Vilken bra tipstråd!
Håller med om att ni är duktiga :)
 
Pius skrev:
Vad tror ni om delat vilplan, typ Biebergemund, Atab-trappan.se ?
Skulle det hjälpa oss, då får man ju ett trappsteg till eller ?
Eller att man har halvt vilplan och andra halvan trappsteg ?
Jamen det är ju klockrent, då bör ni klara det med en ok trappa.
 
Hej igen,
lite nya uppgifter: 1,98 m brett, djupet 2,29 m och höjden 2,91 m golv-golv. Djupet NERE dock 2,36 (fram till väggen.)

Någon som enkelt kan räkna ut om det funkar med delad vilplanstrappa 90 cm och ca ett steg utanför nere ?

Har nu även provgått mammas trappa (rak enkel trappa i äldre hus) och konstaterat att den är mycket bekväm med 16 cm trapphöjd och 26,5 i stegdjup ... Kommer inte att funka i vårt hus tråkigt nog.
 
Redigerat:
Pius skrev:
Hej igen,
lite nya uppgifter: 1,98 m brett, djupet 2,29 m och höjden 2,91 m golv-golv. Djupet NERE dock 2,36 (fram till väggen.)

Någon som enkelt kan räkna ut om det funkar med delad vilplanstrappa 90 cm och ca ett steg utanför nere ?

Har nu även provgått mammas trappa (rak enkel trappa i äldre hus) och konstaterat att den är mycket bekväm med 16 cm trapphöjd och 26,5 i stegdjup ... Kommer inte att funka i vårt hus tråkigt nog.
Vad var det för fel på kalkylen i #14, åsså ett delat plan på det blir det ännu bättre!?
 
Mikael_L
200mm i steghöjd skulle jag själv nog undvika om det går. Trappan börjar nog upplevas brant då, inte vilsam att gå i.

Men TS, Vi har väl konstaterat att ni kan klämma in en trapp där på något vis, säkert med någon form av vilplan också.
Kan det inte börja vara dags att snacka med trappfabriken nu?

Eller tänkte ni göra trappen själv?
 
Mikael_L skrev:
200mm i steghöjd skulle jag själv nog undvika om det går. Trappan börjar nog upplevas brant då, inte vilsam att gå i.

Men TS, Vi har väl konstaterat att ni kan klämma in en trapp där på något vis, säkert med någon form av vilplan också.
Kan det inte börja vara dags att snacka med trappfabriken nu?

Eller tänkte ni göra trappen själv?
Det går liksom inte att göra en flack trappa på ett förhållandevis litet utrymme kontra höjden, hur man än bär sig åt, och 200mm ligger fortfarande inom rekommendationen för steghöjd. Med ytterliggare ett steg i vilplanet blir steghöjden dessutom något lägre, det gör drygt en cm. Man kan alltid ta lite träbitar och löst provbygga en tre-fyra steg, då får man en känsla för hur brant den blir att gå i.

Vi har en vilsam u-trappa med stort plan att gå i i vårat hus, stegdjup 30 och höjd 16....
 
Mikael_L
Jag provgick vår nu.
Jag skulle vilja säga att den känns, ... tja normal, Inte jobbigt brant, men inte heller känns den speciellt vilsam. Den har steghöjd 186 och bredd 235.

Jag skulle gärna haft 250 i stegdjup på den.

Iofs gärna lägre steghöjd också, men det hade betytt ännu ett steg i trappen = tagit plats som inte fanns.
 
Saken är den att dom du har en given start och slutpunkt för en trappa så blir alltid vinkeln på trappan densamma. Det enda man möjligen kan kompromissa lite med är steghöjd kontra stegdjup, och då bör man välja djupet så att man åtminstone får plats med foten på steget. Större djup ger ökad steghöjd.

Mikael, om du i din trappa har t.ex. 16 steg så kan du ta bort ett steg och öka stegdjupet till 250mm, höjden ökar då till knappt 200mm, med start och slut på trappan på samma platser. Det blir en kompromiss om vad som är mest bekvämt, men det nya fallet ligger inom rekommendationen för både höjd och djup. Observera att trappan blir vare sig brantare eller flackare, det är samma lutning som innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.