Hej
Har haft huvudvärk senaste tiden och hittat mögel i mitt källarförråd brevid mitt kontor i källaren där jag sitter stor del av min arbetstid. :O
Även väggen under fläkten är porös och fuktskadad.

Jag tror att dom gjöt in berget för ca 4 år sedan innan jag köpte huset.
Har nyligen dränerat mot kortsidan (vägg till vä på bild) och antar att jag även får ta långsidan (vägg rakt fram på bild) för att över huvudtaget ha någon chans att få bukt på problemen.
Men det är som sagt berg som buktar in/ligger mot grundmuren så det blir svårt att få tätt tror jag. Däremot kan jag väl leda bort en del av vattnet samt få källarväggen varmare.

Funderar på om jag ska bila bort betongen för att få fram berget i dagen så det lättare ventileras och så inte betongen stänger inne fukten.
Vad tror ni?

Funderar även på saneringsfirma?

Tips tages tacksamt emot. :)
 
  • Bild1710.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild1709.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild1708.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju bara betong och puts vad jag kan se och det kan inte mögla i sig själv. Det är damm och smuts i vinklarna som möglet/algerna har växt på. Jag skulle nog till att börja med skrubba bort alla missfärgningar och tvätta ordentligt rent. Sen gäller det att hålla rent därinne. Blir det ändå problem att det är för fuktigt så kanske du måste dränera bättre eller ställa in en avfuktare där.
 
Ok tack, fick tag på en expert som kommer nästa vecka.
Blir nog dränering till våren/sommaren och som du säger, hålla rent och lägga på ny puts.
Inte fuktigt i själva rummet men berget fuktar igenom betongen, kanske ändå ta fram berget?
 
1000-tals källare dräneras helt i onödan vare år i sverige. Tror inte ditt eventuella problem orsakas av det du visar på bilden.
 
Vad hade du rekommenderat Forcelite?
 
forcelite skrev:
1000-tals källare dräneras helt i onödan vare år i sverige. Tror inte ditt eventuella problem orsakas av det du visar på bilden.
Nej, själva fuktgenomslaget kanske inte kan bli bättre med dränering, ev kan man ju gjuta en kant på berget och lägga någon form av gummispackel så det leder vattnet utmed väggen mot drän rör istället för att vattnet går in i huset. Iof kommer ju vattnet genom sprickor i berget så helt tätt blir det väl aldrig.

Däremot att väggen är porös och suger upp fukt borde väl dränering/isolering hjälpa?
 
S
jag tycker precis som andra inte att det ser illa ut alls, som redan sagts så kan inte sten mögla, utan det e damm å skit som möglat.
Vad är väggarna målade med för färg? Är de målade med plastfärg? (du kan pröva med att dra en enkrona mot väggen, blir det ett streck på väggen så är det plast. Om det är plast skulle jag nog försöka riva/slipa bort och måla om med fuktgenomsläpplig färg.

Jag kan ju se att det är en fläkt där, men är luften i rummet stillastående? Hur varmt är det i rummet? vad jag förstått har har du uppvärmda rum i källaren, det där rummet verkar inte uppvärmt men har två ytterväggar och dessutom frånluft(?) det känns inte optimalt då varm fuktig luft sugs in i rummet kyls ned då blir luften mättad på fukt och kan inte torka ut den fukten som kommer från marken.
Jag tror lösningen är värme (ev. + avfuktning)
 
sad_ant skrev:
jag tycker precis som andra inte att det ser illa ut alls, som redan sagts så kan inte sten mögla, utan det e damm å skit som möglat.
Vad är väggarna målade med för färg? Är de målade med plastfärg? (du kan pröva med att dra en enkrona mot väggen, blir det ett streck på väggen så är det plast. Om det är plast skulle jag nog försöka riva/slipa bort och måla om med fuktgenomsläpplig färg.

Jag kan ju se att det är en fläkt där, men är luften i rummet stillastående? Hur varmt är det i rummet? vad jag förstått har har du uppvärmda rum i källaren, det där rummet verkar inte uppvärmt men har två ytterväggar och dessutom frånluft(?) det känns inte optimalt då varm fuktig luft sugs in i rummet kyls ned då blir luften mättad på fukt och kan inte torka ut den fukten som kommer från marken.
Jag tror lösningen är värme (ev. + avfuktning)
Jag tror också det kan vara lösningen.
Tycker problemen förvärrades efter jag monterade in frånluftsfläkten.
Avfuktare och minimalt med frånluft kan nog vara lösningen.
Tack alla! d^_^b
 
S
Ventilation är viktigt men det kanske är dumt att dra in den varma luften i ett kallt rum....
 
Avstängd fläkt stängd dörr och avfuktare?
Har även fuktigt i kontoret brevid!
Funderar starkt på FTX då man är i branchen...
 
S
Jag skulle säga öppen dörr luftavfuktare och värme på.
Men jag är ingen expert i frågan. Det är bra om luften får vandra så fritt som möjligt en luftavfuktare klarar ganska stora ytor. Det är ju viktigt med ventilation i källaren för att få in fräsch luft, att täppa till alla ventiler är ingen höjdare, även om det kanske bäst löser ditt fuktproblem i kombination med en avfuktare.
FTX är ju en bra idé men då är det ju bra om källaren är uppvärmd.

Det är ju också viktigt att öppna upp för fukten att vandra fritt dvs. inte ställa saker direkt på golvet, lämna luftspalter mellan golv och ytterväggar osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.