Jag har en IVT Optima 700, installerad av förra ägaren september 2003. Den fungerar som den ska (peppar peppar!) men jag har börjat oroa mig för att det kommer så mycket vatten från den. Är det kondensvatten? Det går bara rakt ner undertill och häromveckan drog jag bort allt som växte där: främst nässlor! Tog bort en massa gammalt bråte som låg undertill: gamla brädbitar som någon verkar ha lagt där med vilje, av någon outgrundlig anledning. De var alldeles murkna såklart.

Bifogar några bilder på hur det ser ut idag. På bilden nästan rakt framifrån ser den ut att luta betänkligt, måste ut och kolla sen! De ska väl stå helt plant och rakt? Den står på några stenplattor som lagts ovanpå marken, inget underarbete vad jag kan se.

Funderar på att bygga någon slags skjul/skydd till min LVVP, några förslag?

Men framför allt: hur gör jag med vattnet som droppar/rinner ut undertill? På vintern blir det rejäla istappar! Mina tankar går mot att lägga någon slags markduk under och låta vattnet rinna ner för den lilla slänten och mot häcken som står i tomtgränsen mittemot. Är det en ok lösning?

På den understa bilden, tagen nära undertill, kan man se en liten droppe...
 
  • framifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • undertill01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sida01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sida02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • data.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • droppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis kollat med vattenpasset och min värmepump står inte rätt i något led. Hur gör jag bäst för att få den att stå korrekt?
 
Göran.W
Att det kommer mycket kondens vatten är ett sundhets tecken på att den funkar som den skad^_^b
Pumpen bör luta någon grad åt vänster och ev någon grad bakåt.
 
Tack för svar! Min lutar åt höger och framåt. Vad gör jag åt kondensvattnet? Det jag menar är att jag inte vill att det bara ska rinna rakt ner så nära grunden, det känns inte bra tycker jag.
 
Fäst en hängränna med rejäl lutning under.
 
Den ska luta så att kondensvatten kan rinna ut. Vet inte om det är åt vänster eller höger så du får ställa dig på knä och kolla.

Är vattnet något problem för dig?
 
På vintern så kan det ju bli rejäla isberg så jag skulle försöka leda bort vattnet. Räddade grannens LVVP på landet som i princip va infryst.
 
gnuttisch skrev:
Den ska luta så att kondensvatten kan rinna ut. Vet inte om det är åt vänster eller höger så du får ställa dig på knä och kolla.

Är vattnet något problem för dig?
Periodvis handlar det om ganska mycket vatten och det hamnar ju rakt ner i jorden mindre än en halvmeter från grunden. Vintertid blir det massor av is! Senaste två vintrarna fyllde isen igen så gott som hela utrymmet undertill. :O
 
Redigerat:
Noseone skrev:
På vintern så kan det ju bli rejäla isberg så jag skulle försöka leda bort vattnet. Räddade grannens LVVP på landet som i princip va infryst.
Hur gjorde du, har du bilder? Hur lång hängränna? Jag vill ju inte bara ha vattnet förflyttat i sidled, utan helst framåt utför den lilla slänten och ner mot häcken istället. Sen ska det ju helst inte vara i vägen för gräsklipparen heller... Får kanske ta bort gräset helt och hållet på den sidan och lägga något annat. :)
 
på vår/sommar/höst så kan du ju "extra" dränera.

JAg ska gräva upp runt min pump ca 20-30 ner och lägga dräneringslang till en brunn i närheten och sedan fylla på med grus.

på vintern kan jag inte göra så mycket, det blir ju enhel del is och utan att ha en massa isloerade rör med värmekabel i osv så kan man inte göra så mycket.

Viktigt att se till så att den får avfrosta ordentligt och att den inte täcks med snö =)
 
Bygg ett litet tak till pumpen så det blir snöfritt runt om kring, det räcker ju med den isen som genereras av LVVPn. Sen fäster du bara hängrännan på lämpligt ställe. Jag hade bara 1m ränna typ. Huset har inte källare.

Lättare att banka bort is från hängrännan än att knacka is som sitter fast i LVVPn. Men nyckeln till vinterunderhållet är nog att titta till den ofta. 1ggr i veckan kanske.
 
Göran.W
Som gnuttisch säger ska den luta så vattnet kommer ut men den får absolut inte luta åt höger för där sitter kompressorn för vill det sig illa kan kondens vattnet frysa på något kallt rör och då kan det sluta med perma frost och ett haveri för det har hänt förr.
 
Noseone skrev:
Bygg ett litet tak till pumpen så det blir snöfritt runt om kring, det räcker ju med den isen som genereras av LVVPn. Sen fäster du bara hängrännan på lämpligt ställe. Jag hade bara 1m ränna typ. Huset har inte källare.

Lättare att banka bort is från hängrännan än att knacka is som sitter fast i LVVPn. Men nyckeln till vinterunderhållet är nog att titta till den ofta. 1ggr i veckan kanske.
Jo, jag hade tänkt bygga någon slags skydd/skjul över (vill inte fästa tak i tegelfasaden) innan vintern kommer. Fick skyffla bort rätt mycket snö i vintras.

Satte du hängrännan utåt sidan eller framåt? Jag tycker det rinner och droppar lite överallt undertill. :blushing:

Mitt hus har källare. :)
 
Göran.W skrev:
Som gnuttisch säger ska den luta så vattnet kommer ut men den får absolut inte luta åt höger för där sitter kompressorn för vill det sig illa kan kondens vattnet frysa på något kallt rör och då kan det sluta med perma frost och ett haveri för det har hänt förr.
Ok, tack för tipset! Ska justera så att den lutar åt vänster istället. Du menar åt vänster om man står framför och kolla på den?
 
Göran.W
Japp det är om man tittar frammifrån men den ska bara luta någon grad så kondens vattnet hittar till dränerings hålet som brukar sitta någonstans i mitten.
Kom nu ihåg en gammal tråd dår någon använde murar hinkar till att samla upp vattnet i för att sen banka i botten på den så is klumpen släpte.
Tydligen ska dom hålla för behandlingen iom det är mjuk plasti dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.