Är det någon som får den där blaskan? http://villaliv.net/2011/09/05/villaliv-nr6-2011

Det står om ett nyproducerat hus på cirka 200kvm och att de räknar med att ha en förbrukning (värme+varmvatten)!på 30kwh/kvm och att det är jätte lågt. De har bergvärme och FTX, 310mm isolering i vägg och 750 i tak.

Vi har cirka 35kwh/kvm på ett liknande hus utan FTX och med 145+45 i vägg och 500 i tak. Antingen är deras uppskattning riktigt fel eller så är det nåt annant knas. Vi har 30 st 3 glas fönster...

Iofs kanske vi har kallare? Men de har huset i Linköping och vi i Jämtland, borde vara strängare på vintern här?
 
Hej 30kwh tycker jag låter väldigt bra.Vad kör du med för uppvärmning och hur många kwh/år
har du om du har 35kwh för värme och vv.
 
växelventil skrev:
Hej 30kwh tycker jag låter väldigt bra.Vad kör du med för uppvärmning och hur många kwh/år
har du om du har 35kwh för värme och vv.
Ved eldning kanske ;)
 
Det är kWh i veden också, så det spelar ingen roll vad man värmer huset med.
 
Vi kommer klara oss under 10000kWh på helåret, räknat från 1a okt 2010.
170m2 hus och 78m2 garage.

Hus från 'hedenhös' och isolering därefter. :)
 
Hej, det är bara ren bergvärme. Hus från fiskarhedenvilan 200kvm, (spoven:http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-34-plan/Spoven/). 200m hål med cirka 180 aktivt, Bosch 11kw pump. Platta på mark och 300mm isolering i en supergrund, golvvärme uppe/nere. Jag har en kWh mätare dirkt på pumpen och har ned skrivit mätarställningen varje månad nu i 11 månader.

Tror vi hade runt 13000kwh in alles förra året.

Vi brukar ligga på 20 grader ungefär i temp inne på vintern.
 
Redigerat:
Har de 30kWh/m2 i faktisk energianvändning så är det väldigt lågt. Att bara räkna el och inte tillgodo gjord värme i pumpen blir ju missvisande. Även om pump+hushållsel ligger på 30kWh/m2 så kan ju verkliga energiåtgången vara 100Kwh/m2.
 
lt1cobra skrev:
Vi har cirka 35kwh/kvm
Nej, ni har 35kWh/kvm i elförbrukning. I energiförbrukning har ni troligen 100 kWh/kvm med en modern värmepump som har medel COP på 3.

I och med att ni har golvvärme så ligger ni antagligen närmare 4 i COP och har därmed en energiförbrukning på 140kWh/kvm, dvs huset i artikeln förbrukar endast 25% mot vad ert hus förbrukar.
 
qvirre skrev:
Nej, ni har 35kWh/kvm i elförbrukning. I energiförbrukning har ni troligen 100 kWh/kvm med en modern värmepump som har medel COP på 3.

I och med att ni har golvvärme så ligger ni antagligen närmare 4 i COP och har därmed en energiförbrukning på 140kWh/kvm, dvs huset i artikeln förbrukar endast 25% mot vad ert hus förbrukar.
Läste du artikeln?

På sidan 18 står att deras ELFÖRBRUKNING beräknas bli 30 kWh/kvm och kostnaden skulle hamna på 7500 kr/år för varmvatten och uppvärmning. Detta med bergvärme och FTX. Dvs 5kwh/kvm mer än vårt hus.

Ända jag kan tänka mig är att de räknat fel någonstans. Eller så är det jag som inte förstår riktigt?
 
Varmvattnet kostar lika i ett gammalt eller nytt hus och förbrukningen beror mycket på hur mycket vv man använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.