Jag ska ge mig på att renovera tvättstugan, har ingen erfarenhet att tala om men inte heller tummen mitt i handen.

Det första jag funderar på är golvet. Huset är byggt på oisolerad platta på mark, sedan är golvet uppreglat och det ligger spånskiva med plastmatta på. Funderar nu på om det bästa är att riva ut träkonstruktionen och gjuta upp till lagom nivå, jag är ju ändå bryta upp golvet för att byta golvbrunn.

Vad är då en lämplig golvkonstruktion? Jag vill ha klinkergolv men ingen golvvärme. Ska jag bara riva ut befintligt golv, gjuta upp till lagom nivå och lägga klinker, eller ska man även isolera när man gjuter med t.ex. cellplast?

Jag börjar med dessa frågor så länge, när jag fått kläm på hur jag ska göra med golvet kommer det säkert tusen frågor till. :)
 
Svårt att ge ett riktigt bra svar när man inte ser hur det ser ut.
1. Uppreglade golv i källare är aldrig kul. Ska man ha klinker är det direkt olämpligt. Din tanke med att riva känns helrätt. Men måste du verkligen gjuta? Tror du inte att det är betong under?
2. Om du inte ska ha golvvärme så blir behovet av isolering mindre. Men det är klart att det är sällan man saknar isolering
 
Det är inte i en källare utan på markplan. Under är det ju självklart betong, det är ju själva plattan. Men jag lär ju få upp höjden lite på golvet om jag river ut reglar och spånskivor. En tanke var då att helt enkelt riva ut allt, dra om avloppsrören och sedan gjuta upp till lämplig nivå. Har dock inte jättemycket höjd att gjuta på, så därför funderade jag på det här med isolering. Har även hört att det finns isolerande betong med typ cellplastkulor i?
 
Uppdatering! Golvet var inte uppreglat (jag tog det för givet då det är så i alla andra rum med samma golvhöjd) utan det var en kaka gjuten i tvättstugan. Har rivit det mesta men undrar vad man ska göra med limresterna från plastmattan på betongen? Måste allting bort innan man flytspacklar eller räcker det att skrapa bort allt löst och sedan prima?
 
Skrapa bort så gott det går och sen prima. Men om du nu inte vill ha golvvärme - duger inte ytan som den är till att lägga klinker på? Så slipper du flytspackla...
 
Det vet du säkert redan, men ditt klinkersgolv kommer kännas rätt kallt. Men det är inget problem - tofflor är bra mycket mer kostnadseffektivt än golvvärme :)
 
Här är man snabb med att svara... Anledningen till att jag var tvungen att flytspackla var att jag flyttade golvbrunnen från ena hörnet på rummet till det andra. Flyttade en mellanvägg så att vi får större badrum (när man väl tar tag i/får råd med den renoveringen...). Struntade faktiskt i klinker och lade in en matta istället. Det är ju ändå bara en tvättstuga så klinker + golvvärme kändes onödigt lyxigt.

Slänger upp lite bilder på hur det hela har fortlöpt, är långt ifrån någon snickare.. Men tummen sitter inte mitt i handen och med lite vilja går väl det mesta.

Så här vackert var det innan, gillar verkligen den härliga kombinationen med grön medaljongtapet och gula väggar.
lwea9.jpg

När all inredning var ute var det dags att bila upp för nya golvbrunnen. Mina stackars tjänstemannahänder var fulla i blåsor dagen efter, betongplattan från -74 var löjligt hård! Men till slut fick jag upp en ränna och kunde pillra ihop avloppet. De gamla rören var av PVC och sprack bara jag tittade fel på dem, fick bila upp bra mycket mer än jag räknat med innan jag hittade friskt rör att skarva mot.
algg36.jpg

Bonusbild, så här ser en gammal sleten S70 ut med 12 säckar betong + lite annat material i skuffen. Åkte nästan på bakhjulen hem.
2z4ygra.jpg

Sen var det bara att gjuta igen, gick åt mer betong än jag trodde. Tur att lite skolmatte fanns kvar långt bak i huvudet så jag inte köpte för lite.
15etsw2.jpg

Reglade upp ny väggen och började gipsa, även taket fick ett lager vit färg.
14mu976.jpg

Sen var det dags att flytspackla, detta tog jag hjälp med och tur var nog det. Fick flyta två gånger för att få fall mot brunnen fallet tidigare var mot motsatt hörn av rummet.
2gtu8wo.jpg

Igår kom mattan på plats! Blev inte så tokigt faktiskt, även om jag varit skeptisk till matta tidigare.
1190xaf.jpg

...och där är jag nu. Ska snart åka och köpa väv, lim och väggfärg. Blir vita väggar. Bänkskiva i ek och vita skåp från Ikea står också på shoppinglistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.