Hej!

Har en murare som ska komma och mura upp våra skorstenar på nytt, men för att spara in en slant så föreslog muraren att vi skulle bygga ställningarna runt skorstenarna själva.
Alla säger att det är en enkel konstruktion och att det bara är att bygga ett kryss men jag och maken tycker inte riktigt att det är så enkelt :)

Så vi hoppas att det finns någon vänlig pedagogisk själ här på forumet som kan förklara för oss hur vi ska gå till väga, gärna med både text och bild :)

Är ett vanligt sadeltak, med nylagda betongpannor på och det är två skorstenar som är 50x1,25 som ska muras upp.

//Carolina
 
Ska ni bara mura upp skorstenarna ovan tak, eller är det genom hela huset?

Jag renoverade en skorsten, genom att lägga mjuk isolering på taket på alla platser där stolpar ställdes. Breda underlag fördelar trycket. Sedan bygger man ju bara stolpar med krysstag och vid behov överliggare/plattformar. Saknar bild.
 
Bygg 4 trianglar av 2"4-reglar som tar hänsyn till taklutning och horisontell arbetsyta. Spika ihop två och två med t.ex. kraftigt spännband som löper över nocken. Därefter är det bara att staga upp och bräda plattformen/arbetsytan. På så vis får du ingen direkt punktbelastning från stolpar mot taket, men en stabil byggnadsställning.

Krånglig beskrivning? Får i så fall ta bilder på mina som ligger ute i logen.
 
  • Gilla
DarthTangYang
  • Laddar…
Snurre skrev:
Bygg 4 trianglar av 2"4-reglar som tar hänsyn till taklutning och horisontell arbetsyta. Spika ihop två och två med t.ex. kraftigt spännband som löper över nocken. Därefter är det bara att staga upp och bräda plattformen/arbetsytan. På så vis får du ingen direkt punktbelastning från stolpar mot taket, men en stabil byggnadsställning.

Krånglig beskrivning? Får i så fall ta bilder på mina som ligger ute i logen.
Hej!

Jag lånar tråden lite så jag funderar på att renovera skorsten och vill bygga en bra konstruktion att arbeta ifrån. Kan du tänka dig kasta upp bilder på din ställning?

Vänligen,
Christian
 
  • Gilla
DarthTangYang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.