Patrik_Hed skrev:
Jag kan inte tala för alla, men jag fyller 21 år inom kort och jag tycker knappast att 30-åringar är "gubbar".
50+ kanske gubbe, 60 + gubbe.

//Patrik
Fast jämfört med en 18-åring är en 35-åring ju gubbe. Det kommer du själv förstå när du blir 35 om inte förr.
 
Man flyttar ju gränserna framför sig allt eftersom åren går! När man var liten tyckte man att en 20 åring var väldigt vuxen och mogen, det tyckte man fortfarande när man själv var 20. Nu tycker man att en 20 åring är v ä l d i g t ung och ofta omogen. Gammal tyckte man väl att en 30 åring var, när man själv var 30 tyckte man att jo 40 då är man rätt gammal. Sen fick man flytta fram gränsen ytterligare - jag tror aldrig att man ser sig själv som gammal! Eller som mor-mor sa när hon var 92 och vi pratade om en bekannt till henne, Nej, sa mormor, han är inte gammal, han är inte äldre än jag.
 
SOCKEPLAST skrev:
Fast jämfört med en 18-åring är en 35-åring ju gubbe. Det kommer du själv förstå när du blir 35 om inte förr.
Eh, nej.
 
SOCKEPLAST skrev:
Om man nu - med rätta - inte bryr sig om vad en tonåring anser om ens ålder kanske man inte heller ska försöka se ut som en vid 35? När just tonåringar blev definitionen alla skall mätas mot bör väl varit någon gång på 60-talet. Galenskap anser jag, men så är det likafullt.
Jag tror du blandar ihop "tonåring" med "strävan att verka ungdomlig", vilket är två vitt skilda saker på en väldig massa plan.
 
timmelstad skrev:
Eh, nej.
Jo. När din sjuttonåriga dotter börjar dejta en 35-åring kommer du tycka annorlunda.
 
timmelstad skrev:
Jag tror du blandar ihop "tonåring" med "strävan att verka ungdomlig", vilket är två vitt skilda saker på en väldig massa plan.
"Verka ungdomlig" betyder idag samma sak som "verka tonåring".
 
SOCKEPLAST skrev:
Jo. När din sjuttonåriga dotter börjar dejta en 35-åring kommer du tycka annorlunda.
Annorlunda, ja. Att hon dejtar en gubbe, nej.
 
SOCKEPLAST skrev:
"Verka ungdomlig" betyder idag samma sak som "verka tonåring".
Tonåring är så pass mycket mer än att bara vara "ung". Tonåring är en flerårig förändringsprocess där man ska göra revolt mot att betraktas som barn, man ska befria sig från sin vuxna överhöghet, dvs sina föräldrar, man ska börja ta ansvar för sitt eget liv, man ska utveckla sin egna identitet och personlighet...

Tonåringsperioden är väldigt mycket, men att "vara ungdomlig" är en väldig liten del av den.
 
Imsan skrev:
Man flyttar ju gränserna framför sig allt eftersom åren går! När man var liten tyckte man att en 20 åring var väldigt vuxen och mogen, det tyckte man fortfarande när man själv var 20. Nu tycker man att en 20 åring är v ä l d i g t ung och ofta omogen. Gammal tyckte man väl att en 30 åring var, när man själv var 30 tyckte man att jo 40 då är man rätt gammal. Sen fick man flytta fram gränsen ytterligare - jag tror aldrig att man ser sig själv som gammal! Eller som mor-mor sa när hon var 92 och vi pratade om en bekannt till henne, Nej, sa mormor, han är inte gammal, han är inte äldre än jag.

Visst är det så. Dock är det något speciellt med strävan efter och upphöjandet av just tonåren som ideal och förebild, till skillnad mot att bara bete sig ungt för sin ålder i största allmänhet. Din mormor försöker t.ex förmodligen inte komma i ett par snortunna Levis. ;)
 
timmelstad skrev:
Tonåring är så pass mycket mer än att bara vara "ung". Tonåring är en flerårig förändringsprocess där man ska göra revolt mot att betraktas som barn, man ska befria sig från sin vuxna överhöghet, dvs sina föräldrar, man ska börja ta ansvar för sitt eget liv, man ska utveckla sin egna identitet och personlighet...

Tonåringsperioden är väldigt mycket, men att "vara ungdomlig" är en väldig liten del av den.
I dagens samhällsbetydelse betyder "ungdomlig" precis det du beskriver överst. Just därför är det så patetiskt när en 35-årig vuxen man demonstrerar samma klädspråk, språkbruk, beteende och värderingar som en tonåring som inte hittat sig själv och visar detta med hjälp av kläder och "rätt" åsikter etc. Väx upp!
 
timmelstad skrev:
Annorlunda, ja. Att hon dejtar en gubbe, nej.
Och det är annorlunda eftersom hon dejtar en - för sin ålder - gubbe.
 
SOCKEPLAST skrev:
I dagens samhällsbetydelse betyder "ungdomlig" precis det du beskriver överst. Just därför är det så patetiskt när en 35-årig vuxen man demonstrerar samma klädspråk, språkbruk, beteende och värderingar som en tonåring som inte hittat sig själv och visar detta med hjälp av kläder och "rätt" åsikter etc. Väx upp!
Du har uppenbarligen en hangup på någon eller några, så jag tror jag lämnar dig med den bilden, vill du snöa in på det får du väl göra det, du klarar uppenbarligen inte att se helheten så som jag åsyftar det ändå, det blir bara tröttsamt att försöka diskutera med någon som enbart utgår från en schablonbild.
 
SOCKEPLAST skrev:
Och det är annorlunda eftersom hon dejtar en - för sin ålder - gubbe.
:rolleyes: Nej, jag menade att jag kommer tycka annorlunda än henne, antagligen. Men det är fint att du tycker dig veta bättre än mig vad jag kommer att tycka.
 
;)Man är gammal om man vid 6000+ inlägg byter nic, digital plastikoperation:cool:
 
Gammal blir man när kroppen säger att det är dags att bli det?

Jag menar mina gammelsvärisar bodde i hus till de va +80 och behövde ingen hjälp, körde bil själv till sommarstugan, klippte gräs och skottade snö (vi pratar norrland nu). Han blev gammal på ett par år nu, tappade frun, synen, hamnade på hem och blev "gammal".

Själv är jag närmare 40 än 30 och har 4 barn varav 3 är under skolåldern - Vissa dagar känner man sig sliten och "gammal" som idag när man är nästan invalid med ryggskott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.