D09
Hejsan

Är dags för mig att byta generatorremmen, såg att de andra var mycket slitna så jag kör dom andra 2 samtidigt ( vattenpump o någon förbindelserem till generatorremmen )

Någon som har koll på hur man får på "förbindelseremmen" dvs hur man lossar så man kan trä över remmen... ska få upp en bild, och det är dom två vänstra hjulen som är diagonala med varran... Som jag ser det så sitter dom i varsin axel som inte är justerbar...

Behöver all hjälp man kan få d^_^b
 
  • DSC02587.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02595.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Remskivan på vattenpumpen är delad, det sitter en (eller två) låsskruvar på sidan på denna. Sedan vrider man den yttre delen på skivan motsols (är spår i den inre delen, försök ej att dra rätt ut). Kan gå trögt! Monteringen i omvänd ordning. (Obs lossa naturligtvis fläktvingen först!)

Tagit ifrån http://www.angelfire.com/retro/fotogen/
 
Inte för att jag bytt på en T-24,men som jag ser det på dina bilder så skulle jag göra så här:
Generatorremmen har du redan på plats och den bör du kunna spänna med generatorn sen.
Sen skulle jag ta remmen som går mellan vattenpump och vevaxelns skiva.Sätt på remmen där uppe på pumpen och använd sedan en mejsel för att bryta in remmen på vevaxelns skiva.Använd en hylsa på centrummuttern och dra medsols.Sen gör du likadant med remmen till hydraulpumpen.
De senare remmarna skall vara rätt spända om du har rätt remmar.Generatorn får du lossa fästskruvarna under och sen vrida ut den så att remmen blir spänd.
 
D09
Tackar för utförliga och snabba svar =D Bra länkar också.

Kom o tänka på, har remmen som går mellan vevaxeln och vattenpumpen samt vevaxeln och övre hjul ( generatorn ) samma längd?
 
Om det är remskivan på vattenpumpen som är problemet så kan det vara som på IH att den yttre halvan är gängad på axeln (och låst med en skruv). Skruvar man åt den yttre skivan så tvingas remmen upp högre på skivan.

Protte
 
D09
Remmar på plats :)

Enda tabbe jag lyckades med var förutom o sätta en skruvmejsel i handen var att bryta / knacka loss en bit från hjulet vid vattenpumpen som skulle gängas av. Gjutgods, så jag fick knacka på d 2 skruvarna som jag monterade tillbaka.

Sen så insåg jag att man behöver inte ta loss kylaren ur sin hållare ( en av hållarens bultar sitter dumt )

Så nu ska jag bara fylla på med kylarvatten. Vet någon om man kan se hur mycket? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.