Vi tänkte första delta i ett Skanskaprojekt men eftersom de är såååå oflexibla tänkte vi nu bygga själva istället! Behöver därför massor av ekonomiska tips. Funderar på ett Myresjöhus - Harmoni - med ett grundpris på 1,8. Hur mycket bör man lägga på för att vara realistisk. Vi vill inte ha det jättelyxigt men ändå några tillval som kamin och rostfria vitvaror. Vi kanske kan komma över en tomt men då ingår inte anslutningsavgifter. Vad kostar detta (tomten är i Helsingborgsdområdet)? Något annat som kostar när det gäller tomten (förutom lagfart). Andra tips på vad man bör tänka på när man gör kalkylen? ???
Helt grön som ni märker :)
Ha en bra dag!
 
Hej Tina

Oj vad jag känner igen mig :)..ibörjan kände man sig bara förvirrad och okunnig. Men jag lovar....snart är du varm i kläderna.
Vi har köpt en kommunal tomt i Allerum och kostnaden som tillkommer för el/Va är ca 100 000:-
Sedan tillkommer en massa andra trevliga kostnader. bygglov, pantbrev, kvalitetsansvarig, byggel, ofta får du räkna till lite i grundkostnaden eftersom bara en viss del fyllning ingår som oftast inte räcker.
När vi gjorde vår kalkyl med banken la vi till en "reserv" på 100 000:-. Detta för att man alltid dyker på oväntade kostnader samt att man ändrar sig och väljer till fler tillval. Det tyckte vi kändes bra för då har man fått även reserven godkänd av banken.
Var i Helsingborgstrakten ska ni bygga??
L
 
Hej

Du har att ta hänsyn till vilka eventuella markarbeten som behöver ske. Sprängning och/eller pålning är inte billigt. Men är det inga sådana saker beror det helt på vilka tillval du gör. Ett tips är att du ber Myresjösäljaren gå igenom den slutliga beställningen av huset som en del i offerten. Där blev det lite dyrare för oss som bygger Kärnvillan (samma bottenplatta som Harmoni, men förhöjt väggliv och därmed några kvadrat till på övervåningen.) på grund av mer eller mindre nödvändiga tillval.

/Fredrik
 
LenaPena skrev:
Hej Tina

Oj vad jag känner igen mig :)..ibörjan kände man sig bara förvirrad och okunnig. Men jag lovar....snart är du varm i kläderna.
Vi har köpt en kommunal tomt i Allerum och kostnaden som tillkommer för el/Va är ca 100 000:-
Sedan tillkommer en massa andra trevliga kostnader. bygglov, pantbrev, kvalitetsansvarig, byggel, ofta får du räkna till lite i grundkostnaden eftersom bara en viss del fyllning ingår som oftast inte räcker.
När vi gjorde vår kalkyl med banken la vi till en "reserv" på 100 000:-. Detta för att man alltid dyker på oväntade kostnader samt att man ändrar sig och väljer till fler tillval. Det tyckte vi kändes bra för då har man fått även reserven godkänd av banken.
Var i Helsingborgstrakten ska ni bygga??
L
Hej!!
Stort tack för svaret!! Det är en tomt till salu i Laröd men vi är lite tveksamma...den ser lite trång ut men vi ska kolla på den lite mer på söndag. Har du andra förslag på trevliga områden i Helsingborg? Det finns tomter till salu i Mörarp men de är så billiga så då blir man misstänksam:). Vi känner inte till Helsingborg så bra som du märker...
Mvh
Tina

 
Först, vad det är MÅNGA som bygger u Helsingborgstrakten. Ser det i nästan alla inlägg. Själv bygger vi i Stockholm, fick huset levererat IDAG!! Myresjö, Hasseltorp (specialmodell för visst område i Stockholm). Nu väntar FEM månaders lång väntan på att de ska fördigställa huset.

Myresjöhus ägs av Skanska, men jag kan tänka mig att Myresjöhus är något mer kundorienterade mot privatpersoner.

Jag skulle vilja säga att det är omöjligt att från den dag man besämt sig att bygga vad det kommer att kosta. Man börjar ju med de riktpriser som man får från tillverkaren. Sedan börjar karusellen med alla tillval.

Sedan tillkommer, som nämnts tidigare, det en massa kostnader utöver vad tillverkaren vill ha betalt. Banken vill ha sitt, kommunen, staten, etc etc etc etc. När väl huset kommit på plats tilllkommer det stora kostnader för en eventuellt trädgård.

Be att få ett kostnadsförslag från en tillverkare och lägg sedan på 10% i övriga kostnader (en uppskattning)

:-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.