Hej!
Vi kommer att dränera runt huset om några veckor och ska i samband med det göra oss av med den gamla betongtrappan utanför ytterdörren, då den är så tung så att den sakta sjunker ner i marken och drar lite fasad med sig...

Vårt problem är nu att vi inte vet vad vi ska ha för trappa, eller ens hur man går tillväga. Finns det färdiga trappor att köpa? Bygger man själv? Vad använder man för material, trä eller lecablock eller vad?

Vi är noviser på området och tar tacksamt emot alla tips och idéer.

Tack
/Björn
 
Kan tipsa om trappor fran starka, går att få många utförande. www.starka.se.

//Anders
 
Har kollat in hemsidan och det är precis den typen av trappor vi letar efter.

Om vi vill ha en trappa av trä, var tusan kan jag hitta sådana? Eller bygger man en egen med hjälp av en snickare?
 
Trätrappa är enkelt: det finns färdiga vangstycken att köpa (2 eller 3 beroende på hur bred trappan ska vara), sedan är det plintar (eller något annat stadigt) i framkant, i toppen av vangstycken och längt in mot fasaden, eller en bärlina på fasaden. Reglar från huset fram till vangstycken och så trallbrädor på alltihopa med lagom trappnos.

Finns gott om byggbeskrivningar att googla fram. En trätrappa är ettt av de enklare byggprojekten.
 
Jag hade valt en underhållsfri stentrappa, om du ändå av det estetiska vill ha trä så blir det att göra det själv eller kontakta en snickare.

//Anders
 
Anna_H skrev:
Trätrappa är enkelt: det finns färdiga vangstycken att köpa (2 eller 3 beroende på hur bred trappan ska vara), sedan är det plintar (eller något annat stadigt) i framkant, i toppen av vangstycken och längt in mot fasaden, eller en bärlina på fasaden. Reglar från huset fram till vangstycken och så trallbrädor på alltihopa med lagom trappnos.

Finns gott om byggbeskrivningar att googla fram. En trätrappa är ettt av de enklare byggprojekten.
Efter lite funderingar fram och tillbaka så kommer vi bygga en trätrappa med start nu i helgen. Vi sätter sten samtidigt (även under den blivande trappan) och försöker samköra projekten. Finns det något speciellt jag bör tänka på tycker du? Hur hade du t ex gjort med den nedersta delen av trappan, den som ligger mot marken? Och hur bred kan trappan vara innan du hade lagt till ett tredje vangstycke?
 
Antal vagnstycken varierar vad du ska ha som steg tex om du ska ha 28x120 trall skulle jag säga max CC60 mellan vagnstyckerna!
 
Precis vad vi kommit fram till under dagen. Plintar till stolparna är på plats, tre vangstycken blir det och imorgon åker bärlagret ut efter vi inhandlat virke på BAuhaus. Som om inte ett projekt var nog...
 
När du väljer en trappa i trä, så får du en trappa som blir betydligt halkigare vid vått och frostigt underlag.
 
Mmm, jag vet det där. Kommer ändå ge trätrappan ett försök. Hur halkskyddar man på bästa sätt tro? Det går väl knappast att salta på tryckt trä?
 
Det finns "spårigt" trä som inte alls är lika halkigt, det borde fungera. Populärt på badhus och altaner bland annat. Kan tyvärr inte säga vad det heter, eller var det säljs, inte för att det är hemligt, utan för att jag inte vet.
 
Ska kolla upp det du skriver om. Det låter som en bra idé att satsa lite extra, i alla fall på själva trappstegen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.