Hej,

ju mer jag läser om PAX sortiment av fläktar desto mer rådvill blir jag.
Jag har renoverat vår tvättstuga och kombinerat den med en duschhörna. Återstår val av fläkt.
Huset är ifrån 20-talet och har självdrag. En av mina funderingar är om jag ska välja med kallrasspjäll eller ha en med grunddrag?

Just nu ligger nedanstående fläkt på agendan:
http://www.luftbutiken.se/badrumsflakt/3177-pax-passad-multi-all-in-one.html

Jag kommer inte att styra den via taklampa utan vill ha en fuktstyrd automatik.
 
  • tvattstuga_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tvattstuga_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tvattstuga_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallrasspjäll eller inte beror på om du placerar fläkten i yttervägg eller in anslutning med kanal som går upp och ut genom tak. Sätter du den i yttervägg så ska det vara kallrasspjäll men har du en kanal med lite självdrag i så ska det inte vara spjäll. PAX har ett dokument som beskriver precis detta, dubbelkolla gärna med det.

Edit: Letade åt dokumentet: http://www.pax.se/_arkiven/broschyrer/_broschyr_pdfer/_flaktar/pax_flaktar_se_009-089326_web.pdf

Men jag tror som PAX säger att det bästa är en med grunddrag hela tiden.
 
Redigerat:
Jag har en av varje och håller med hheheh.
Den med spjäll sitter på en ny kanal(i det badrummet finns även självdrags- kanalen/ventilen kvar) och den med grunddrag sitter på en befintlig självdragskanal.

Är du fortfarande osäker kan du ta en som klarar både och. D.v.s. att det går att avaktivera grunddrag och montera kallras. Då kan du köra den utan grunddrag och i efterhand, om inte ventilationen i huset blir tillräcklig, kan du aktivera grunddrag.
 
Jag har varianten med grunddrag i vårt badrum (källaren i 20-talshus). Detta för att självdraget antagligen inte fungerar så bra efter vi skickade ut oljepannan till förmån för luft-vatten (dvs ingen draghjälp i skorstenen) och för att det är skänt att veta att det alltid verntileras luft. Som nämnts skall du inte montera kallrasspjäll i uppåtgående kanal.

Enda nackdelen jag kan komma på med grunddrag är ju en något högre driftskonstnad även som strömförbrukningen är försumbar, tror PAX'en drar 4 w i maxeffekt, men visst det blir ju en del på ett år. Sen får man ju räkna med att man ventilerar ut en hel del varmluft extra fläkten går hela tiden. Men detta kan nog uppvägas av ett förhoppningsvis bättre inomhusklimat.
 
Då är jag tillbaka till den fläkt jag tänkt ifrån början.
Tack för tips och råd.
 
Ursäkta om jag "hi-jackar" tråden, men är det nån som vet om de nya PAX Passad fläktarnas enhet passar i den gamla monteringsplattan för t.ex en PAX 260?
 
Om du menar själva fläktdelen ska passa i plattan man skruvar fast i taket så nej passar inte.
Du får montera upp plattan som följer med Passad fläkten.
 
pojje skrev:
Om du menar själva fläktdelen ska passa i plattan man skruvar fast i taket så nej passar inte.
Du får montera upp plattan som följer med Passad fläkten.
Japp, det är den jag menar... Shit oxo...

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Fråga till byggjanne.
Tvättmaskinen står på nått.
Vad är den gjord av samt hur gjorde du den ? klarar av centrifugeringen utan problem ?
Nämligen intresserad då jag renoverar min tvättstuga med och frågan är om man behöver göra ett stadigare fundament för tvättmaskinen eller inte.

/P
 
För att spinna vidare på tråden så har jag samma tankar om fläktar, men jag vill utveckla den till fler alternativ.

Hur står sig Fresh intellivent mot denna, är det samma produkt men annan tillverkare?

Hur står sig dessa fläktar (de av PAX-typ) mot en placerad på taket i just den kanalen?
 
parper skrev:
Fråga till byggjanne.
Tvättmaskinen står på nått.
Vad är den gjord av samt hur gjorde du den ? klarar av centrifugeringen utan problem ?
Nämligen intresserad då jag renoverar min tvättstuga med och frågan är om man behöver göra ett stadigare fundament för tvättmaskinen eller inte.

/P
Det är en bänkskiva, 30 mm tjocklek, fäst i vägg och garderob med vinkeljärn och sedan står den med IKEAs justerbara ben. Jag har inga problem med centrifugering efter ett par månaders användning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.