Petronille skrev:
Tja det finns en hel del undersökningar som visar att inomhusluften i en modern lägenhet är farligare att andas än den på en trafikerad gata. (Läste resultaten av en sådan i Frankrike bland annat, det gällde en Parisgata där luften är betydligt skitigare än i Stockholm.)
Jaså? Du kanske kan länka till denna källa?

Kan det möjligtvis vara så att den "moderna lägenheten" i fråga också fanns inne i Paris?

Personligen tror jag nämligen att det beror på var lägenheten finns. Ligger lägenheten i direkt anslutning till en trafikerad gata bli nog inomhusluften därefter. Ligger den däremot i närheten av skog och mark med frisk luft utanför blir nog även inomhusluften bättre.

Sedan har vi ju även emissioner från nya hushållsmaskiner och liknande (som man också bör ta hänsyn till).
 
För att inte tala om de hemska kaminerna som sprider sida cancerogena partiklar men som ändå är ett "måste" i ett mysigt hem.
 
eviljava skrev:
Jaså? Du kanske kan länka till denna källa?

Kan det möjligtvis vara så att den "moderna lägenheten" i fråga också fanns inne i Paris?

Personligen tror jag nämligen att det beror på var lägenheten finns. Ligger lägenheten i direkt anslutning till en trafikerad gata bli nog inomhusluften därefter. Ligger den däremot i närheten av skog och mark med frisk luft utanför blir nog även inomhusluften bättre.
.
Tyvärr läste jag om den för några år sedan då jag bodde i Paris, den var ganska uppmärksammad men jag har inte längre några referenser. Naturligtvis blir inomhusluften sämre om man bor i anslutning till en massa trafik, men det anmärkningsvärda med studien var att den visade hur mycket gifter som kom från färg, lim i alla former som används i byggnadsmaterial, möbler och liknande, rengöringsmedel, etc etc. Det finns nog ganska många liknande undersökningar i dag: Om man vågar kan man ju titta på Stefan Jarls senaste film...
 
Petronille skrev:
Om man vågar kan man ju titta på Stefan Jarls senaste film...
Jo, jag har sett den och den belyser ju faktiskt ett problem. Men problemen finns överallt. I mat, kläder, miljö, osv.

Det jag menade med mitt första inlägg var egentligen att man kanske silar mygg och sväljer kameler när man fokuserar på en sådan sak som vattenlöslig färg, men sedan tar en promenad med barnvagnen i rusningstrafiken...

En promenad i rusningstrafiken får symbolisera livet i övrigt i detta fall. :)

Vi får i oss ganska stora mängder gifter. Frågan är hur pass skadligt detta är? Antingen klarar våra kroppar av detta eller så kommer vi att få se konsekvenserna inom en överskådlig framtid?

Idag har vi ju en medellivslängd i stigande trend. Men dagens 70 åringar har kanske inte varit exponerade av lika mycket "gifter" i mat och miljö som dagens ungdomar kommer att vara när de befinner sig i samma ålder.

Jaja... den som lever får se.
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Vi får i oss ganska stora mängder gifter. Frågan är hur pass skadligt detta är? Antingen klarar våra kroppar av detta eller så kommer vi att få se konsekvenserna inom en överskådlig framtid?

Idag har vi ju en medellivslängd i stigande trend. Men dagens 70 åringar har kanske inte varit exponerade av lika mycket "gifter" i mat och miljö som dagens ungdomar kommer att vara när de befinner sig i samma ålder.
.
Ja precis, det vet vi inte mycket om! En del tror ju att de ökade cancerfallen har med detta att göra.

Sedan tror jag inte heller att man behöver ställa det ena mot det andra; jag tycker att det är fantastiskt att det finns nästan helt hälsosamma och miljövänliga färger som gör att man kan slippa åtminstone något av den här exponeringen för gifter, och dessutom utsätta miljön för mindre åverkan.:)
 
Petronille skrev:
Tja det finns en hel del undersökningar som visar att inomhusluften i en modern lägenhet är farligare att andas än den på en trafikerad gata. (Läste resultaten av en sådan i Frankrike bland annat, det gällde en Parisgata där luften är betydligt skitigare än i Stockholm.)
Är det den här undersökningen du tänker på?
Handlar inte specifikt om färger utan om summan av alla farliga ämnen som finns i dagens lägenheter. Hade jag varit i ålder för att ha små barn hade jag brytt mig!
 
Jo, jag har läst liknande studier, att inomhusluft nästan alltid är sämre än utomhusluft, just pga av alla kemikalier och allt damm vi har i lägenheterna.

Petronille: Ja, det var så jag menade. Ok, så det är bara cellulosa och vatten i lim? Men det luktar ju så? Tapetlim också tycker jag.
 
Anhyan skrev:
Jo, jag har läst liknande studier, att inomhusluft nästan alltid är sämre än utomhusluft, just pga av alla kemikalier och allt damm vi har i lägenheterna.

Petronille: Ja, det var så jag menade. Ok, så det är bara cellulosa och vatten i lim? Men det luktar ju så? Tapetlim också tycker jag.
Jag borde kanske ha preciserat att jag tänkte på sånt här klister man blandar till själv av pulver, som brukar vara baserat på stärkelse eller cellulosa. Färdigblandat lim är ju en annan sak för då tillsätts diverse medel för att det ska hålla.:)
Men jag googlade lite och det verkar som om vissa sådana pulver också kan innehålla biocider, så man bör kanske se till att få tag på ett som inte innehåller några konstigheter. (Sådana kan ju även barn använda.)

Det vi köpte nyligen då vi tog bort tapeter hemma luktade dock inte alls på samma sätt som ett färdigblandat dito förre ägaren till lgh lämnat, som verkligen stank. :)
 
En annan fördel med färger baserade på linolja är ju att det är en förnyelsebar råvara. Vilket inte är fallet med latexfärger.
 
Tack Petronille
 
Nu blir jag förvirrad. När jag googlar på Latex får jag veta att det är mjölksaften från Heva Brasiliensis. Är inte den förnyelsebar?

Ovolin har ett cellulosapulver som du blandar själv och gör lim av. Ska vara helt fritt från giftiga ämnen. 80 spänn för en box med två påsar som du rör ut i 10 liter vatten. Vi har limmat upp grålumppapp och då förlimmat väggen, förlimmat våden och ibland även efterlimmat för att mätta pappen som annars suger massor av färg. Så jag kan inte riktigt bedöma hur drygt limmet är.
 
eviljava: Jag kanske ska tillägga att jag förstår din åsikt =) Jag försöker så långt det går dra ner på kemikalier och dyl. Försöker äta ekologiskt, använder ekologiska rengöringsprodukter, schampo/balsam osv. Tvättar alltid kläder innan jag använder dem osv. Men visst. I dagens samhälle är det oundvikligt att undvika "farliga" ämnen. Men jag försöker reducera så mycket det går och är rimligt. Det här är ett litet steg på väg. Många bäckar små liksom =)

Jag vill passa på att tipsa om filmerna som ligger under http://www.storyofstuff.com/, bland annat the story of cosmetics.
 
Sommartorparn skrev:
Är det den här undersökningen du tänker på?
Handlar inte specifikt om färger utan om summan av alla farliga ämnen som finns i dagens lägenheter. Hade jag varit i ålder för att ha små barn hade jag brytt mig!
Glömde länken! Här kommer den:
http://www.aftonbladet.se/halsa/article13620333.ab

Förresten, har ni sett att Folksam har en sammanställning av olika miljövänliga byggmaterial. Har inte själv fördjupat mig, men där borde det finnas tips på miljövänliga färger också.

http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/renoveramiljovanligt
 
Redigerat:
Anhyan skrev:
eviljava: Jag kanske ska tillägga att jag förstår din åsikt =) Jag försöker så långt det går dra ner på kemikalier och dyl. Försöker äta ekologiskt, använder ekologiska rengöringsprodukter, schampo/balsam osv. Tvättar alltid kläder innan jag använder dem osv. Men visst. I dagens samhälle är det oundvikligt att undvika "farliga" ämnen. Men jag försöker reducera så mycket det går och är rimligt. Det här är ett litet steg på väg. Många bäckar små liksom =)

Jag vill passa på att tipsa om filmerna som ligger under [länk], bland annat the story of cosmetics.
Att tvätta kläderna innan du använder dem är väl inte riktigt att dra ner på användandet av kemikalier, men jag förstår vad du menar.

Och visst menar du att det är oundvikligt att man utsätts för kemikalier, eller att det inte går att undvika kemikalier? Oundvikligt att undvika blir väl att man inte kan undvika att undvika kemikalier, dvs man utsätts sällan. Sorry, är ibland en ordmärkare. :)
 
Jo det reducerar ämnen som kläderna impregneras i vid transport och som används vid framställningen av exempelvis bomull. Det kan handla om flamskyddsmedel eller liknande giftiga ämnen. Jag är relativt säker på att jag hellre har lite rester av mitt flytande, ekologiska tvättmedel i dem än flamskyddsmedel.

Oundvikligen betyder enligt SAOL nödvändigtvis, vilket i mitt sammanhang skulle kunna översättas som att det är man nödvändigtvis utsätts för kemikalier i vardagen. För övrigt onödig diskussion i den här tråden. Så vi lämnar det och återgår till det tråden verkligen handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.