Jag letar efter radiatorer. Direktverkande, 400 volt, 1.000 W effekt, ej oljefyllda och med elektronisk termostat. Tyvärr hittar jag inte några som är tillräckligt stora i formatet. De största som finns på exempelvis Hornbach är max ca 100 x 50 cm, vilket är för litet.

Någon som vet affär eller tillverkare med större radiatorer?
 
Någon som vet?
 
Varför får de inte vara oljefyllda? Det utesluter ju de flesta antar jag?
 
Främst av estetiska skäl. De oljefyllda ser allmänt klumpigare ut och har även en "klump" på sidan för termostaten.
Det är väl inte heller så bra att blanda de båda sorterna då de med olja är trögare.
 
Hur stora vill du att de skall vara och varför? Storleken brukar jag framhålla som nackdelen med oljefyllda. LVI har en del varianter förutom oljefyllda som har stora yttermått, men de kostar en del. Det går för övrigt utmärkt att blanda oljefyllda med icke oljefyllda.

Erik
 
En annan variant är att välja ett element med högre effekt. Då är det rimligen större.

Erik
 
Avemo. Eftersom fönstren är 150 cm breda bör elementen vara ca 120 x 50 cm. Är de klart mindre ser det konstigt ut. För att få större element kan jag tänka mej att köpa sådana som har högre effekt än 1.000 W. Det medför att de inte behöver arbeta lika hårt.
LVI har nästan bara oljefyllda element och har jättehöga priser. Exempelvis Rusta säljer element som är mycket billiga. Jag undrar om det kan vara så stor skillnad i kvalité att det är motiverat att köpa så dyra element.
 
Det finns låga och breda element. Element som är så mycket som 120 x 50 cm och inte oljefyllda tror jag inte att jag sett några som var nyare än 60-tal. Element är ganska enkla saker. är det elektronisk termostat kommer de att hålla värmen med god noggrannhet även om de är billiga. Många gånger är det samma elektronik i termostaten till dyra och billiga element. Möjligen är det större risk att det knäpper eller brummar om de billigare.

Erik
 
OK, för att få tillräckligt stora element får jag nu inrikta mej på att i stället köpa oljefyllda.
Vilka fabrikat/butiker har snygga, prisvärda och bra oljefyllda element?
 
Art nr 410-176 Jula,1380 eller 1280x300 400V 800 W ca 750sek
 
Jag ser att Jula även har ett större element, nämligen 1140 x 600 mm, 1000 W för 899:-. Undrar om man ska köpa så billiga element eller om det är bättre att gå upp i pris med tanke på kvalitén?
 
Är det elementen från gnosjö klimatprodukter du menar? Jag har ett sådant på 700W, och jag vet ett par ställen till där det sitter sådana. De fungerar bra. Hur länge de håller kan jag inte säga än, men element är inte avancerade saker.

Erik
 
Vi har rustas i de delar av huset dör vi ej har vattenburen värme. Nöjda med både kvalitet, prestanda och utseende.. Du kan se dem i butik innan du bestämmer dig. Precis som någon skrev tidigare så är element en ganska enkel konstruktion och det skiljer nog inte jättemycket förutom utseende. Och det är ju nog så viktigt.
 
Det som skiljer i kvalitet är termostaterna. En termostat med liten hysteres är dyrare än en med stor och bra elektroniska termostater är dyrare än bimetalltermostater.
 
Bimetalltermostater har väl nästan försvunnit ur marknaden och ersatts med elektroniska. Jag förstår att en termostat med bra hysteres håller temperaturen bättre (mindre oroligt). Hur mycket hysteres betyder i praktiken är jag dock osäker på och hur det ska värderas vid ett köp. Påtagligt mindre elförbrukning?
Det vore bra att veta om det skiljer mellan olika lågprismärken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.