Nån som provat att täta sina 2-glas-fönster med plexiglasskivor? Läste ett tips om att de gör 2-glas-fönster 50% så effektiva som nya energiglasfönster, men till 2% av kostnaden.
"Normalvillan med 20 kvm rutor sparar 1500 kWh/år i minskat värmeläckage"
http://www.stocksundet.se/05-mm-pet-glasklar-blank/23-1
 
Svarar i en gammal tråd, men jag hittade denna tråd och beställde genast två stycken skivor med PET-plastglas, samt en prenumeration på GörDetSjälv där man fick en IR-termometer som välkomstgåva :) Så snart kan jag oxå göra en koll om det blir bättre med dessa skivor mellan, så kan jag återkomma senare. Riktigt test blir ju inte förrän det blivit lite kallare ute så man kan se skillnad på tempen mellan rutor med och utan plast... :)

Om det inte fungerar så kan man göra lite roliga rittavlor till barnen av dem kanske :)


Tills dess...

/Kristian
 
Skulle nog våga påstå att man når samma resultat med ett extra planglas i.. Eftersom det är luften som isolerar och inte plasten
 
Jovisst är det så... men jag tänkte ändå testa, verkar ju "enkelt" att bara klamra upp en bit plast emellan för att få värmeeffektivare fönster :) Dessutom var det ju rätt "billigt" med 219kr för en 1,2x2,4 skiva, som man säkert kan ha annat skoj med om inte detta skulle fungera...

Men som sagt jag får återkomma när jag vet om det fungerar eller ej...
 
Funderar på hur bra det funkar med pvc-skivor i fönstren.

Jag började fundera på detta förra året, men detta år funderar jag faktiskt på att köpa...

Problemet här är att vardagsrummet är kallast i hela huset, Ligger mot norr så får inte så mkt sol på sig under dagen heller.
En vägg i vardagsrummet består av nästan bara fönster och en altandörr. Är äldre 2glas, men i bra skick.
Men tätningslisterna är gamla, så de ska bytas ut innan vintern, det kommer nog göra en del.
Isolerar det bättre med pvc så tänkte jag även köpa det...
Om det håller inne värmen och ute kylan bättre än nu, så är det värt det,

Vore kul att veta om någon har testat sån där pvc från stockstundet och kan skriva ett omdöme.?
Läser man på deras hemsida så låter det ju väldigt bra, men hur mycket som är sant vet man inte, de vill ju sälja sin produkt.....

Ett problem jag får om jag sätter i pvc är att jag har persienner i varje fönster, så vet inte om det går att montera pvc i dom.
Men beställde nyss ett sånt där provpaket de hade, så får se om det går att montera i mina fönster.
 
Vi provade just att montera detta på ett litet källarfönster. Det var mycket enklare att montera än jag befarade!
Efter 2 dygn är klimatet i det källarrummet redan bättre, utan större väderomslag. Nån grad varmare, subjektivt bedömt torrare.

Vi kommer i helgen att gå vidare med 2 kopplade köksfönster. Vi ska bara komma på nåt bra sätt att mäta temperaturen före och efter för utvärderingens skull.

Vi har ett stort energislukande hus med många punkter på att-göra-listan som slukar både tid och pengar, så vi hoppas verkligen att detta fungerar.
 
Nu har vi gjort fler fönster. Det är verkligen enkelt!

I köket gjorde vi bara 1 av 2 fönster. Vi tejpade upp termometrar på båda fönster. Nu på morgonen är det 11° ute, på insidan är det 2° skillnad mellan det plexiglasisolerade fönstret och det orörda fönstret.

När det blir ännu kallare lär väl skillnaden bli större. Vi går vidare med det här i hela huset.

Ekonomisk kalkyl: Ca 150 kr per fönster upp till 700X1000 mm. Verktyg; sax och häftpistol.
 
Hur snyggt blir det då? Man blir lite skeptisk när det "bara behövs" sax och häftpistol, tejp....

/A
 
Snyggt? Det syns överhuvudtaget ingen skillnad mot förut.

Kristallklar akrylplast är verkligen kristallklar. Fastsättningen är mellan bågarna, syns alltså inte.
Tejpen var till termometrarna för att kunna jämföra. De åker strax ner.

Det har fortsatt vara cirka 2° skillnad på fönsterytorna dygnet runt. Önskar jag kunde göra om temperaturskillnaden till minskad effektförbrukning eller pengar, men det var lite för krångligt.
 
2 graders skillnad.. Hmm lite felmarginal, och det intressanta är ju vad får du för skillnad med enbart tätning mellan fönsterhalvorna
 
Till dig som tänkte mäta med IR termometer, du kan inte mäta fönstertemperaturen med dessa, IR strålning reflekteras i glas och plåt, och det du kommer mäta är objektet som speglas i glaset.
 
Vi har synkade, "kalibrerade" termometrar. Men nu när du säger det ska jag byta plats på dem ett par dagar. :)
Vi satte motsvarande dammlist på det ännu ej isolerade fönstret.

Rumsupplevelsen i vardagsrummet är mycket varmare, vi var tvungen att sänka värmen på utvattnet till radiatorerna (just nu vårt enda sätt att styra detta). Tror att det beror mer på mindre kallras än faktisk temperatur, men detta är subjektivt.

Som det ser ut kan vi minska värmeförlusterna från husets alla 15 (?) fönster till kostnaden av ett (1) traditionellt isolerat fönster. Kan vi sänka genomsnittliga värmen i huset med en halv grad har detta mer än väl betalat sig.

Det riktigt intressanta blir att se om vinterns elräkning påverkas eller inte, och i vilken grad i så fall.

Jag har inga som helst egna intressen i detta förutom att få ett varmare hus, om nån trodde det. ;)
 
BorgP: Har du akrylplast ? Vilken tjocklek har du ?

Jag tänkte använda den billigare skivan "glasklar pet 0,8mm" Den borde väl funka oxå ? Fast tjockare skiva isolerar bättre ?


Fick mitt provpaket häromdagen på en skiva och linsnöre.
Blev rätt så besviken på innehållet. Skivan var skadad på flera ställen, över 10st veck/hack i den.
Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Får en ny om jag vill ha, eller uppgradera till ett annat paket, eller slänga den och inte betala nåt... *funderar*

ec8201181404P5a1d.jpg
 
Vi använde 1,0 mm. Hanteringmässigt på större fönster är det lättare, inte så "vickligt". Vi har ett stort förnster ( 1200x 1400) där vi funderar på att skaffa 1,5 mm. Men det är också en kostnadsfråga.
 
Jag testade lägga i en 2mm lexanskiva i det ena av två fönster i samma rum. Det känns som om det skulle vara mindre kallras från det fönstret, men jag måste försöka mäta skillnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.