sjöström skrev:
Krille4: Tack ska du ha! Allt är ritat i Google sketchup Pro. Programmet som jag renderar med kommer jag inte ihåg vad det hette, men det finns mängder av renderingsprogram som är kompatibla med sketchup!
Men jag kan kolla när jag får tillgång till dator, om du vill..
Aha - då ska jag nog göra ett nytt försök med Sketchup då slutresultatet verkar bli riktigt bra. Upplever du att det är någon större skillnad på gratisversionen och Pro?

Du får också hemskt gärna kolla renderingsprogrammet när du har möjlighet.

Håller själv på att rita ett nytt hus med ungefär samma planlösning som er gällande vardagsrum med sovrum och loft. En fundering bara: Ska trappan till loftet vara placerad som på bilden? Är det inte risk att en mycket stor del av trappan hamnar framför fönsterpartiet? Ni kanske kan flytta dörren till sovrummet närmare "framsidan" och låta trappan till loftet starta där sovrumsdörren är nu och gå parallellt med sovrumsväggen? Då tar inte trappan lika stor plats av vardagsrummet.

Lycka till och jag ser fram emot att följa arbetetd^_^b

/Krille
 
Jag får inte riktigt ihop kvadratmetrarna.

177 - 97 = 80 kvm men jag hittar "bara" 28 + 12,5 + 4,2 + 4,2 = 49 kvm.

Vad missar jag?
 
Krille 4: Yes, ska kolla det! Trappen hade jag ett stort huvudbry med. Dels eftersom när man går in i sovrummet vill man inte "gå in" i en säng känns det som, sen vill man ju inte heller att den ska ta för stor plats av vardagsrummet! Lösningen blir en infällbar trappa! Så den fälls ut enbart när den används! Kan lägga ut en bild på lösningen ikväll!

Vojma: Det var jag som hade otur när jag tänkte under rubrik skrivningen! :)
Vi har idag 117 kvm bo yta som blir 60 till efter utbyggnaden! Som jag skrev i första inlägget så stämmer inte ritningarna exakt!
 
sjöström skrev:
Krille 4: Yes, ska kolla det! Trappen hade jag ett stort huvudbry med. Dels eftersom när man går in i sovrummet vill man inte "gå in" i en säng känns det som, sen vill man ju inte heller att den ska ta för stor plats av vardagsrummet! Lösningen blir en infällbar trappa! Så den fälls ut enbart när den används! Kan lägga ut en bild på lösningen ikväll!
Förstår precis - trappen blir hur man än gör "i vägen". Låter ju mycket spännande med en infällbar trappa och en bild på lösningen skulle verkligen uppskattas!

/Krille
 
Krille4: Missade din tidigare fråga. Den stora skillanden mellan gratis versionen och Pro är att det följer med ett program "Layout" vilket gör det väldigt enkelt att hålla reda på skalor och göra bygglovsritningar te.x. Annars funktionsmässigt är det ingen större skillnad!

Det här är en grov skiss på hur trappen ska se ut.
Har inte alls hunit räkna på nå dimensioner, vinklar eller dyligt men ville bara visa min tankegång!

32711567.jpg

Trappan i utfällt läge.

32711568.jpg

32711569.jpg
Infällt läge.
 
Tack för svaren och trappan ser riktigt spännande ut! Ett smart sätt att spara golvutrymme.

/Krille
 
Grym trappa!! Blir det nån typ av hjul eller liknande nertill för att spara på golvet eller hur löser man det?
 
Lorens: Jo, någon form av inbyggt hjul blir i framkant alternativt ett spår.. rätt oklart ännu..

Börjar spåna om man skulle kört med en singel HEA-balk istället, man borde kunna få den ganska smäcker.. eller smäcker och smäcker en 3m 140 HEA-balk väger nog en 80-90kg...

Jag får väll bygga en motordriven, jag har nå el-hydraliska lyftcylindrar liggandes i garaget :D haha
 
Nu spånar jag vilt! Finns det en nog liten eletrisk wirevinch för att byggas in i en 120 vägg?
 
Suck, när ska det sluta regna?
Har regnat konstat i snart två veckor varav grävarn inte kunnat komma och gräva och på måndag dyker all cellplast och kantelement till grunden upp.
 
Sådär, nu har all isolering och kantelementen dykt upp..
Men, regnet vill hålla i sig och det är väldigt blött i backen.. Håller tummarna för en varm och torr vecka till veckan så vi får börja gräva ut..

32742457.jpg

32742458.jpg
Det är en hel del cellplast som går åt....

32742459.jpg

Har suttit och spekulerat i hur jag skall dra golvvärmen på bästa sätt.. Förstår ni min ritning? Röda är in, och blå ut.. Tänker jag rätt?

Drar jag på detta sätt blir slingorna ganska precis lika långa, 55m plus framledning.

En funderation, eftersom jag tänkt ha shunt och fördelare i tvättstugan, och under den befintliga delen är det krypgrund. Kan jag dra golvärmeslangen som framledning till nya delen i krypgrunden, och där isolera den med vanlig rörisolering?
 
Efter veckor av regn, regn och åter regn dök plötsligt grävarn upp tillsammans med en L50!

Äntligen!

32751417.jpg
"första spadtaget" Här gräver dom för den kommande friggebod som jag ska ställa upp.

32751430.jpg
Dag nr 2 började det naturligtvis regna på förmiddagen, passade på att leka lite i geggan:)

32751414.jpg
Dräneringsrör, utlagd duk och påbörjat återfyllning. Det gula röret som sticker upp är för takavvattningen som är sammankopplat med dräneringsrören. Det var för långt till dagvattenbrunnen så jag skickar ut det till diket mot baksidan.

32751420.jpg
Påbörjat paddning av gruset

32751419.jpg
Här skall bodan stå på plintar, har markisolerat under där plintarna skall stå.

32751431.jpg
Undrar hur populär man är i grannskapet för tillfället...:blushing:
 
Fick till en heldag i helgen iallfall.. Kan inte påstå att bygget går i ett rasande tempo, men det kanske inte skall göra det när man är hemmafru med en 10 månaders bäbis, eller kanske kallas barn vid den åldern.


32773762.jpg

32773764.jpg
En liten lunchpaus med frugan och junior

32773761.jpg
Motfyllt och injusterat

32773760.jpg
Rakt skall det va!

Planen var att gjuta i slutet på denna vecka, men blir nog snarare i slutet på nästa då vi drar iväg på en liten minisemester imorgon.

Over and out!
 
Har släpat efter lite grann här i forumet.

För två veckor sedan (ons 2 september) dök äntligen betongen upp. Snacka om gjutarfrossa timmarna innan!! Skulle ens gräsmattan (eller det som en gång var gräsmatta) hålla för 25 ton betongbil?

Allting flöt på bra, bilen tog sig upp på gräsmattan utan problem och självkompen är verkligen enkel att gjuta med även om det ryckte i i vibratorarmen som gammal betongare..

Bilen kom kl 08:30 och var klar redan till 09:30 trots att han hämtat dom sista 3 kubiken på betongstation ett par mil bort.

r9KjW.jpg

7CxVa.jpg
 
Redigerat:
Kan inte se bilderna... Väntas med spänning ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.