timmelstad skrev:
Jag tyckte jag poängterade det ovan?

"hitta uppgifter" är inte så jävla lätt som det låter. Om du "hittar på uppgifter" åt andra ledamöter och de inte utförs, vem tror du det faller tillbaka på i slutändan då när det inte görs?

...
Du har helt rätt och det var inget inlägg riktat mot dig.

Jag tycker att det kan vara svårt att engagera all styrelseledamöter. Det finns de som gärna ser styrelsemötet som en diskussionsklubb där man kan få utlopp för sin irritation för att några inte städar i tvättstugan eller liknande.

När det gäller eget arbete så drar en del sig undan med motiveingen att de kan ingenting om fastigheter. Vad alla däremot kan är att ta emot hantverkare och låsa upp dörrar så att de kommer in.
 
Man ska ha klart för sig att man har ansvar för det löpande.

Jag ringde upp en BRF-ordförande tvärs över gatan nyligen. De höll på med renovering av sitt garage och det stod en maskin och bullrade precis framför vår franska balkong, hela lördagen till tio på kvällen och började igen på söndag morgon.På söndag eftermiddag fick vi nog. (Vet inte vad det var för en maskin. Det kan ha varit en fläkt eller ett elverk. Entonigt ljud och 90dB mätte vi upp med min sambos iPhone.)

Hon lät som ~30. Först försökte hon tycka synd om oss men kunde inget göra. Dels var det byggfirmans ansvar tyckte hon och dels hade hon inte tid. Så jag fick lära henne att hon och styrelsen hade ansvar för vad byggfirman tog sig till med. Jag hade för övrigt redan pratat med byggfirman och den underleverantör som stod för själva bullret. De sa att de fått tillstånd av "styrelsen". Och så fick jag lära henne att om hon inte hade tid så fick hon sätta fart på resten av styrelsen, delegera. Och efter 20-30 minuters tjafsande så lovade hon att försöka få stopp på bullret och två timmar senare så stängde de faktiskt av, klockan sex på kvällen.

Jag fick intrycket att hon lurats till att bli ordförande för att ingen annan ville ställa upp. Jag fick också intrycket att det var en nyligen ombildad BRF eftersom de var så amatörmässiga och snåla. Nyligen ombildade BRFer är värst. Först sitter det en styrelse som bara är inriktad på att genomföra ombildningen. När det är gjort så säljer de och drar, eller avgår bara och lämnar föreningen i händerna på okunniga nyblivna BR-innehavare som är vana vid att ringa hyresvärden så fort det är något.
 
Redigerat:
tio_Pepe skrev:
Nyligen ombildade BRFer är värst. Först sitter det en styrelse som bara är inriktad på att genomföra ombildningen. När det är gjort så säljer de och drar, eller avgår bara och lämnar föreningen i händerna på okunniga nyblivna BR-innehavare som är vana vid att ringa hyresvärden så fort det är något.
En annan variant är att man sitter tyst i sin ombildade lägenhet tills allt är genomfört. Sen gnäller man på styrelsen om skitsaker som uppstartskostnader på några tusenlappar och att planerade renoveringar för miljoner "stör under sommarledigheten". Vilket tillslut får styrelseledamõter som ägnat många obelönade timmar åt föreningen att inte känna sig uppskattade längre och tacka för sig (och till slut även få ordförande att lessna och flytta till hus...).

Sen är det såklart den gamla styrelsens fel att de jagades bort utan att man tillvaratog deras kunskaper. Men så är det väl alltid...
 
Än har ni inte avskräckt mig ordförandeposten :)

Jag ser ändå vissa fördelar med vår blivande förening;


  • Det är en ung skara människor som kommer bo lägenheterna
  • Det är helt nybyggda hus med stort stöd från Skanska (välplanerade besiktningstillfällen)
  • En suppleant och en ledamot utses av BoKlok Housing AB och dessa två behöver ej vara medlem i föreningen
  • Del ur §9 "BoKlok skall kunna utöva insyn i föreningens verksamhet genom av BoKlok utsedd rapportör. Rapportören skall taga del av styrelsens förvaltnings och äger rätt att närvara vid föreningsstämmor, styrelsesammanträden och besiktningar. forts. BoKloks insyn skall utövas under sju år från dagen för entreprenadens godkännande vid slutbesiktning av respektive lägenhet i föreningens fastighet."
  • Färdiga stadgar för Bostadsrättsföreningen BoKlok ***** med totalt 44 paragrafer som är väl reviderade från tidigare projekt
  • Det finns tonvis med information, riktlinjer, regler som man kan ta del av från andra BoKlokföreningar som är näst intill identisk med vår

Jag har mycket att läsa på men jag börjar ändå ana vad som komma skall.


:rolleyes:

Hälsningar
Christian
 
Tycker att ett stort problem med BoKlok är att det blir en liten förening, där majoriteten inte har en susning om vad det innebär att bo i en brf. Det saknas tyvärr mycket av den kompetensen som skulle behövas i en helt ny förening. Skanska ger jag inte många spänn för, iallafall inte där jag bor.
Väldigt vilktigt är, som tidigare sagt, att föreningens ordförande är absolut och då menar jag verkligen absolut rättvis och neutral.
Jag har sett en BoKlok förening som började snett från början och sen blev det bara sämre. Samtidigt som skanska la dövörat till.
 
+1 på Timmelstad i den här tråden. Det låter som om du vart med ett tag...
 
Locke skrev:
+1 på Timmelstad i den här tråden. Det låter som om du vart med ett tag...
Been there, done that, got the t-shirt. Typ så. :|
 
En av riskerna är väl att en "ung skara människor" är rätt så lättrörliga. Man behöver flytta pga jobb, plugg, bilda familj med mera. En konsekvens är att det blir stor cirkulation vilket kan försvåra långsiktig förvaltning. Ingen vill liksom spara till en renovering som behövs om 10 år.
Lite samma fenomen som med många äldre i BRF som sätter sig emot alla icke akuta åtgärder. Har de bott där i 35 år duger det.
 
Chris, kan du planera och bygga det där timmerhuset du byggde så klarar du nog av de motgångar som kan uppstå i en Borstadsrättsförening.

Kör bara!
 
Berätta hur det har gått!!!
 
Mazchi skrev:
Tycker att ett stort problem med BoKlok är att det blir en liten förening, där majoriteten inte har en susning om vad det innebär att bo i en brf. Det saknas tyvärr mycket av den kompetensen som skulle behövas i en helt ny förening. Skanska ger jag inte många spänn för, iallafall inte där jag bor.
Väldigt vilktigt är, som tidigare sagt, att föreningens ordförande är absolut och då menar jag verkligen absolut rättvis och neutral.
Jag har sett en BoKlok förening som började snett från början och sen blev det bara sämre. Samtidigt som skanska la dövörat till.

Exakt den risken som skrevs ovan var det. Tack och lov blev jag ordförande med en ekonom till kassör och sekreterare som var anställd på Skanska (annan avdelning men med många kontakter). Tillsammans arbetade vi tillsammans, stred mot Boklok/Skanska och har nog vunnit de flesta fighter vi tagit oss an.

När jag flyttade nu juni 2016 så hade vi väldigt bra ekonomi, extremt fina grusvägar/gräsmattor, väl genomarbetad underhållsplan, alla besiktningsanmärkningar åtgärdade, fri ommålning av alla hus mm.

Det blev en riktigt bra förening som andas utveckling men framförallt löpande underhåll med hjälp av alla medlemmar. Fantastisk förening :)

Jämför med andra vill jag nästan sticka ut hakan och tro att vår förening blev en av de hittills mest välorganiserade tack vare vår styrelse. Sen hade vi lite turen på vår sida att räntorna sjönk kraftigt efter att vi köpte fastigheten. Med bibehållen avgift utan ökning kunde vi ändå avsätta mycket till underhåll, sparkonto och öka amorteringarna med väldigt mycket. Amorteringarna ökades med flera hundra procent :)

Vi gick från ca 4 % till 1,6-1,9 % i ränta totalt på lånen som låg på ca 14,6 msek. Detta påverkade såklart extremt positivt. Sen att lägenheterna blev extremt poppis på orten gjorde inte ont när det var dags att sälja. Vi ökade från 800kkr till 1,3msek på tre år.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.