Jag prövade lägga en boardbit i vatten över natten och skar sedan itu den. Den hade inte blötts upp så mycket. Frun hade hittat bunken med boardbiten och slängt bort den så jag fick söka den i skräptunnan så testet blev lite misslyckat. Men så långt såg jag att den stod rätt så bra mot fukt.
 
Att använda sig av värmen genom reflexion i folien är inte fy skam...om man samtidigt skyddar konstruktionen bättre..och använder man..bastu termos..dvs bada när du vill komceptet...jättebäst....
 
All form av material som är behandlat tex oljebehandlad board eller impregnerat trä släpper ifrån sig icke hälsosamma gaser vid högre temperatur. En bastu ska vara njutningsfull och inte gasfull så jag föreslår att använda sig av de godkända varianter som finns. Personligen litar jag betydligt mer på de finska RT-korten än på Tylö, då Tylös resonemang känns ologiskt. Alla vet att det går fort att blöta upp trä men det tar veckor att få fukten att diffundera ut och därmed känner inte jag mig bekväm med Tylös resonemang att bastun är torraste rummet i huset. Absolut inte om du frågar mig, men kastar man inte vatten i bastun så kanske..

Mvh Rob
 
Här är en länk som visar en undersökning av två olika sätt att bygga bastu.
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Bastu/Basturapport.htm
Dels den finska modellen med aluminiumpapper, dels Tylös modell.
Intressant läsning, åtminstone för mig som är novis.

Författaren har försökt att få respons från Tylö, utan framgång tycks det:

"Undertecknad har efterfrågat mätdata från Tylö, men de har inte svarat trots ett flertal mail."

" Trots påstötningar har inte Tylö levererat något bakgrundsmaterial eller forskning som skulle bevisa att den förenklade modellen skulle vara lika bra som den beprövade. Av denna orsak anser jag att Tylös modell representerar en onödig risk."

Är det månne AndersG som är författaren? ;)
 
  • Gilla
Tompa77
  • Laddar…
Man ska bygga med folie, alumit. Säljs av Byggmax i Finland men tråkigt nog inte inte av Byggmax i Sverige.

Alla nybyggda bastun med reglade väggar byggs med folie i väggarna i Finland. Skulle bygga som man gör i Finland eftersom bastun används minst 1-2 ggr/vecka året runt där. Säger sig självt att man ska försöka förhindra ångan tryckas ut i isoleringen.

I Sverige är det ju många som har sina bastun som förråd och då spelar det så klart mindre roll om man har byggt med folie eller inte.
 
  • Gilla
NHolma
  • Laddar…
Har en springa på ca 50 mm under dom två väggarna som går ut i rummet,sen har jag en ventilationskanal som går ut i uteluften, det borde väl föra ut en hel del fukt, eller?
 
Ja, det borde räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.