Hej!

Eftersom man är en ny husägare och kör direktverkande el tittar man ofta på den ivrigt snurrande mätaren med fasa :'(. Vad är det som drar? Tjänar man på att byta ut varmvattenberedaren, bättre element, ny tvättmaskin mm?

För att kunna svara på detta behövs lite statistik. Drömmen är att man kan få en OPC-signal till datorn varje sekund för att logga men jag är nöjd om jag manuellt kan läsa av kWh per propp.

Finns det några instument/givare för detta eller måste man slå en slinga runt varje fas-sladd (ca: 50 stycken) och kalibrera, dvs bygga själv. Man tycker det borde finnas...

Idéer?

/Magnus
 
Jag känner inte till något sådant system, som kan läsa av så många effekter samtidigt och dessutom kostar något som är rimligt för privatbruk.
 
Eftersom huset ändå måste värmas och särskilt i detta fall när det görs med direktverkande el brukar det inte gå att spara något på att byta vitvaror. Förlusterna som görs blir ändå värme som huset tar vara på, förutom det varmvatten som spolas ut från diskmaskin och tvättmaskin. Nya sådana maskiner kan vara lite vattensnålare, men inte sällan på bekostnad av sämre sköljning.
Något som brukar gå att spara pengar på särskilt när man har direktverkande el är luft/luft-värmepump.
Kolla in värmepumpsforum, där finns både en hel del information och trefaselmätare att köpa.
 
För att mäta på en propp i taget, och logga under ex. ett dygn föreslås:
Propphuv: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.../dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5186.htm
En bra pryl som gör det ofarligt att mäta, man slipper öppna elcentralen.

Strömtångtillsats: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...dok.pl?lang=se&dok=2009313.htm?_76_126_09

Samt en bra multimeter med RS232-snitt i, och logga med en dator+programvara.
Utsignalen från tångtillsatsen är i storleksordningen 1-100 mAAC, så det ställer lite krav på multimetern.

För momentanmätningar räcker det med propphuven + en tångamperemeter.
Jag har nyligen köpt en från Biltema, 15-281, och blev glatt överraskad över dess precision för så lite pengar. Full spec. finns på deras web, och mitt ex. höll specen väl vid test i kalibreringslabbet här på jobbet :)
 
Tyrre skrev:
Hej!

Eftersom man är en ny husägare och kör direktverkande el tittar man ofta på den ivrigt snurrande mätaren med fasa   :'(. Vad är det som drar? Tjänar man på att byta ut varmvattenberedaren, bättre element, ny tvättmaskin mm?

För att kunna svara på detta behövs lite statistik. Drömmen är att man kan få en OPC-signal till datorn varje sekund för att logga men jag är nöjd om jag manuellt kan läsa av kWh per propp.

Finns det några instument/givare för detta eller måste man slå en slinga runt varje fas-sladd (ca: 50 stycken) och kalibrera, dvs bygga själv. Man tycker det borde finnas...

Idéer?

/Magnus
Om du vill mäta varje propp så blir det dyrt och komplicerat. Det finns säkert färdig utrustning för detta men var vet jag inte. ELFA har dock strömsensorer.

En variant, (dyr, störningsokänslig, komplicerad kringutrustning):http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...ndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2016531.htm
En annan, (billig, störningskänslig, enklare kringutrustning):http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...yndok.pl?lang=se&vat=0&dok=261846.htm
Och enklast (även för icke ingenjörer):http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.../dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=9338.htm
Av den sista så finns det flera liknande för bla trefas och sammankoppling, klicka på visa i innehållsförteckning.

Det är tveksamt om du kommer att tjäna tillbaka de pengar som din mätutrustning kostar om du ska mäta varje propp. Men varför vill/behöver du mäta 50 proppar?

Glöm diskmaskin mm och fokusera på uppvärmningen. Har du den gamla typen av element som blir snorvarma så läcker det naturligtvis ut mer energi genom väggen vid elementen än med de element med jämn låg värme. Men om du sparar något på att byta är osäkert, men du får jämnare värme och slipper lukten av bränt damm.
 
det finns billiga (200:) elmätare som man sätter in i vägguttaget, vet dock inte hur rättvisande dom är. men enkel att använda. går tyvärr inte på fast monterade pryttlar.
323760_V_2004-06-30_150822.jpg
 
Betong skrev:
Det är tveksamt om du kommer att tjäna tillbaka de pengar som din mätutrustning kostar om du ska mäta varje propp. Men varför vill/behöver du mäta 50 proppar?
Tack till alla för de tips jag fått men precis som Betong (och mulpac) påpekar så gasar jag helt klart på fel ställe då man ser dessa priser.
I första hand vill man gärna veta vad saker drar men en annan anledning till att jag vill mäta är bara för att stilla mitt enorma vill-ha-koll-på-allt-begär  :p

Idag känns det inte som jag kommer att köpa några av dessa saker (pga priset) men kanske i framtiden då det finns ett större utbud för denna mätutrustning.

/Magnus
 
priset? hos clas kostar den inte ens 200:-
skrev i mitt förra inlägg "kronor" med tecken och parentes efter- det blev en glad gubbe av det :) :) :)
 
Hmm... Ska kanske kolla upp den.
Tyvärr är det mesta jag vill mäta (typ tvättmaskin) 3-fas...

Tackar så mycket för tipset iaf.

/Magnus
 
jag hittade utbytta 3-fas elmätare på skroten, dom var gratis :)
är man lite händig och elkunnig kan man koppla in en sådan på en specifik apparat eller på en grupp i centralen.

hör dej för hos lokala elleverantören, lite fika eller en smörgåstårta kanske hjälper till ;)
 
En del nätbolag säljer kollade gamla mätare, vet däremot inte priset.
Sedan finns det loggande trefas mätare som kopplas in på säkringshållaren (sådan som länkas till ovan). Kostar typ 15 papp plus moms.
 
lite dyrt kanske, billigare då med fika+mumsmums ;)
 
Jag ser med visst intresse framför mig hur jag har fått tag i 15 gamla trafasmätare som jag sätter upp i mitt proppskåp.
Tjernobyl, släng dig i väggen ;D
 
sama här, har ett femtontal, fast det blir inte så snyggt att tapetsera en hel vägg med elmätare. men intressant att se var elektronerna tar vägen. totala förbrukningen ligger runt 43000 kWh, har varit samma i15 år nu +- 2000kWh. jag satte elmätare på elpannan och fick för ett år förbrukningen 18900kwh, sen tillkommer varmvattnet med ca 2000kWh. säg 10000kWh till hushållsström.men var resterande 12000 kWh tar vägen är för mej en gåta.... som jag skulle vilja lösa...
 
pellefant skrev:
det finns billiga (200:) elmätare som man sätter in i vägguttaget, vet dock inte hur rättvisande dom är. men enkel att använda. går tyvärr inte på fast monterade pryttlar.
[bild]
Är det där en sån en helt oelektrisk, men sparsam, person kan använda ??
Kan den kopplas till ett vägguttag eller även till en kopplingsdosa så man kan kolla en specifik apparats förbrukning ??
Var köper man den ??

Ett tips som låter helt fornnordiskt, men jag kör iallafall:
Stäng av alla faser och apparater utom den du behöver mest.
Låt den gå i en kvart.
14 minuter och 40 sekunder motsvarar nämligen 1/100 av 24 timmar :cool:
Slå sedan på varje apparat/fas/propp en i taget varje kvart
(Skriv ner det du mäter varje kvart när du slår på en ny apparat)

Jag lärde mig att vissa apparater snor alldeles tokmycket el på standbyläget (i mitt fall mikron), medan andra drog obefintligt litet. Så om man skaffar en strömbrytare till de apparater som drar ström när de inte behövs så hjälper det en del.

Jag lärde mig också att skillnaden på 18 grader på värmegolvet på badrummet gjorde nästan 1 KW skillnad per dag jämfört med 25 grader. Och det känns praktiskt taget inte i fötterna. (18 grader är inte precis smällkallt vilket är det man försöker undvika med golvvärme.)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.