Har ett år kvar tills fjärrvärmen kommer. Står nu i valet och kvalet att köpa mer olja eller sätta in en elpatron i pannan.

Fjärrvärmebolaget lånar ut elpanna gratis däremot får jag stå för installationen själv. Vid elpanneinstallation måste rör dras om och så borde gamla pannan ut...

Detta är något jag slipper vid elpatron installation.

Hur skulle ni göra? På hur många KW ska elpatronen vara (2plan 170+kvm) 30 000kwh typ...

Simon
 
smidigaste å billigaste måste vara att köra med olja ett tag till el är ju dyrt som knark
 
Självklart bör du fylla på olja igen. Det är ju ett helt år kvar. Låter onödigt med elpannor eller patroner. De ska både köpas/lånas och installeras, o jag tror ju inte att det blir billigare att "elda" med el. Om oljan tar slut för tidigt kan du ju försöka köpa en svätt diesel av nån bonne. Skulle det bli olja kvar kan du ju alltid sälja den till nån bonne :)
 
Såg siffror på tv för någon dag sedan över uppvärmningskostnader..
Kommer inte ihåg vilket program det var, men olja var iallafall dyrast och på andra plats kom el.
 
Tack för era svar! Det finns några andra faktorer som spelar in också.

Rökgången från oljepannan går igenom vardagsrummet och den skulle jag vilja nyttja till braskamin. Eller om inte annat plombera den.

Har hört att olja kostar kostar över 1kr/kwh med nuvarnade oljepris och elen ligger bara på 0.8kr/kwh

Kan man räkna (lite grovt) på följande sätt?

Olja 30 000kwh * 1kr = 30 000kr
El 30 000kwh * 0.8kr = 24 000kr


Fjärrvärmebolaget ger panngaranti vilket är bra men jag kan ju bli ståendes med en död panna och 2,5kbm i tanken och jag tror inte någon bonde köper olja för 9kr/l tyvärr.

Har hört att elpatron har sämre verkningsgrad än en komplett elpanna. Kan detta stämma?

Ska få prisuppgift från rörmokare om installationskostnad.

/Simon
 
Har fått offert från rörmokare 7300kr skulle det gå på. Då är inte eljobbet inräknat...

/Simon
 
Verkar ju tala för olja eller?

Blir ju svårt att tjäna in installationskostnaden på elpannan.

Elpatron om du inte har någon idag kan ju också medföra viss investeringskostnad, speciellt om du kör olja idag kanske huvudsäkring sov måste bytas... Med allt som det medför (högre fast avgift osv.)

//Markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.