Hej!
Tänkte fira det nya huset med en ny tv. Budgeten inte obegränsad, kring 10k kanske.
Köper jag en 3D tv kan jag inte köpa en stor tv. Är det vettigt att prioritera bort bildstorlek till förmån för 3D ?
Hur är 3D effekten -som på bio?
Jag har en 32" platt tv idag (5 år gammal), så det är ju egentligen större bild (och full hd jag är ute efter)

Hälsningar,
Per
 
Prova en 3D i butik och se om det är något för dig, jag tycker personligen det är en säljgimmick nu när LCD, därefter full HD och sen LED har tappat i säljargument (nästan allt som säljs är ju full hd lcd led nu). Så branschen måste ha något nytt att kränga

Accepterar du begränsade tittvinklar och vill att hela familjen skall sitta med dessa glasögonen på under filmtittandet, samt att du måste ha en ny blurayspelare och att det endast fungerar på dina kommade filmköp så visst, men personligen skulle jag inte betalt extra för 3D
 
Jag hade inte heller betalat extra för 3D, tar hellre en större tv.
 
MMR skrev:
Accepterar du begränsade tittvinklar och vill att hela familjen skall sitta med dessa glasögonen på under filmtittandet, samt att du måste ha en ny blurayspelare och att det endast fungerar på dina kommade filmköp så visst, men personligen skulle jag inte betalt extra för 3D
Delar samma åsikt - Visst det var läckert att köra bilspel på PS3'an i 3D men fortfarande tycker jag att det är helt bortkastat.
Jag skulle ha köpt så stor full HD jag fick för pengarna och nöja mig med det. Alternativt hetta en med Ethernet uttag och kika lite på vad man kan få för funktionalitet med det - Film över nätet, streema musik osv. ;)
 
Precis, DLNA via WLAN eller trådad Ethernet med en vettig mediaspelare + ev appfunktionalitet (YouTube, Picasa etc) är funktioner som i mina ögon är betydligt mer värdefulla
 
Redigerat:
Kan bara hålla med. Inget att prioritera eller välja tv utifrån. Välj tv utifrån övriga kriterier. Får du sedan med 3D kan det ju vara en kul bonus.
 
Ja, ni formulerar det jag egentligen tänkt - fokusera på så stor tv som möjligt. Har man dessutom ett barn på 11 månader så orkar jag ju i alla fall inte se på film.
Bra tips om nätverk! Såg en tv som kunde spela upp svt play (flash stöd).

Får åka ut o kolla till helgen. Tack för att ni bekräftade min tanke om att skippa 3D! Får ta det vid nästa byte av tv!
 
Ta istället och jämför mellan en större TV, gärna plasma men jämför också med LCD. Kolla framför allt vid vilka vinklar som ljusstyrkan minskar. Så svaret blir att du för närvarande kan avvakta med 3D funktionen, större yta och bättre bildkvalite ger också en ny upplevelse. Min fru och dotter uttryckte det "det känns som bilden har fått ett nytt djup" så vi får väl då kallade 2,5D.
 
3D verkar ha toppat ur och är nu på väg utför. Det var en kortvarig säljgimmick, precis som alla de gånger man tidigare försökt lansera det.

Just nu verkar trenden snarare vara att göra bredare och bredare format, så om man extrapolerar trenden så går vi nog snarare mot 1D...
 
Japp skippa 3D. Skippa LED också för den delen. Visst, de är fina med sin tunna tjocklek och smala ram men de har för många barnsjukdomar. Köp en "vanlig" (CCFL) LCD. För 10k får du en grym SONY 55". LG har en del fina modeller också. Undvik Samsung. Googla på "panellotteri" om du undrar varför.
 
3DTV kräver uppdatering av hårdvara hela vägen. Det är inte bara ny TV som krävs utan även 3d-funktion på BluRay-spelaren.
 
Tune skrev:
3DTV kräver uppdatering av hårdvara hela vägen. Det är inte bara ny TV som krävs utan även 3d-funktion på BluRay-spelaren.
Jo, så jag hade behövt köpa en sån också i sådanafall. Funderade mest på 3D för att ha en någorlunda ftamtidssäker tv. Men då är det väl bättre att köpa ny då det behövs!
Tackar för tipsen ang märken! Skall it och shoppa på lördag. Samt soffa, skyddssele och matgrupp... Men tv är nog roligast att shoppa :)
 
Personligen tycker jag att det är svårare att köpa TV idag än på många år. Problemen för mig stavas LED, 3D och DVB-T2. Det senare vill jag ha inbyggt vilket snävar av marknaden markant. Är det dock inget krav så kan man kanske hitta någon bra LCD (med CCFL då, ej LED!) typ Sony EX500 (utgången modell?). Riktigt svart VA-panel på den. Men CCFL och speciellt då nra sådana är utrotningshotade.

3D fattar jag inte. Möjligen om några år om man slipper glasögonen (både passiva och aktiva). LED är ju ren skit hittills. Ojämn bakgrundsbelysning typ "clouding", "banding", "backlight bleeding" (hörn) etc etc.

Återstår gör då plasma. Du kan ju få Panasonic 50G30Y för 9990:-. Eller billigare modeller som U30 tror jag den heter. Men då får man å andra sidan en potentiellt labil TV också med risk för surrande nätdelar etc. Plus att plasma är tragiskt dålig på att visa stillbilder, speciellt om det är lite gradienter. Å andra sidan är ju LCD kass på rörelse så det jämnar väl ut sig. Nu generaliserar jag ju lite för jag orkar inte lista alla dussintalet för- och nackdelar med teknikerna. Kolla på minhembio.com.

Säger bara ÖPPET KÖP! Alltså köp via nätet, eller butik som har den servicen även med öppnad kartong. Kräv annars att det skrivs in på kvittot så det inte blir något tjaffs sedan.
 
3D är inte moget ännu. TV-tillverkarna har gjort samma blunder som när man började med Full HD och inte sett till att apparaterna klarar av rätt frekvens på bilden:

Blu-Ray ska spelas upp i 24Hz eller multipler av detta - dvs 48, 72, 96, 120 osv. Klarar inte TV:n någon av detta så blir resultatet att bilden hackar mer eller mindre ofta. Sedan ca 2009-2010 klarar i stort sett alla TV-apparater detta. 3D är dubbla Blu-Ray-strömmar som spelas samtidigt. Därmed krävs åtminstone 48Hz eller multipler av detta för hackfri bild. Detta klarar mycket få 3DTV:s idag.

Ett annat säljknep nuförtiden är dessa inbyggda mediaspelare som ska klara diverse filer och webbtv. Det finns fristående spelare för 500-2000kr som samtliga både är bättre och billigare än vad det är att köpa en inbyggd. Dessutom kan man använda den fristående spelaren även till nästa TV eller byta till en annan om man vill ha andra funktioner.
 
Sailfast skrev:
Ett annat säljknep nuförtiden är dessa inbyggda mediaspelare som ska klara diverse filer och webbtv. Det finns fristående spelare för 500-2000kr som samtliga både är bättre och billigare än vad det är att köpa en inbyggd. Dessutom kan man använda den fristående spelaren även till nästa TV eller byta till en annan om man vill ha andra funktioner.
Låter mycket klokt tycker jag. När jag byter TV kommer jag nog leta efter en apparat som bara (så långt det är möjligt) är en "bildskärm". Mottagare, mediaspelare, inspelningsboxar, "internetinterface" osv har jag nog helst separat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.