka hela ventilationssystemet så dina grannar får sämre ventilation.

Jag tycker dock det ser ut som om fastighetsägaren slarvat med rengörningen av ventilaitionen, rekomendationen är vart annat år om jag inte missminner mig.
 
Vi bor i radhus och bör väl isf kunna reglera hela systemet själva?

Hur gör man rent kanalerna egentligen?
 
Man lejer bort det till rumpnissarna!
Eller så har man nog en roterande viska och ett utsug ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.