Hallå!

Detta är mitt första inlägg på denna sida men kikat runt på den tidigare och fått många bra tips! Nu är det så här att jag har lite planer på att sätta in en spiskasset i min öppnaspis, känns som man eldar lite för kråkorna nu. Så min fråga är om murstocken blir mycket varmare med en spiskasset än vad den blir nu? Nu kan jag elda i några timmar och på mursticken känns det knappt att det eldas. Anledningen till min fråga är att mustocken inte går att inspektera på vinden. Sotaren trodde inte att det skulle vara någon fara men tyckte att jag skulle öppna upp taket och kika. Huset är byggt sent 1800-tal och vet inte hur nära takstolarna ligger mot murstocken. Tacksam för svar!!:)
 
Hur varm murstocken blir beror dels på hur du eldar och dels på hur bra eller dålig insatsen är. Hårt långvarigt eldande i en dålig insats värmer murstocken mest. Ta det lugnt och känn på murstocken ofta i början. Det har gissningsvis varit en annan eldstad än öppen spis i huset från början.

Erik
 
Tack för ditt svar! Det finns en gammal kökspis men den fick eldningsförbud, antar att det var den som värmde upp huset när det begavsig! Tror du/ni att det blir storskillnad med en insatts? Vågar man köpa en insatts? Kan det vara bra att lägga in ett rör för att vara säker? Känns iofs tråkigt när skorstenen är provtryckt och godkänd...
Lite sugen på denna.
http://www.kaminexperten.se/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=20&menu=30
 
Troligtvis kommer murstocken att bli varmare men man kan sätta en sk. rosettventil
i rökkanalen som späder ut rökgaserna.
I en öppen spis sker detta naturligt genom att man har ett stort överskott av luft vid förbränningen
kassetten har ju den fördelen att man kan reglera effekten så att det brinner "lagom"
en kassett i gjutjärn rekommenderas

mvh pr95
 
Tack för svaren! Kanske skulle åka och prata lite mer med nån säljare och få lite råd, iofs vill de nog tjäna pengar så kanske inte är helt ärliga med sina svar. Som det är nu så blir kanske murstocken gissningsvis 10 grader varmare när man eldar så borde ju inte bli så stor skillad att det blir farligt varmt, hopps jag :) Elräkningarna har inte varit så roliga de senaste vintrarna....
 
Jag tror inte att det är några problem, och det trodde vad jag förstår inte sotaren heller. Vad jag menade med mitt inlägg var att det inte bör vara några problem med att installera en insats, men att du för säkerhets skull bör känna på muren under och efter eldning i början. Är den så varm att den är obehaglig att vidröra där den går genom taket bör du elda lite lugnare.

Erik
 
Göran.W
Är skorsten ok i sig ska det inte vara några problem.
Det ska till mycket vårdslös och felaktig eldning för att få skorstenen så varm att ens få fyr på en bjälke som ligger kloss på skorstenen.
Trä har en antändnings temperatur på 300-400 grader och det ska mycket till innan skorstenen blir så varm.
Ett bra sett att se om skorstenen blir för varm är att titta på ev tapeter på skorstenen för dom blir bruna långt innan tak bjälkarna antänds för papper har en antändnings temperatur på ca 230 grader.
Insatts rör är aldrig fel även om skorstenen är fel fri i dag.
 
Tack för ditt svar. Det jag är rädd för är torrdestilering. Då räcker det visst med 70-80 grader.
 
Göran.W
Nja man får upp lite högre än så och sen behövs dessutom något som antänder gaserna med som utsöndras från torr destilerat trä tex eld eller gnistor och då är det typ kört iaf.
Tänk bastu alla använder inte vatten på stenarna så då är träet torr destillerat och inte brinna det en massa för det och där är det ofta temperaturer över 100 grader och så varm får man inte skorstenen om man inte eldar vårdslöst.
 
Tack för alla svaren! Nu kommer en fråga till, min öppnaspis är bara 50cm bred och det verkar som de flesta insattserna är minst 50 cm breda, min öppnaspis smalnar av väldigt fort men är 45 cm djup, är det svårt att knacka bort något lager tegel?
 
Göran.W
Jag antar att du menar att göra den öppna spisen smalare.
Knacka bort stenar bör inte vara svårt och man knackar bort cementen mellan dom men tänk på att stenarna kan vara en del av det som bär upp skorstenen så hela skorstenen kan rasa om man tar bort stenarna.
Kolla noga hur det ser ut innan du gör något.
Fråga gärna sotaren om råd för jag tror dom har bra koll på såna saker.
 
Tack Göran, nja jag vill göra den bredare i öppningen så jag får in en kasset, vet du/nån hur tjocka de eldfasta stenarna brukar vara? Kanske räckar att ta bort dom? Hur mycket luftspalt bör det vara mellan kamin och spisväggen?
 
Göran.W
Är det en vanlig murad öppen spis brukar det vara elfast tegel som har samma storlek som en vanlig tegelsten men är där någon annan form av eldfast sten brukar med betoning på brukar dom vara ca 25 mm tjocka.
Ang luftspalten så bör den uppgiften stå i monterings anvisningen.
Det enklaste är att ta hem sotaren för han ska kunna svara på alla frågor du har och lämna råd och tips.
 
Sent 1800-tal var det väl ingen som byggde en öppen spis i ett bostadshus? Den är säkert nyare än huset så att skorstenen skulle vila på den verkar inte troligt. En variant kan ju också vara att knacka ner hela öppna spisen och sätta in en kamin i stället. Är du säker på att det är en vanlig öppen spis? Det finns rörspisar utan luckor, och dessa kan misstas för öppna spisar, men är mycket effektivare. Det skulle stämma bättre med när huset är byggt.

Erik
 
Göran.W
Bilder vi vill se bilder
 
  • morepics.gif
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.