Håller på att planera att dra el från huset ut till min ute terrass för ute belysning och belysning i marksten. Skulle behöva råd från forumet vilken typ av mark rör och el kabel som rekommenderas att använda för att gräva ned el i marken.
Har titta på mark rör typ ”gul” ca 5cm omkrets och dragsnöre för att läggas ned i marken och dra en el kabel (3*1,5 mjuk) för ute användning.
Finns det rekommendationer, regler som man skall ta hänsyn till när man gräver ned el i mark så som djup, fyllnads material runt el röret, märkning, hur röret skall dras/kopplas mm ?
 
Det vet kanske din elektriker?
 
Nyfniken skrev:
Det vet kanske din elektriker?
Du kanske kan säga att det är behörighetskrävande...

Annars så gav ditt inlägg inget.

MVH
 
Är det inom din tomtgräns finns inga direkta regler men det är ju bra att göra "rätt". Röret du föreslagit är perfekt. 20cm djupt på ställen inga bilar el dyl. åker räcker enligt mig. Över garageuppfart eller liknande skulle jag gräva minst 50cm gärna mer. Tänk på att det kan vara trixigt att dra kabel i ett nedgrävt rör. Lättare att lägga kabeln och sen trä på rören. Du kan återfylla med materialet du grävt upp men sortera bort vassa stenar. Lite sunt förnuft så blir det bra men mest rätt är väl att skyddsfylla med stenmjöl, 0-4.
Lycka till!
 
Tack för tipset Boppe85, Jag skall lägga kabeln på en ute terrass där bara personer skall kunna gå/sitta, inga fordon eller likanande kommer att kunna ta sig dit.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.