hej alla hus byggare!

har planer på att bygga hus inom snar framtid och undrar lite om skalmur.
jag har tänkt mura 19*19*59 leca sen 10cm luft sen 19*19*59 leca igen.. tjock vägg!  :)
men sen har jag hört att det kanske är bättre med isolering i mellan väggarna eller leca kulor?

vad tror ni?
och vilken är den ultimata ytterväggen över lag när det gäller stenhus?


tacksam för svar!
 
G
Du skall inte haka upp dig för mycket på u-värdet i en vägg för väggen släpper ganska lite värme. Titta istället på funktion och hur materialet är att jobba med själv har jag murat mitt i leca therm och är väldigt nöjd med det.
 
Du skall absolut ha isolering mellan.
Utan isolering förlorar du hela vitsen med skalvägg.
Luft som kan röra på sig isolerar inte alls bra!
 
okej! men ja murar ju tätt överallt så luften blir väl stilla där inne?

ja tack för svaren iallafall! :)
 
nej luften rör sig. luften närmast ytterväggen kyls av den kallare ytterväggen. kall luft är tyngre och sjunker. Den varma luften nära innerväggen stiger, och luften kommer att röra sig runt runt och flytta kylan till den varmare sidan. Isoleringen förhindrar luften att röra på sig.
 
  • Gilla
Andreas Berg
  • Laddar…
tack geisha för svaren! då blir det isolering där imellan  :)




ja hakar inte upp mej på u-värdet men jag tycker det är intressant att veta..

ja är murare och vi har hållit på med träullit rätt mycket på sistonde och dom blocken är 400mm tjocka och i u-värds syfte så motsvarar det 1200mm leca!!!! ganska stor skillnad  :surprised:

men jag gillar inte materialet och vill ha en kraftig vägg så då började vi prata om skalmur..  

leca är ju billigt och ett bra material att använda.

ska se om ja kan lägga in planlösningen någon dag,kan behöva lite tips!

ha de gott!
 
G
Jag har murat en skalmursvägg i tegel en gång lite dansk stil.Den väggen murade vi upp inneringen först hängde ut massa rostfria krammlor ,slammade väggen,tryckte på 20cm isolering,sedan 5cm luft och hela ytterringen i tegel.Det borde funka även med leca.Väggen blev inte så billig men murar du den själv så tror jag att det är en helt ok vägg
 
Jag lånar din tråd lite och undrar vad det är du inte gillar med träullit?

Tycker att det låter väldigt bra på deras hemsida (inte så konstigt kanske). Det är alltid svårt att få info om eventuella nackdelar, alla referenser är ju ifrån nöjda kunder
 
ja du arne det som e positivt  är ju att de är ett grymt u-värde och att det går hemskt fort att få upp hela huskroppen(vi har kört med storblocken 6x2.30m) och ja tror att en huskropp för en 1planare på ca100m2 kostar typ 100000kr(rätt bra pris tycker ja)sen putsa både inne och ute sen klart! men det finns ju negativa sidor oxå.. det ena är att det är ju ingen vidare vägg att hänga upp grejer på och sätta fast fönster och dörrar tex. du kan ju på en del block i stort sett trycka igen om ett armeringsjärn för hand! (nästan) ;)

vi är ju med som referens på deras sida.. gothem gotland.


gullex> jag har räknat med att det skulle gå åt ca 2500sten till en 1 plans villa i vinkel på 170m2 och det skulle kosta mej ca 80 000kr för stenen bara. mycket att mura men det är ju kul så länge det är en själv som ska ha det!  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.