Idag blev det lite drev runt fönstren och fixade sista kablaget till spottarna som skall sitta i överkant porten. Fick även upp några rader läkt och första raden tak-gips. Körde med lill-DeWalten och det gick rätt bra. Skall försöka komma ihåg att köpa bandad 51mm gipsskruv så jag kan köra med skruvautomaten.

Tyvärr blir det nu lite stopp i byggandet, drar till Norrland och hälsar på släkten över helgen.
 
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Skall försöka komma ihåg att köpa bandad 51mm gipsskruv så jag kan köra med skruvautomaten.
Hur många lager ska du genom då?
Själv nöjer jag mig med 32mm vid enkelgips
och 41mm vid gips på OSB, fast ibland kör jag med 32mm även här, då skruven drar bra i OSB.
 
Det är skruvsutomaten som vill ha minst 45 lång skruv, annars hade det räckt med 26mm.
 
Då var första väggen med OSB klar. Det blev framsidan där porten skall vara som får beklädnad först så jag kan börja montera porten.

Testade att banda lite 41mm gipsskruv och det verkar som det funkar fast specarna säger min 45mm. Skall testa några till när jag sätter upp gipset utan på OSB:n, funkar det då köper jag en kartong 41mm.
 
Skruvautomat är underskattat! Skruvade ca hälften med skruvdragare och den andra med automaten. Går typ på halva tiden med automaten och det blir mycket snyggare!
 
  • 324451_10150310578544695_580954694_7770235_811948570_o.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har vart lite snålt med rapporterna.

I morse strök jag sista varvet på taket och väggen runt porten. Spottarna åkte på plats och porten är monterad!

Otroligt skön känsla att kunna stänga dörrarna och låsa när man var klar för kvällen, tidigare var det 30min "plocka undan verktyg" när man skulle göra kväll.

Nu blir det att fortsätta med väggarna och börja med fin putsen. :)
 
Utsidan börjar nu närma sig att kunna kallas färdig. Fick på plats foder och läkt på framsidan och kunde koppla in spottar och lampor. Är riktigt nöjd med resultatet!

Nu återstår ett överbleck, läkt vid fönster och sidodörr. Sedan är utsidan klar.

På insidan återstår att måla väggarna, spackla och klinkra golvet, lite lister och koppla in golvvärmen.
 
  • 286832_10150341412299695_580954694_7930323_1696513355_o.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!

Skall väl tilläggas att det är LED på totalt 3,9W så de kan vara på utan att man blir ruinerad. Lampan på väggen vid sidodörren har rörelsesensor med fotocell så den går bara igång när det är mörkt och någon går till dörren.
 
Då var inklädnader, foder och bleck på plats. Lite läkt kvar så är utsidan färdig! :)
 
  • 291892_10150350721324695_580954694_7976187_859314314_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt d^_^b
 
Robert-san01 skrev:
Testade att banda lite 41mm gipsskruv och det verkar som det funkar fast specarna säger min 45mm. Skall testa några till när jag sätter upp gipset utan på OSB:n, funkar det då köper jag en kartong 41mm.
Jag misstänker att du har stora Makita-automaten? Funkade det fint med 41mm? Riktigt snyggt bygge, jag kommer nog att kopiera dig om ett år eller två. :)
 
Tack!

Det saknades virke till 3 av läkterna så det blir en sväng till Byggmax i morgon så jag får göra det klart.

Började på golvet och skickade på lite flytspackel för att justera upp en av hörnen som var lite lågt. Gick rätt bra, men det är lite för kallt för flytspackel om man inte har värme på. Tog säkert 5 timmar för det att bli torrt på ytan och spackla fall var bara att glömma. Blir en säck finbetong så jag får göra klart fallet från porten och ut.

Känns otroligt skönt att börja se slutet på det hela. Planen är dock att utsidan skall vara klar nästa vecka och insidan i november. Jag kommer dock inte att hinna klart med värme och så innan vintern kommer så jag fick blåsa värmeröret på vatten så det inte fryser.

btg308: Jepp, stora Makita automaten. Köpte ett paket Fisher bandad gipsskruv och det funkade bara bra. Några missade den, men inte mer än vad den missade med Essves bandade 55mm skivskruv. Skulle jag köpa skruv idag så hade jag sett till att köpa lika långa till skivor och gips, det var mer än 1 gång jag missade att byta längdinställning och det blev skruv sallad.
 
Redigerat:
Då var utsidan klar! :) Tyvärr så blev det lite antiklimax när jag skulle sätta på de sista 3 lockläkterna. Hade vart på Byggmax och handlat virket och förberett dem för montering med grundolja på änden och ett varv lasyr. När jag börjar slå in spiken på den första ser jag att det är helt annan profil på Byggmax lock än på de huset har. :( Blev less så nu är det 3st läkt som är skarvade 20cm.

Kollade även på justeringarna av golvet som jag gjorde med puts och det blev bra. Nu kan jag ta lite semester i lugn och ro och sedan fortsätta med insidan och golvet.

I morgon blir det en tur till Hagbytippen med bråte som blev över och sedan är det bara att börja rensa och städa så man kan använda garaget. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.