Hallå,
hur "omständigt" är det att bygga trappa i berg? Har en knalle som är hyggligt "trappvänlig", d.v.s. en någorlunda naturlig väg finns men den behöver bearbetas. Är det bara att glömma att bila ur en trappa? Måste sprängas? Fundera på att man skulle bila(?) ur så pass att man kan montera form och gjuta trappan. Har ingen koll på detta så alla tips är välkomna!

Knallen är circa 8 meter hög, uppskattar det till tre zick-zack trappdelar och slutligen en kort 45-graders 2 metersbit rakt upp till toppen.

Mvh
Göran
 
Det enda jag kan komma på är att såga ut stegen, troligen ruskigt dyrt.
Bygg en trappa av tryckimpregnerat trä på knallen.

Protte
 
prototypen skrev:
Det enda jag kan komma på är att såga ut stegen, troligen ruskigt dyrt.
Bygg en trappa av tryckimpregnerat trä på knallen.

Protte
Är väldigt brant så "på knallen" är inte möjligt men du gav mig en idé ändå, kanske det skulle gå att borra fast fästen för just en trätrapp, får mäta och fundera lite... Hur är det, går det att "bila" bort mindre bitar om man skulle behöva?
 
Om det är väldigt brant kanske det blir trevligt att dra trappen på diagonalen, isåfall borde det gå att borra in nån sorts stag i berget att sätta trappen på?

Som här (fast detta är på en lodrät vägg då...)
D70_2007-07-01%2011.07.16_.jpg
 
Det enklaste för att få bort mindre bitar är troligen att borra hål med jämna mellanrum och spräcka med spräckkilar. Jag har tagit bort en del granit så, och min svåger anammade konceptet också och tog bort en liten bergknalle på tomten. Funkar riktigt fint, enklare och mycket kraftfullare än man kan tro.
Jag köpte en billig men kraftull borrhammare på jula som gick som tåget (inte sj då alltså). Svågern köpte samma och den gick som tåget den med. Sen kom en av hans kollegor med en Hilti och skulle visa hur det egentligen skulle vara, men han försvann snart med svansen mellan benen, lustigt nog, men hiltin var inte på långa vägar lika effektiv. Vilken modell eller hur gammal hiltin var vet jag dock inte. För jag är övertygad om att en ny modern hilti inte är sämre än jula, även om det är deras röda meec+... ;)

Alternativt så hyr du en diamantkap och sågar ut. Kolla med hyrfirmor typ cramo för kostnaden. Det är en kostnad för maskinen och sedan en kostnad för diamantklingan, tror de tar en summa per mm förbrukning av klingan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
... Jag köpte en billig men kraftull borrhammare på jula som gick som tåget (inte sj då alltså)...
Menar du att julas Meec+ (röda) borrhammare fungerar att borra hyggligt djupa hål i "vanligt" berg?? Vilken diameter? Vad använder du för borrstål?
 
Anna_H skrev:
Om det är väldigt brant kanske det blir trevligt att dra trappen på diagonalen, isåfall borde det gå att borra in nån sorts stag i berget att sätta trappen på?
Är också en idé. Har inte mätt något än men det ser ut som om det finns en ganska naturlig väg upp på berget så plan A är att borra ner (lodrätt) stag i berget och snickra en trapp.
 
GoEk skrev:
Menar du att julas Meec+ (röda) borrhammare fungerar att borra hyggligt djupa hål i "vanligt" berg?? Vilken diameter? Vad använder du för borrstål?
Ja, det fungerade mycket bra. Jag borrade 20mm hål, ca 150-200mm djupt. Riktiga borrstål för sten och betong, av märkeskvalite. Jag använde även vatten för kylning. Slet ut tre borr på några dagar. 6 ton granit. Finns här i en hög att hämta om du behöver till trappbygget ;)
 
thomasx skrev:
Ja, det fungerade mycket bra. Jag borrade 20mm hål, ca 150-200mm djupt. Riktiga borrstål för sten och betong, av märkeskvalite. Jag använde även vatten för kylning. Slet ut tre borr på några dagar. 6 ton granit. Finns här i en hög att hämta om du behöver till trappbygget ;)
Låter bra, 20x200mm torde räcka väl för att gjuta in fästen i berg för en trapp. Hur lång tid tar det per hål? Hur många hål per borr?
 
Det finns ju både grövre och längre borr, så den biten är inga problem.
Tiden, tja, räkna 5 min kanske totalt kanske. Jag lyssnar på ljudböcker när jag håller på med sånt där, och då flyger tiden iväg i alla fall, så jag vet inte riktigt, men det flöt på rätt bra tyckte jag.
 
thomasx skrev:
Det finns ju både grövre och längre borr, så den biten är inga problem.
Tiden, tja, räkna 5 min kanske totalt kanske. Jag lyssnar på ljudböcker när jag håller på med sånt där, och då flyger tiden iväg i alla fall, så jag vet inte riktigt, men det flöt på rätt bra tyckte jag.
OK, tackar!
 
O
Hur gick det sen? Gjöt du fästen eller blev det en uthuggen trappa i berget?

Jag behöver göra 3-4 trappsteg i ett berg, är inne på att borra och spräcka med kilar men lurar på hur man får till någorlunda släta trappsteg? Eller är det mer slumpen som avgör hur berget spricker?
 
S
O och en till skrev:
Hur gick det sen? Gjöt du fästen eller blev det en uthuggen trappa i berget?

Jag behöver göra 3-4 trappsteg i ett berg, är inne på att borra och spräcka med kilar men lurar på hur man får till någorlunda släta trappsteg? Eller är det mer slumpen som avgör hur berget spricker?
Berget spricker i den rikting som "fibrerna" går. Det skall man alltid kolla, så man spräcker berget åt rätt håll, det lätta. Den är det väldigt olika hur hårt eller poröst olika berg är.

Vill du ha slätt så såga med diamantklinga, slipa med diamantslipskiva.

Men du kan ju borra ganska tätt parallellt där du vill ha stegen, och spräcka med flera kilar samtidigt. Då kan du få hyfsat plant och inte såååå mycket att slipa ner eller hamra bort. Hamrad yta är finast tycker jag.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
Gubben Suurholma lär ha huggit ut en trapa ur berget åt en kund någon gång på 50-talet. Det var flera månaders arbete. Undvik det om ni kan.
 
S
H heimlaga skrev:
Gubben Suurholma lär ha huggit ut en trapa ur berget åt en kund någon gång på 50-talet. Det var flera månaders arbete. Undvik det om ni kan.
Det beror ju på hur många trappsteg det är ;)

Men ja, om man enbart hugger, då tar det ju sin lilla tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.