R
Ja, det blev inget husköp för min del förra gången, det dök upp saker som gjorde att jag släppte planerna på det huset.

Nu håller jag dock på och funderar på ett annat och vill innan jag kikar för långt på eländet kolla en sak.

Hurset har idag en inredd vind med låg takhöjd (inte full ståhöjd) och taket består av en salig blandning av vinklar och ser kort sagt inte klokt ut. Vinden inreddes på 80-talet någon gång och används som sovutrymme idag.

Om man skulle vilja, skulle man då kunna göra iordning vindsutrymmet "på riktigt", det vill säga byta till "riktiga" takstolar och göra ett tak som ser klokt ut. Eftersom huset redan idag har boyta på överplanet så borde det ju inte behövas förstärkningar i befintlig konstruktion. Rent teoretiskt borde det väl inte kosta mer än ett vanlig taklyft, snarare mindre?

Hur mycket bör en sådan operation kosta? Jag förstår att det inte är gratis, men jag betalar inte 1 miljon för en sådan grej, då kan jag istället få ett betydligt finare hus i området. Det görs också, får jag väl erkänna, mest av estetiska skäl, eftersom huset inte ser klokt ut idag.
 
Utifrån det du skriver är det svårt att precisera.
Men då jag lyfte mitt tak blev kostnadera ca 500.000 och då gjorde jag allt själv, sedan rann det iväg då jag gjorde mera.
Ett taklyft är som att bygga ett hus på befintlig grund.

Sök ex på lägenheter som köpt vinden ovanför de har lag allt mellan 200-1000 kkr styrt av vad de faktiskt vill ha i det nybyggda, ex badrum, ventilation m.m.

Är inte läget kanon så hade jag tittat på ett annat hus.
 
R
Problemet som jag ser är att omsättningen på villor i trakten är extremt låg och många av kåkarna är enorma (+ 200 lvadrat) vilket är alldeles för stort för mig.

Men som jag skrev innan så är ju vinden redan idag inredd, det som jag vill ha är högre ståhöjd och ett snyggare yttre. Låt oss säga att det är som att lägga om taket (går väl på runt 100-150 000?) och byta ut takstolarna till några med annan vinkel? Våningsplanet är inte mer än cirka 50 kvadrat. (antar att storleken i detta fall har inverkan på priset?)
 
Vad är högre ståhöjd, är det att enbart höja nocken (skarpare takvinkel) eller också höja väggarna?
Du har två alternativ, inreda/fixa det som redan finns, eller att göra en ny övervåning.
100-150kkr är kostnaden för att lägga dit råspont och tegel om en hantverkare gör det.
 
Att vinden redan är inredd krånglar till det mer än det underlättar.
 
R
Huset är byggt på 30-talet och antagligen utbyggt i perioder. Taket består av hela 3 olika lutningar idag, vilket gör att det ser ut som lustiga huset. Ståhöjden på högsta stället är idag 180 (vilket är 5 cm lägre än vad jag är lång). Det finns dock inga innverväggar, däremot är bjälklag och så vidare i husets konstruktion anpassade för en övervåning/inredd vind. Det går liksom inte att fixa till utan att röra taket, eftersom det är takets lutning som det är fel på.

Men om det är som du påstår att det skulle kosta mig minst 1 miljon så är det väl inte att tänka på, då kan jag likagärna köpa en jättevilla och bygga en uthyrningsdel istället. Tilläggas bör att jag inte kan bygga själv överhuvudtaget. Jag kan byta glödlampor och rensa vattenlås, men blir det mer komplicerat än så ringer jag in folk.

Men om vi då räknar med att det kostar som att bygga ett nytt hus på grund så tar vi 12 000 (så lyxigt skall jag inte ha det) gånger 50 kvadrat så blir det 600 000 kronor. Och om vi dessutom räknar med att jag redan har trappa och lite annat så kanske man kan få ner det något. Om jag undviket att inreda badum (men förbereder för ett) och sätter list och annat själv borde jag väl kunna klara mig på en 9 000/kvadrat? Då kostar det 450 000.
 
12.000/m2 är ok för budget.
Det bästa råd jag kan ge dig är att kontakta en arkitekt.
 
Du får väl kontakta ett par byggfirmor och be om en så kallad budgetoffert.

Av det du skriver här i tråden låter det tyvärr lite som du är inne på att lura dig själv för att få det att gå ihop. Det är t.ex. inte "bara" att öka lutningen på takstolarna. Byte riskerar dra med sig bjälkarna i bjälklaget mellan vind och våningen under. Och ja, ska du ta in snickare till att göra rubbet så kommer det att kosta. Det billigaste blir kanske att lyfta av och skrota hela nuvarande övervåningen och så på med nya takstolar, underlagstak och ytskikt. Sen inredning. Billigast för att det nog är snabbast, och tid är pengar för hantverkare. Att göra om gammalt till nytt tar evigheter.

Nya takstolar och tak till 50kvm blir inte så himla dyrt, nämligen.

Sen tillkommer inredningen, kanske dags att lära sig snickra lite ;)
 
Redigerat:
Eller så får du göra som en gammal bekant, lyfta hela taket och stoppa in en våning emellan ;)
 
R
thomasx skrev:
Du får väl kontakta ett par byggfirmor och be om en så kallad budgetoffert.

Av det du skriver här i tråden låter det tyvärr lite som du är inne på att lura dig själv för att få det att gå ihop. Det är t.ex. inte "bara" att öka lutningen på takstolarna. Och ja, ska du ta in snickare till att göra rubbet så kommer det att kosta. Det billigaste blir kanske att lyfta av och skrota hela nuvarande övervåningen och så på med nya takstolar, underlagstak och ytskikt. Sen inredning. Billigast för att det nog är snabbast, och tid är pengar för hantverkare. Att göra om gammalt till nytt tar evigheter.

Nya takstolar och tak till 50kvm blir inte så himla dyrt, nämligen.

Sen tillkommer inredningen, kanske dags att lära sig snickra lite ;)
Nja, jag försöker bara få någon rimlighet på det. Om det var billigare att köpa ett annat hus än att bygga ut så förstår jag inte varför människor alls gör det.

Äntligen! Precis det jag har menat hela tiden (jag har nog uttryckt mig lite oklart). Jag tänkte helt enkelt att man lyfter av taket (pannorna är i gott skick och har halva livslängden kvar och kan alltså återanvändas) skrotar resten och monterar nya takstolar och därpå ett nytt tak. Det lär ju kosta ganska lite i jämförelse.

Inredning ja... Ja, golvet är det ju bara att lägga något kul laminat på (ligger redan en plastmatta där idag) och innerväggar bör jag kunna bygga med lite hjälp av en snickarkunnig kompis. Sätta gipsskivor har jag gjort, så det vet jag att jag kan. Tapeter känner jag en som kan. Och ett utrymme kan ju lämnas tomt till ett blivande badrum.

Låter det som en vettig lösning? Sedan är det väl ytterväggar som skall till också?
 
Jo, men, "hela övervåningen" inkluderar alltså golvet också, jag tror det ryker med stolarna. Och med det ryker troligen då också innertaket i undervåningen. Såklart följer även takfoten med. Allt detta får nybyggas igen, inklusive isolering i bjälklaget. Såklart kan du riva upp golvet och återanvända isolering och kanske en del material och så. Men det gäller att hitta rätt balansgång mellan återanvändning och totalkostnad. Allt man kan göra själv för att hålla nere kostnaden är ju väldigt bra. Rivning är ofta en hyfsad del där.
 
Det fanns väl någon artikel i tidningen gör-det-själv för en tid sedan som handlade om att bygga en ny övervåning på ett hus, leta lite där så kanske du hittar intressant info.
 
R
Visserligen är innertaket i fulfuru som jag ändå tänkt att byta ut/måla. Men det börjar kännas som att det vore enklare att riva befintligt hus och bygga nytt från början istället. Och då hamnar vi med en totalkostnad som överstiger vid huset skulle vara värt på marknaden (vilket innebär att jag får slanta någon miljon själv som banken vägrar låna ut).
 
Tja, det lär ju knappast bli billigare att riva ett helt hus med tak, än att bara lyfta av taket på befintligt hus. Och det lär ju knappast bli billigare att bygga ett nytt hus med ett nytt tak, än att bara bygga ett nytt tak.

Många människor lägger ut stora summor på saker de kunde fått billigare på andra vis, helt enkelt för att det finns andra saker än ekonomi som också är viktiga för många människor, inget konstigt med det även om det kan synas underligt för utomstående betraktrare.

Om ditt krav för att köpa huset är att kunna byta tak till en viss maxkostnad, så måste du ta reda på vad den kostnaden blir. Det kan vi här på forumet aldrig ge ett helt korrekt svar på, särskilt inte utan mycket mer kunskap om huset. Så, som jag skrev, be om budgetoffert från några snickerier så får du en bättre uppskattning. Det är det minsta du kan göra för dig själv inför en så stor affär som ett husköp är.
 
R
Tja, det är ju inte bara taket. Köket behöver ordnas, en stor spann målarfärg behövs till alla j*vla furupaneler, badrummet renoveras, fasaden målas + detta. Notan borde sluta på snart 1,5 miljoner. Det är ett Älvsbyhus ungefär i kostnad. Och då har jag inte ens räknat med fel jag ännu inte funnit.

Kravet är att kunna fixa till huset så att jag faktiskt har råd att bo där. Eftersom det numera finns ett bolånetak så spelar det väl ingen roll hur mycket det kostar att renovera, det viktiga är att man inte överskrider 85 % av bostadens värde. För om jag satsar säg 1 miljon på kåken och det bara ökar husets värde med 500 000 så får jag bara höja lånet med 425 000 kronor. Det innebär att jag själv måste skrapa ihop 575 000 kronor till att sätta in förutom de 15 % jag slantade vid inköp och då är min insats i huset på nästan 1 miljon. Och riktigt så mycket har jag inte över att bara slanta upp hur som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.