Hej
Har köpt ett sommarhus som tidigare varit inrökt - alltså vill jag ha det så ljust och fräscht som möjligt.
Tänkte att golvet skulle få vara åt det ljusgråa hållet (betsat?) istället för naturlackad gran. Nu vägrar den golvslipare som jag tänkte anlita (lokal och med gott renomé) att göra annat än att lacka grangolvet - för det tycker han är snyggast... Han säger att jag får anlita målaren till att måla det. Nu gillar jag inte gran och naturgolv utan vill ha det med pigment för att få det modernt.
Är det värt att först låta honom slipa och lacka och sen kommer målaren och gör sitt jobb på det? Känns som pengaslöseri...

Några tips?
 
Han slipar du målar själv! Eller så gör du allt själv. Det är inte jättesvårt att slipa golv, bara man är försiktig och noggrann. Att först lacka skapar bara problem med att få färgen att fästa, så det ska du inte göra.

Målade golv kan vara riktigt snygga och det är du som äger huset, då ska du också bestämma vad som gäller.

Välj bara en färg som är hållbar. Det är inte snyggt om det börja flaga av från golvet. Själv har jag linoljefärgsmålade golv på några ställen (lång torktid men väldigt hållbart när det härdat).
 
Tack!
Jag lejar bort slipningen för min astma funkar inte med dammet. Har svårt för målarfärg också - därför tänkte jag slippa det. Ska tänka på om jag ska leja nån där också :)
Fördelen är ju att hela huset är tomt så det är inget i vägen. Jag kan bo i ett litet gästhus undertiden :)
 
vi hade ett brunmålat gammat fint trägolv i vårt hus (eller bruna var inte snyggt men golvet i sig) men var ojämnt så hade inte varit värt o slipa ner o lacka det, så blev att matta ner det o sedan måla det grått.

resultat.
gstrum1-1.jpg
gstrum2.jpg
 
Snyggt! Så ni slipade inte ens utan målade direkt?
Funderar på om det går att göra med nikotinspärr också?
Eller är det bättre att slipa innan?
 
slipade med vanlig slipmaskin 120papper samt tvättade det innan med målartvätt (både innan o efter slipningen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.