Har termostaten hög hysteres kommer man troligen att skruva upp elementet när det ligger på gränsen att slå till därför att man fryser. Medeltemperaturen i rummet över tid stiger då något vilket ökar energiförbrukningen. Jag skulle säga att element med inbyggd elektronisk termostat i princip inte har någon hysteres. Den kan välja mellan ett flertal fasta effektlägen och håller temperaturen på en halv grad när. Elementet blir jämnvarmt i stället för att slå till och från med långa intervall som blir fallet med mekanisk termostat.

Erik
 
Avemo. Så du menar att elektroniska termostater är likvärdiga, de har i princip ingen hysteres. I så fall kan jag välja lågpriselement och låta designen styra. Rätt?
 
Det är min tolkning. Ett antal elektroniska termostater har jag öppnat. Myson Wösab, Gnosjö klimatprodukter och LVI. De flesta av dem har haft samma IC-krets till regleringen. När de suttit på dyrare element har det funnits fler funktioner som nattsänkning eller styrning av slavradiator. Sedan finns givetvis brasklappen att det finns element som jag inte provat. Jag skulle inte tveka att gå på designen.

Erik
 
Rusta säljer följande oljefyllda radiatorer av märket Atlas:

1.000 watt, 400 volt och 1050 x 550 x 60 mm. Pris 639:-. Det mycket låga priset gör mej tveksam till kvaliteten. Är Atlas element tillräckligt bra för ett köp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.