Hej!

Behöver lite tips och råd inför en stödmur som ska fixas. Muren ska agera stöd mot fyllnadsmassor samt en bilparkering. Kommer vara en grusad parkering.

Har sökt lite men inte hittat riktigt något svar på mina funderingar.

Storleken på muren är ca 4,5 m lång och ca 1 m hög. Kommer vara L formad med stöd mot husvägg. Stödmuren mot huset kommer vara ca 1-1,5 m lång.

Vad är bästa att göra muren av?
Gjuta i grovbetong eller använda murblock?
Vilket av dessa är smidigast, lättast att arbeta med?
Är hållbarast?
Kan en bredd på ca 20 cm hålla?

Jag antar att muren kommer behöva börja en bit ner i marken för att få rätt stöd, hur långt ned kan det behövas? Fyllnadsmassor kommer ligga ca 80 cm upp på muren och lämna en ca 20 cm hög kant.

En fin paint bild för att illusttrera det hela :)
Där muren börjar kommer det vara en trapp mellan husvägg och mur som även den kommer agera stöd. Muren har därmed stöd i måda ändar.
 
  • mur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som är bäst kan jag inte svara på, men vill du använda murblock så är ju tex Benders Megawall Project ett alternativ. Du bör nog använda Project som lutar 4 grader istället för Garden som är helt rak. Kan byggas 20 meter hög.

Vill man göra det enkelt för sig (tycker jag) så gjuter man en sula som muren kan stå på, därefter är det bara stapla och fylla på med material bakom muren.
 
Enkelt är alltid bra! :)

Att gjuta en platt sula med lite förankringar i och sedan stapla murblocken låter som en bra ide. Tyvärr är det lite tidspress med gjutning innan temperaturen kryper under dom 5 grader som det ska minst vara vid gjutning om jag förstått det rätt.
 
Ja du bör väl gjuta nu i närtid om det ska bli riktigt bra. Jag gjöt 4,5m för detta endamål i måndags, skippade formsättning och grävde bara ett spår i backen - fungerar bra.
 
Köp L-stöd från tex finja www.finja.se inte värt att gjuta själv...
 
Köpa L stöd är en bra idé för dom bör ju hålla utan problem, men otympligheten i att få dom på plats och tiden att ordna dessa i helgen så går det dessvärre bort.

Att gjuta en sula med en bottenmur är nog det alternativ som känns mest aktuellt just nu, för att sedan avsluta med 2-3 rader murblock ovan på för att få tillräcklig höjd.
 
...det är nog enklare att köra murblock hela vägen eftersom du då har en färdig metod för att förankra muren i bakomliggande massor. Gjuter du på höjden behövs någon sorts förankring (typ som L-stöden har). Fortfarande gjutning på i botten dock...

Och för att svara på en tidigare fråga, cirka 10% av muren ska vara under marknivå, dvs ett eller ett halvt skift i ditt fall.
 
Liten uppdatering, muren är gjuten nu, blev betong hela vägen, ca 20 cm nedgrävd och 80 cm kommer vara stöd mot fyllnadsmassor. Nu ska vi börja leta fyllnads massor/grus innan vi kan parkera bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.