Hej på er.

Jag har beställt en ny spis för att byta ut min gamla 70-tals spis. Den gamla är en 400 v med perilexuttag. Den nya är också en 400 V med perilexuttag.

För specs på den nya spisen står det 3x16A som gäller men den gamla spisen verkar bara gå på 2 proppar och inte 3.

Det som även gör mig funderad är att i den ena proppen sitter det en 10A säkring och i den andra sitter det en 6A säkring. Observera att när jag tittar in i proppskåpet efter att ha tagit ut säkringarna står det följande i uttagen ( 16A 500V).

Betyder det att jag kan sätta i 2 st 16A säkringar i de hålen då eftersom uttagen i proppskåpet har de definitionerna?

i den tredje proppen sitter det en 16A säkring.
 
Du har köpt en riktig spis ser jag som klarar sig på 400V :)

Är det passbottnarna du menar som det står 16A i med grå färg? Förmodligen har man blåst säkringarna nån gång och inte haft något annat att stoppa i. Om det är draget 2,5mm kabel kan du stoppa i 16A, allt tyder på det när bottnarna är 16. Men säker kan man ju förstås aldrig vara.
 
ja precis i passarbottnarna står det 16A med grå färg. Det är alltså det man kan läsa när man har tagit ut säkringen. Kan jag själv kolla upp om det är 2.5 mm kabel genom att skruva av kåpan till proppskåpet?

Ja det var på tiden att jag skaffade mig en riktig spis nu :). Det blev en Elektro Helios SK6550 400V. Elgiganten sålde den för 3990 kr. Bättre än min nuvarande AEG från anno-1970 :D.
 
Det är nog smidigare att skruva av locket på perilexuttaget.
 
står det på kabeln om det är 2.5mm eller ska man mäta??
 
Om du har tur finns det tryckt på kabeln, 2,5mm² ≈ Ø1,8mm och 1,5mm² ≈ Ø1,4mm eller i centralen förresten kan du ju jämföra med de andra.
 
tack så mycket för hjälpen. Detta ska kollas upp innan installation av den nya spisen så att det inte händer en olycka :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.