Vi skall lägga nytt plåttak och tycker Plannja svarta tegelpannemodell ser bra ut.
Vid förfrågan sa plåtslagaren att vi lägger den PÅ den gamla plåten.
(Som var "fyrkantig-korrugerad").
Jag tyckte det lät konstigt.
Det blir ju liksom runt 10 cm förhöjning på taket.
Visserligen skulle plåtslagaren sätta dit nya foder o rännor, men ändå.

Är detta något som nån har gjort och kan rekommendera?
Eller har någon gjort det och ångrar det.
Ser det bra ut eller ser det förj..... eh mindre bra ut?

Eftersom jag ingalunda är expert är varje som bytt tak bättre vetande än mig.
 
har lagt plåt på plåt innan, men då har understa lagret varit falsad bandplåt, så då är det en baggis och ingen risk att bli konstigt, dubbelt skydd att ha den gamla plåten kvar ju. finns riska tt det ser knas ut om taket höjs upp ca 10 cm...
 
Jag tror inte att du kommer att se någon skillnad alls faktiskt. Fördelen med att lägga på befintliga plåttaket är många, dels får du en så tät kondensspärr som möjligt och dels så är bygget totalt okänsligt för nederbörd etc. under byggtiden. Räknar man dessutom in tiden man får lägga ner på att riva, ta reda på, och forsla bort det gamla taket så förstår du själv.

Jag tror inte att du kommer att se någon större skillnad på slutresultatet även om du låter det gamla taket vara kvar...
 
Jag trodde inte heller att det skulle bli bra att lägga plåt på befintlig takplåt, men jag fick ändra mig. På det här huset gjorde de precis så i våras. Det var ungefär samma profil på plåten som ligger under, som på den nya.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.