Hur använder man en luft/luftvärmepump /inverter mest ekonomiskt. Jag funderar på om det bästa är att använda den till fullt under korta perioder i stället för att ha den på låg värme över tiden. Jag försöker hålla en temperatur på runt 19 grader, och funderar på om det gamla "radiator-tänket" att ha låg värme över tiden är fel.

Någon som vet?
 
Om det vore optimalt att köra den för fullt under korta perioder hade nog inte tillverkaren försett den med en fördyrande inverter. Invertern minskar både slitaget och driftkostnaden.

Erik
 
Oavsett vilket som är mest ekonomiskt (ur slitagehänsyn antar jag att du menar, för eleffektivt kan det ju inte vara?) så blir det väl inte särskilt trevligt inne om man ska växla mellan tex 15 och 23 grader inne? För det är väl så du menar, att köra upp till en högre temperatur och sedan låta det svalna?

Det du kan spara en del på är att använda timern och ställa in sänkning under de timmar du inte är hemma. Om man står ut med lite kyla under den timmen man gör sig i ordning på morgonen kan man ju köra nattsänkning från tex 22 till 15, och dra igång så det är varmt och skönt under kvällen, men börjar svalna tills man ska sova. Då sänker du ju dygnsmedeltemperaturen rätt rejält och det spar du en hel del pengar på.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.