Habo har ett beslag för skjutdörrar som du kan använda. I dessa hänger du vanliga standard innedörrar.
 
sir_daniel skrev:
då hade jag berättat :)

för mig blev det ikea dörrar som kapades då de var för höga, runt 1000 för 2 meter dörrar inkl. skenor.

Om man ändå måste ha "fula" icke livande dörrar kan man lika gärna köpa relativt billiga! ;)
 
AnneFi
sir_daniel skrev:
då hade jag berättat :)

för mig blev det ikea dörrar som kapades då de var för höga, runt 1000 för 2 meter dörrar inkl. skenor.
vilka dörrar valde du då?
 
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10203931/ blev det 1300, kom ihåg fel vad de kostade, sedan sågade jag av dem så den sågade ytan hamnade nedåt så man slipper göra något åt deras "vaxkake stomme"

bild på resultat. ska upp en "fransadlist" i ovankant, sedan är det snart dags för tapetsering av väggen till vänster :)
skjutdrrenigstrummet.jpg
 
Snyggt!! Men det hade varit ännu snyggare om dörrarna livat! ;)

Verkar som att jag får ge upp...
 
jag vet...

men går alltid o bygga om när man hittar vettiga skenor.... börjar fundera om jag ska åka till en plåt/metallfirma o kolla efter alu I-balkar som man kan vinklar så de får rätt form för att kunna få dörrarna att åka utåt i stängt läge... lägger det på min "to do list".... ;)
 
AnneFi
tack för bilden. Skitsnyggt blev det ju. Var det svårt att sätta utan en Ikea garderob?
vi ska ha våra skjutdörrar på vinden i en snedvägg också så det skulle vara väldigt trevligt om du ville berätta hur du gjort. :)
 
kort o gott så monterade jag reglar som låg horisontellt och vertikalt rätt sedan skruvade fast dem (fick göra lite anslutningar mot snedväggen med en bockad L-profil samt lite spillvirke).

sedan monterades skenorna och måttade hur mycket jag behövde såga av dörrarna (sågade så snittet var nedåt så man slipper se det), märker ut och borrar var de nedre beslagen ska vara, monterade övre beslagen (som blir kvar när man ej kapar bort dem) och sedan med lite hjälp monterar de nedre. tada klart :)
 
YES!

På Theofils.se finns beslag för skjutdörrar i liv!
Det ser avancerat ut, så det kostar säkert därefter.
Länk till video var vad jag hittade lite snabbt.

http://www.theofils.se/media/frontino.mp4
 
berätta när du får veta vad det kostar :)
 
sir_daniel skrev:
berätta när du får veta vad det kostar :)
Det kommer nog att dröja innan jag är klar med allt som ska bli klart innan det är dags för dylika projekt. Men det finns säkert någon annan här som snart har tagit reda på allt vi behöver veta :)
 
Om jag inte minns fel så rekommenderas frontino endast till max 120 cm höga skjutdörrar för skåp, alltså inte till hela garderobsdörrar...
 
xibeca skrev:
Om jag inte minns fel så rekommenderas frontino endast till max 120 cm höga skjutdörrar för skåp, alltså inte till hela garderobsdörrar...
Friskt vågat hälften vunnet ;) Det är väl vikten det hänger på kanske. Man får göra lätta dörrar :)
 
Thomasx!

Tackar.
Blev ett par vanliga, gamla hederliga svängdörrar. Är på tillverkning hos "min" snickare. Bild kommer senare. Typ i Januari, så satans mkt att göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.